Byggahus.se

Gamla eldosor

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag undrar om någon har koll på hur det är med asbest i isoleringsmaterialet i gamla plåtdosor. Har förstått att det finns papp såväl med asbest som utan (tjärpapp). Är det "ren" asbestpapp eller hur är materialet uppbyggt?

Så länge pappen sitter i bakkant bekymrar den mig inte men hur är det med den som sitter runtom, jag tänker med snäppfästen till doslock, spännfästen för strömställare mm? Elektriker måste ju stöta på det ofta?

Har en hel del sådana gamla dosor i huset och det är ju lite meck med att få lock och apparater att sitta ordentligt.

2. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Enda stället du i stort kan finna asbest vad gäller elen hemma är i form av eternitskivor bakom centraler eller som underlag för riktigt gamla platsbyggda sådana, ibland även som tunn lumppappliknande underlägg vid gamla brytare, uttag eller centraler. De impregnerade tunna svartbruna pappinläggen i dosor är vanligtvis inget annat än just papper samma finns i de gamla falsade plåtrören för eldragning sk Bergmannrör eller B-rör. Så ta det du lugnt och tacka TS till tråden med en massa i stora stycken för oss i SE ogiltig "asbestinfo" om det är det som triggat frågan.

Och för fastsättning kan du försöka såtta skruv i plåtramen utvändigt dosan, ev skaffa sk dosclips som pressas fas i kanten och passar för dosskruv.

Redigerat 11 jan 2015 11:05
    • Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 12
    Dosklipps är bra som GK100 skrev
    untitled.png
    Oroa dej inte för asbest i dosorna eller b-rören,

4. I
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar! Clips verkar kanon om jag bara lyckas lyda erat andra råd och inte oroa mej för det svarta pappret :confused: Vad som ligger bakom min fråga är följande bild från Umeå kommuns hemsida, där det står att detta är ett gnistskydd av asbest. Gnistskydd.jpg

5. nisse123
    Medlem · Nivå 9
    mejla till Andreas Ödling och ifrågasätt bilden

svart = tjärpapp
    grått = asbest

• Laddar…
  6. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Skälet till att pappen sitter i plåtdosan är isolation och inte gnistskydd, det fixar plåten utmärkt i sig själv. Enklaste testet för att övertyga dig är att du plockar ut en bit och tänder eld på den, brinner fint och sprider doften av klassisk tjärstubin. Alltså så långt från asbest man kan komma, otroligt med all idiotisk vilseledning som bara skapar onödig oro.

7. P
    Medlem Nivå 3
    Jag vill ifrågasätta hur mycket asbest som man som privatperson kommer i kontakt med i vanliga fall? Känns som marginellt däremot jobbar man 8h om dagen med det är det en annan sak.Nu håller jag på och renoverar min nuvarande lägenhet men även gjort det med förra och om det nu är asbest någonstans så är det lite sak samma känner jag då det är så små mängder som man kommer komma i kontakt med. Ska man börja oroa sig för det kanske man även ska bli orolig för strålningen man utsätts för alla dagar om året som kommer från jorden?

8. S
    Medlem Nivå 1
    Precis sån där tunn svart papp hittade jag i samtliga plåtdosor till huset från 1963. En fastspikad papp längst bak och en strip som liksom ligger runt kanterna av dosan. Den ser helt klart svart ut men mörkgrått gränsar ju helt klart mot svart så vart går gränsen för att misstänks asbest menar ni, ljusgrått?

Och finns det någonstans man kan läsa om tjärpapp/isoleringen i väggdosorna? Hittar ingen mer info än just den från Umeå kommuns hemsida (som refererats till tidigare).

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Är du orolig så skicka en bit på analys så får du svar svart på vitt. Får man bara en träff på Google brukar det i sig tyda på att något inte stämmer... ;)

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Vi som ofta kommer i kontakt med dosorna i jobbet, VET att det svarta papperet som sitter i dosorna är tjärpapp som sitter där som isolering. I nått sällsynt fall förekommer det även asbest i vissa dosor då är det inte svart papper utan en 1,5 - 2 mm tjock grå "skiva" i botten. Och det är ingen som helst risk att man förväxlar dom två.
    Uppgiften från Umeås kommuns hemsida är felaktig, som så mycket annat som man hittar på internet.

11. A
    Medlem Nivå 5
    Är det inte så att tjärpapp i vissa användningsområden, kan innehåll asbest? Under vissa linoleummattor fanns t ex papp där impregneringen av pappen innehöll asbest och asfalt. Alltså tjärpapp med asbest.
    Ni som är elektriker, är det då tumregel att asfaltsimpregneringen av pappen i eldosor aldrig innehåller asbest, eller har ni dessutom fått det bekräftat genom provanalyser?

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Därför att asbest i en plåtdosa inte fyller någon funktion utan skulle bara fördyra produkten och varför skulle det behövas analyser på tjärpappen?? Man gör knappast analyser av allt möjligt och omöjligt bara för att det finns folk som tex har asbestnoja.

• Laddar…
  13. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Största risken med den typiska pappen i dosor för det gamla sk system Bergmann är nog den lösta lättflytande bitumen eller lättare stenkoltjärefraktioner som impregnerat den. Om man nu vill överdriva och skapa hypotetiska fall vill säga, vid förbränning är säkert diverse produkter man inte vill veta av också i det fria.

Finns helt enkelt inget skäl till asbest där, tittar du närmre på papptypen har den säkert ofta släktskap med övrig prima ren papp som använts eltekniskt i kablar, pressats för isolation i lämplig form, oljeimpregnerats och gjorts skivor av osv.

Vanligast att finna elrelaterad asbest i BH-sfären är nog som elmont tidigare skrivit de rena eternitskivorna bakom centraler eller som grund för ännu äldre platsbyggd utrustning, i nästa steg den mer fibrösa lumppapplika grå typen av underlägg för riktigt gamla brytare och uttag. Frågan är om det inte är oerhört öite kvar av det mesta som skulle ha någon större betydelse, bör gått bort ett eller två renoveringssteg tillbaks i tiden.

Det är vad jag tror eller nästan håller för sant, ser inte nyttan av att alarmera och oroa de som lätt nappar på sånt här särskilt inte i så perifera och marginella fall. Gäller att behålla sans och proportioner i jämförelse med annan användning som ligger latent och rörs upp vid byggjobb måste detta vara helt obetydligt med "elasbest" där den ens förekommer.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 1
    Frågade asbestsanerare och fick samma svar som sagts tidigare i tråden. Tester på de svarta papperna har inte visat sig innehålla asbest, däremot de grå.