906 läst ·
2 svar
906 läst
2 svar
Galet tänkt?
Hej på er,
Jag har lite funderingar på roliga färger på träslag.
Detta har lett mig in på märkliga tanker...
Impregnering av trä går ju alla tiders att göra, men vad i hela fridens namn händer om man låter trä-material ligga länge i färgimpregnering?
Det torde väl suga åt sig på samma sätt som impregneringen?
Tacksam för er kunskap och kommentarer!
// repseJ
Jag har lite funderingar på roliga färger på träslag.
Detta har lett mig in på märkliga tanker...
Impregnering av trä går ju alla tiders att göra, men vad i hela fridens namn händer om man låter trä-material ligga länge i färgimpregnering?
Det torde väl suga åt sig på samma sätt som impregneringen?
Tacksam för er kunskap och kommentarer!
// repseJ
Impregnering utförs i en vacumtank där all luft sugs ur och sen tillförs det impregneringsmedel
som sugs in i trät . att bara doppa trä i det , blir att trä ska suga in det , hur djupt beror på hur torrt trät är , och får nog vara dränkt bra länge för att gå in
Att stryka på brädan ett flertal gånger ger bara en ytlighet , då ska det var sågat virket , inte hyvlat , för hyvlingen gör att alla porer i stort försvinner , inget att suga in i
som sugs in i trät . att bara doppa trä i det , blir att trä ska suga in det , hur djupt beror på hur torrt trät är , och får nog vara dränkt bra länge för att gå in
Att stryka på brädan ett flertal gånger ger bara en ytlighet , då ska det var sågat virket , inte hyvlat , för hyvlingen gör att alla porer i stort försvinner , inget att suga in i
Klicka här för att svara