Hej elkunniga!

Har nu hittat några ytterligare gamla eldosor i mitt hus.
Ser ut att vara dosor i metall som har något mörkt i botten och på sidorna.
Tycker att materialet ser något annorlunda ut än i dosa jag skrivit inlägg om tidigare. Därav ställer jag en fråga även om dessa. Hoppas på överseende och undanbeder mig direkt onödiga kommentarer om att jag är "asbestnojig" eller liknande. Jag eftersöker enbart ren fakta. Tack för det! :)

Material? Tjärpapp? Asbestpapp?
Bör saneras eller kan sitta kvar?
Plastlocken utanpå dosorna glappar som fn... Borde iallafall kanske få hjälp med att skruva fast dessa?!
Fast är materialet ofarlig tjärpapp så spelar det ju kanske ingen som helst roll om lockande glappar eller inte.

Tacksam för input!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Tjärpapp, over and out!

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag har rekommenderat det tidigare och jag gör det igen, ta in en en konsult som gör en miljöinventering av ditt hus så får du svart på vitt och slipper oroa dig i framtiden.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om din papp ser ut såhär:
IMG_0962.jpg
Skapa konto

Och ser ut såhär när du river i den:
IMG_0963.jpg
Skapa konto

Så är det tjärpapp.

Jag har sagt det förut: Även om det skulle vara asbest dina dosor (kom ihåg, ingen annan har sett eldosor med asbest i), så stannar den kvar där. Du har inget luftflöde ut från dosorna som skulle kunna dra med sig fibrer. Om du slutar gå och peta i dosorna (du är inte elektriker och har ingenting där i att göra) kommer du aldrig utsättas för den här pappen.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack så mycket för att ni tog er tid att komma med era synpunkter! Uppskattas! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.