cust3000 skrev:
att mura igen ett rum är väl skillnad , det var en tankevurpa om något.. :o
Du är nog ensam om att tro att omgivningarna inte påverkar priset på en fastighet. :cool:

Göran.W
Gallring är en natutrlig del av skogsvårdem där man tar bort sly, mindre och sjuka träd.
Så jag förstår inte riktigt vad problem är för det är något man kan förutse att det sker.
Plantera något lämpligt på din tomt så är problemet permanent löst för det kommer gallras om några år igen.
Var istället tacksam för att dom inte averkade allt istället.
Jag skulle definitivt plantera något direkt för är det en allmänning lär det bli en del spring där när lägenheterna är färdiga.

Nyfniken skrev:
Du är nog ensam om att tro att omgivningarna inte påverkar priset på en fastighet. :cool:
Jag har inte skrivit om omgivningen i det stora hela....
Det var det specifika jag skrev om, läs igen.

Och jag skrev också att TS skulle plantera tujja...
Specifika fallet är jag övertygad om att det inte påverkar värdet på fastigheten.
TS ordnar nog till det till det bästa.

Göran.W skrev:
Gallring är en natutrlig del av skogsvårdem där man tar bort sly, mindre och sjuka träd.
Så jag förstår inte riktigt vad problem är för det är något man kan förutse att det sker.
Plantera något lämpligt på din tomt så är problemet permanent löst för det kommer gallras om några år igen.
Jag skulle definitivt plantera något direkt för är det en allmänning lär det bli en del spring där när lägenheterna är färdiga.
Precis vad jag menar!

Redigerat:
Vill man ha insynsskydd måste man i normalfallet anordna det själv, finns vissa undantag när man gör det utifrån bullerskyddande orsak från väg/järnväg eller närhet till industrier, etc.
Men detta är i ett bostadsområde och en mindre träddunge har gallrats (knappast en skog).
Nä, det blir för dig att fundera på hur du ska lösa det, utifrån dina krav på insynsskydd.
Om det det är värdepåverkande får du aldrig reda på, så jag skulle inte funderat på denna hypotes.
Du hittar motsatsen till dina problem i andra områden där barnföräldrar vill att man ska ta bort alla större träd för att de kan blåsa ned och skada deras lekande barn i området för att det har hänt vid några enstaka tillfällen genom åren på olika ställen i landet (jag skojar inte).

Göran.W skrev:
Det du beskriver är röjning, gallring i skogssammanhang menas att man tar bort en del av dom stora träden för att dom kvarvarande ska få plats att växa ordentligt, gallring gör man ett par gånger innan en slutavverkning och är, precis som du säger, en del av skogsvården.

I det här sammanhanget så låter det som att dom gallrar ur för att det ska bli ljusare eller så har kanske TS en väldigt fin trädgård som man vill att dom i det nya området ska ha som en fin utsikt.

Vad säger trädfällaren/markägaren?

/ATW

Ska prata med markägaren Stockholms stad i veckan och försöka få lite info. Kommer troligen att sätta häck för att minska insynen.

Att träden försvinner behöver inte alls minska värdet på huset. Det beror ju såklart på vad som finns bakom...

Har själv en tomt med obebyggd skogsmark bakom som vi bara hoppas på att den ska styckas och säljas så att det flyttar dit några som vill ta bort den där mörka väggen vid vår tomtgräns. Ev. ökad insyn planterar vi häck för.

Tittade på en del hus precis bredvid skogen som vi ratade just för att vi tyckte det blev så mörkt.

Visserligen har vi hamnat en bit från trådens grundfråga. Men en tanke ändå värd att beakta är att dess flera träd och skymmande häckar du har, ju lättare blir det för obehöriga att smyga sig nära.

Kevorkian skrev:
....

Som någon sa, ett dussin tujor kanske är lösningen...
Eller kanske inte tujor just, så utskällda som dessa häckar är numera undrar man ju om det inte snarare sänker värdet på huset (även om det finns riktigt fina exempel på tujahäckar också)

http://www.byggahus.se/artiklar/valj-ratt-hack

/A

Kul detta med grannens träd, en del vill / kräver att grannen skall ta ner träden för att det skymmer min sikt, och en del blir sura när grannen tar ner träden... Inte lätt att vara granne med träd på marken :eek:

Finns ett enkelt sätt att lösa problemet med träd på grannens mark, oavsett om dom skall stå kvar eller inte, köp grannfastigheten.

I TS fall är det nog en egen häck som gäller för att få skydd mot insyn...

För andra som befinner sig i läget där man har en skog som granne som man vill bevara:
1. köp skogen
2. prata med skogsägaren och fråga om vilka planer h*n har för skogen, berätta att ni uppskattar insynsskyddet som skogen ger och be att man tänker på det vid en gallring avverkning i framtiden.

Kom på en sak till....

Det värsta som finns för en markägare är väl ändå när någon annan kommer och talar om hur man skall sköta sin mark, eller kräver att man skall göra si eller så, så gå försiktigt fram när ni pratar med markägaren, och var förberedd på att markägaren har kanske helt andra planer för sin mark än de du vill att h*n skall ha.
Om h*n har helt andra planer än de du vill så gör han det troligen inte för att djävlas med dig, utan för att h*n själv tycker att det är det bästa.

Redigerat:
Vänta lite...
Har jag fattat det hela rätt?
Du vill att markägaren till grannmarken betalar dig pengar för att DU skall slippa insyn när han tagit ner träd på sin mark? Dessutom 60m från din tomt.
Skojar du?
Hade du betalt om du varit skogsägare?

Jösses.... Finns folk till allt.

Md tanke på att det gått två år nu så får vi väl anta att det vuxit upp sly som skyddar mot insyn.

Aha.. VM i trådlyft alltså. kikade bara på månad och dag i datumen då denna låg bland de senast svarade på... felade på två år bara...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.