Hej, vi har en kåk i Stockholmsområdet och i närheten (ca 60 m från vår tomtgräns) håller man på med nybyggnation. Mellan vår tomt och bygget finns en skog (typ allmänning) och den skogen har gett ett väldigt gott insynsskydd så här långt. Nu har man gallrat skogen (av vilken anledning vet jag inte) och plötsligt har dom boende väldigt god insyn i vår trädgård.

Förutom att det är j-vligt irriterande att få ökad insyn så är det inte en allt för vild gissning att det påverkar värdet på huset negativt.

Nu till min undran. Finns det något vi kan göra i det här läget? Eftersom det inte är vår mark anar jag att våra möjligheter är kraftigt begränsade, men kanske kan man få byggherren att bekosta en häck eller någonting som minskar insynen?

Tacksam för hjälp!

//M

Nej, tyvärr. Du får nog fundera på att sätta upp ett eget insynsskydd (häck, plank) på din egen tomt. Eller köpa en stooooor skogsfastighet ute på landet utan grannar så långt ögat når. Stockholm är Stockholm, där måste man räkna med att ha grannar i knät, så att säga.

Vill du ha skog på marken får du väl köpa den?

O
Vänd på frågeställningen, varför skulle man behöva ersätta dig för att man sågar ner träd på sin tomt? Om du hade haft massa träd på din tomt som du sen tog ned, skulle du ersätta någon för att dessa fick större insyn i sin trädgård?

håller med föregående talare, trivs du inte med att grannarna ser dig, skaffa en stoooot skogstomt långt utanför stan.

Förrseten, ev. värdeminskning är svårt att sia om, andra kanske trivs bättre för att det bli ljusare?

Jag håller iof. med inläggen om att man inte bör eller kan lägga sig i vilka träd en granne fäller.

Men det skulle faktiskt kunna finnas en väg för TS här. I vissa områden styr detaljplaner skydd även av växtlighet.

I ett område där "släkten" har stuga föreskriver detaljplanen att inga träd med mer är 10cm diameter får fällas, vill man fälla måste man söka bygglov för avverkningen, och man måste återplantera träd med minst 10cm diameter, dvs bygglov för fällning villkoras med krav på återplantering.

Nu är det troligen en ganska ovanlig skrivning i en plan. men det kan ju alltid vara värt att undersöka om det finns reglerat i detaljplanen för området.

Ja tänk om vår granne kunde ta ner en hel del skog så vi fick mer sol och värme.............................

Och köpa grannens mark går inte då det är kommunen som äger.............

Protte

prototypen skrev:
Ja tänk om vår granne kunde ta ner en hel del skog så vi fick mer sol och värme.............................

Och köpa grannens mark går inte då det är kommunen som äger.............

Protte
Kommunen brukar inte vara svåra på att ta ner några träd om man frågar snällt.
Brukar lösa sig om man hittar rätt gubbe på kommun kontoret.

Kevorkian skrev:
Hej, vi har en kåk i Stockholmsområdet och i närheten (ca 60 m från vår tomtgräns) håller man på med nybyggnation. Mellan vår tomt och bygget finns en skog (typ allmänning) och den skogen har gett ett väldigt gott insynsskydd så här långt. Nu har man gallrat skogen (av vilken anledning vet jag inte) och plötsligt har dom boende väldigt god insyn i vår trädgård.

Förutom att det är j-vligt irriterande att få ökad insyn så är det inte en allt för vild gissning att det påverkar värdet på huset negativt.

Nu till min undran. Finns det något vi kan göra i det här läget? Eftersom det inte är vår mark anar jag att våra möjligheter är kraftigt begränsade, men kanske kan man få byggherren att bekosta en häck eller någonting som minskar insynen?

Tacksam för hjälp!

//M
Visserligen kan jag förstå att det är tråkigt, men jag är nog inte säker på att det automatiskt påverkar värdet negativt.... En välvårdad skogsdunge bredvid tomten kan vara lika mycket "värd" som en skog som skyddar från insyn...

Precis som hempularen skriver finns bara i undantagsfall begränsad rätt till trädfällning. Men det finns ett par andra saker att kolla: För det första kan området omfattas av skogsvårdsplan. Där kan ägaren vara ålagd skötselföreskrifter. Tillsynsmyndighet är skogsvårdsstyrelsen. Du kan också kontakta kommunens hälso- miljökontor, för uppgifter om grannområdets eventuella skyddsvärden.

Men först och främst tycker jag att du ska - helt enkelt - kontakta markägaren för en rak kommunikation. Du skriver själv att du inte vet av vilken anledning man har gallrat. Om du frågar får du säkert svar.

Skogen är ett levande väsen, som förändras långsamt, men dock obevekligen förändras. Inom några årtionden kan du kallt räkna med slutavverkning, ifall vi talar om produktionsskog. Gallringen förutan hade du förövrigt ganska snart bott granne med en urskog som skulle gjort barnen mörkrädda, bröderna Grimm förutan ... ;)

Värdenedsättande...?
Presumtiva köpare vet väl inte att det var skog där en gång i tiden....
Köp tujjaplantor....

cust3000 skrev:
Värdenedsättande...?
Presumtiva köpare vet väl inte att det var skog där en gång i tiden....
Tankevurpa?

Om jag tar och murar igen ett av dina sovrum så sjunker inte värdet på huset, för en presumtiv köpare vet väl inte att det var ett sovrum där förut?

Du kommer att bli förvånad över hur snabbt det växer upp igen. Om några år står björkslyet fem meter högt.

Tackar för alla svar. Förstår att jag lätt kan uppfattas som gnällig, och jag är fullt medveten om att jag bor i en storstad och jag visste också om att dom skulle bygga nya borätter i närheten men jag uppskattade verkligen den skog som innebar att 50 lägenheter inte får full insyn i vår trädgård. Det är antagligen Stockholms kommun som äger marken och jag kan säkerligen inte gör något åt gallringen, men irriterande är det. Jag får helt enkelt vänja mig och hoppas på att dom kanske planterar något nytt.

Som någon sa, ett dussin tujor kanske är lösningen...

Sluta hoppas! Ring istället upp markägaren för att söka fakta i målet. Nyplantering är något man pysslar med efter "slutavverkning". Inte efter "gallring".

Sådana här skogspartier, inträngda mellan villagatorna kostar oftast mer att hålla i ordning än de ger i avkastning. Skogsägaren är säkert väl medveten om vad man kan vinna på ett förtroendefullt samarbete med engagerade grannar.

Det skadar inte heller att byta ett par ord med andra berörda villagrannar. Kanske ni tillsammans kan avtäla med skogsägaren om att ansvara för skogspartiets skötsel i utbyte mot att själva få välja träd och annat.

Nyfniken skrev:
Tankevurpa?

Om jag tar och murar igen ett av dina sovrum så sjunker inte värdet på huset, för en presumtiv köpare vet väl inte att det var ett sovrum där förut?
dito..
att mura igen ett rum är väl skillnad , det var en tankevurpa om något.. :o
halvkorkat inlägg.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.