Mikael_L Mikael_L skrev:
Klart man inte vågar säga till.
Då är det säkert en lättkränkt typ som skjuter eller knivhugger en ... :surprised:
Ja jo, man kan ju inte vara riktigt säker på att alla människor är.. hm.. trevliga :thinking::oops:

Var (är?) iaf lite skillnad i utlandet.. både på Malta och i usa var vi övervakade på bion.. inget prat.. ingen nedskräpning.. och definitivt inga fötter på biofåtöljerna.. varken med el utan skor (oavsett om det var tomt framför el ej).

Antingen fick de tillsägelse eller så åkte de ut..

Mikael_L
[SH] [SH] skrev:
Kan de ha haft något felinställt när du tittade?
Omöjligt för mig att veta
Egentligen skulle jag vilja få reda på om andra drabbats av pip och sånt, men det finns väl ingen möjlighet att fixa det...

Nåväl, nu har det gått 7 dygn, och det piper precis lika högt. :cry:
OK, det minskade något lite lite de två första dagarna, tror jag, men sen tycker jag det har varit konstant. Och inte svagt, utan rätt störande mycket.

Idag var vi ute och gick i skogen. Så sa bättre hälften, "Hör, en hackspett" och jag kunde konstatera att jag bara hörde ett pip ...

• Ledsen
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag snubblade på en tysk doktor idag. Ja, inte rent fysiskt förstås utan rent virtuellt. Hans arbeten om tinnitus fångade mitt intresse och fick mig att undra hur det går för @Mikael_L med sin tinnitus…

A multidisciplinary European guideline for tinnitus: diagnostics, assessment, and treatment, https://link.springer.com/article/1...82018&ArticleAuthorOnlineFirst_20190310#Sec48

En intervju med dr Golenhofen av dr Ben som blivit (y) drygt 1000 ggr på Youtube.
The Best Advice I've Ever Received From An ENT Doctor About Tinnitus, YouTube

The 5 Most Common Mistakes People Make With Tinnitus (Sound Therapy & How To Help Tinnitus), YouTube med Ben Thompson.

Har ingen aning om hur seriösa dessa gubbar är. Jag skulle bli förvånad om det framkommer behandlingsmetoder som är accepterade i Sverige då dokumentet ovan är från 2019. Jag såg några minuter på videon och fick intrycket det finns olika typer av tinnitus och att det visst finns saker att prova beroende på typ.

Redigerat:
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
och fick mig att undra hur det går för @Mikael_L med sin tinnitus…
Ja något litet har faktiskt hänt.
På söndag morgon när jag vaknade så var faktiskt den hyggligt starka och rena (sinus)tonen plötsligt borta, den hade jag då haft i oförändrad styrka i 13 dagar. Det var nu ersatt av mer diffusa sus och mer orena toner i andra frekvenser, och allt var i lägre nivå, lättare att stå ut med.
Under dagen tilltog besvären, så på kvällen var det närapå lika högt och störande som dagen innan, men dock utan just den där rena tonen, som fortfarande var borta. Morgonen efter hade jag återigen vilat ner nivåerna till lägre nivåer, som tilltog under dagens ljudmattor och stress, osv.

Så något har alltså i alla fall hänt, och just nu tilltar besvären under dagen (då jag utsätts för alla stadens ljud, och bullret vid bilkörning och allt sånt) och minskar under natten, då mina öron (egentligen är det väl hjärnan) verkar klara att vila bort en del av besvären.
Ja det känns i alla fall mindre tröstlöst nu än när det var exakt lika konstant hela tiden, då det lät lika när jag vaknade som när jag försökte somna.

En bra hemmabio och man slipper både störig pöbel och för hög volym :)

Hoppas du blir helt återställd!

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Hoppas du blir helt återställd!
håller med! Bra högtalare o förstärkare är grunden. Tyvärr har ju inte streamingindustrin, typ SF förstått ljudets betydelse. Bra bild, men i bästa fall stereo. Har slutat hyra film. Hoppas att det blir bättre i framtiden. Blev ju lite ledsen när Hemmakväll lade ner sin "DVD- Blueray"-uthyrning

trähandtag trähandtag skrev:
håller med! Bra högtalare o förstärkare är grunden. Tyvärr har ju inte streamingindustrin, typ SF förstått ljudets betydelse. Bra bild, men i bästa fall stereo. Har slutat hyra film. Hoppas att det blir bättre i framtiden. Blev ju lite ledsen när Hemmakväll lade ner sin "DVD- Blueray"-uthyrning
Personligen är bilden viktigast, bara bluray med hög bitrate här hemma. Sambon är alltid lagom road när vi måste vänta in bluray release av serier. Apple TV så tittar jag på for all man kind, faktiskt helt okej bitrate på den

När jag bodde på de Brittiska öarna fanns det "autism friendly viewings" där ljudet var lägre, telefoner totalförbjudna och man fick ta med eget godis vilket annars inte var tillåtet. Klart bättre miljö under dessa visningar :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är delvis därför man inte går på bio så ofta längre för att det är bekvämt att sitta hemma i soffan. De yngre är t.o.m nöjda med att se film i sin telefon.
Men jag var faktiskt på bio förra veckan och blev påmind om hur bra det kan vara också.
Då det var ett event var publiken städad, troligen samtliga 30+. Bioduken stor och ljudnivån helt OK (ingen actionfilm).

boschkenta
Jag har hört på flera håll att det verkar blivit högre volym på bio.. och inte bara från gamla getter som hänger på BH utan från 20-någontingar :geek:

Har själv inte vart sedan före corona dock

Sätter inte min fot på bio. Det pratas, sparkas/knuffas på stolen, prasslar i påsar och folk lyser med sina telefoner. Byggde en egen liten bio hemma för 2 år sen. Bästa beslut jag tagit då jag gillar film.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är delvis därför man inte går på bio så ofta längre för att det är bekvämt att sitta hemma i soffan. De yngre är t.o.m nöjda med att se film i sin telefon.
Men jag var faktiskt på bio förra veckan och blev påmind om hur bra det kan vara också.
Då det var ett event var publiken städad, troligen samtliga 30+. Bioduken stor och ljudnivån helt OK (ingen actionfilm).
Jag har en grym 4k projektor så tycker det är minst lika bra bild hemma. Sedan kan man ju inte gasa på ljudet direkt i lägenheten det är sant :D

Jag var på Gränbystaden i tordags. Jag hade "dov" hörsel efter föreställningen och lätt huvudvärk dagen efter, inget bestående som tur var. Jag brukar alltid ha med hörselskydd men tog fel jacka till bion :(
Jag har redan tinnitus i form av ett dovt brummande, haft i många år. Letade efter det ljudet i huset bra länge innan jag förstod att det satt i mitt huvud :thinking:
Låter lite som trafo-brumm, Lyssnade extra på alla prylar med trafo inomhus sen reningsverket, pumphuset, grannarna, sågen i byn, frun hörde aldrig nåt, konstigt :p
Tar nog lång tid innan nästa biobesök för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.