pjgb pjgb skrev:
Tack för påminnelsen, den måste man ju ställa om (har samma modell)
+1 (2) på den
 
ClasseClas
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag erkänner ingenting!

Men jag kan säga att jag har en gyrostyrd p-skiva nu som funkar utmärkt när det är batteri i den och den inte är felställd pga. den förbannade sommartiden.

[bild]
Jag känner inte igen det där med sommartid. Jag har inte det problemet. Men kolla här:
Automatisk sommartidsaktivering på autoparktime, tryck SELECT och SET för att välja A:ON/A:OF. Strömavbrott kan kräva datumjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag känner inte igen det där med sommartid. Jag har inte det problemet. Men kolla här:
[bild]
Jag ville ärligt talat mest gnälla på sommartid, detta totalt meningslösa trams. Det är ju ändå Gaaahh!!!-tråden.

Men tack för tipset. Ska kolla vad jag har för inställningar samtidigt som jag kollar om klockan går rätt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är i bland lika på en del ställen, där det finns familjeplatser som är breda och det ställs bilar utan barn och vagnar. Ingen empati eller tanke på att någon annan kan behöva mer plats.
Äsch, det är ju bara fånigt att klaga på - den enda effekten är att du får gå några meter extra.
Och snälla, kan alla födda efter 85ish sluta försöka dra empati-kortet hela tiden - väx upp, lirka ut ungarna från bilen o gå de extra 35 metrarna när ni är på Ikea etc.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är inte att gå extra meter som är problemet utan att kunna öppna dörren och få ut barn som sitter i bakåtvänd stol utan att slå upp dörren som är problemet. Eller barn som vill öppna dörren själva och kanske inte ser att det är trångt...

Vi vill ha de bredare platserna för att skydda din bil, så parkera någon annanstans.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ville ärligt talat mest gnälla på sommartid, detta totalt meningslösa trams.
Ja, som hundägare är det ju ingen höjdare. Var ute redan kl 5. Gaaaahhhh!
 
S sjoelund skrev:
Det är inte att gå extra meter som är problemet utan att kunna öppna dörren och få ut barn som sitter i bakåtvänd stol utan att slå upp dörren som är problemet. Eller barn som vill öppna dörren själva och kanske inte ser att det är trångt...

Vi vill ha de bredare platserna för att skydda din bil, så parkera någon annanstans.
Gaaaaaaaahh
Det kan du om du ställer dig längre bort där det är fritt, så gör jag när det är fullt på familjeparkeringen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja när man kommer och ska ställa sig kan man ju välja att stå där det är fritt. När man handlat klart och ska hämta bilen: not so much.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det värsta är att ibland går det åt en väldig massa tid och många liter bensin på att cirkulera runt parkeringsplatserna för att hitta en ledig p-plats intill entrén 😃

Samtidigt som man letar ser man massor av tomma handikapp- och familjeplatser som ingen använder. Måste vara de mest outnyttjade kvadratmetrarna som finns runt ett köpcenter.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
När man handlat klart och ska hämta bilen: not so much.
Du får skaffa en bil som ingen vill parkera bredvid. 😂😱
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Jag kör en gammal saab. Vad mer kan jag göra?
 
  • Haha
  • Älska
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag kör en gammal saab. Vad mer kan jag göra?
Well, vi andra pratar om bilar...
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast alla som parkerar på handikapp plats måste inte sitta i rullstol.
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra. Även de skyltar som är trafikreglerade och har väldigt bestämd innebörd har vidare betydelse än exakt det som visas. Tex får du åka moped klass 2 på cykelväg fast att det endast är en cykel på bilden.
Precis min poäng. Övriga (korrekta) vägmärken har en lagtext som hänger ihop med dem, man kan alltså läsa om vad som gäller.
Någon sådan har jag aldrig sett för familjeparkering (finns någon så får någon gräva fram den och visa upp den, tack!), så där är det endast skyltar/målning på asfalten som gäller. Följaktligen måste man därför kunna tolka utifrån dessa exakt vilka som får stå på platsen och vilka som inte får det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men för att denne ska kunna ta ut en kontrollavgift vid olovlig parkering krävs det att fastighetsägaren uppfyller tämligen strikta formkrav. Bland annat krävs ett i det närmaste oantastligt bruk av vägmärken. Här faller det direkt med egna hittepåmärken av typen "familjeparkering".
J-vla bokstavsfundamentalister! Varför behöver du stå på familjeplaneringen? För att du är gammal och har svårt att gå men inte tillräckligt för att beviljas handikapplats? För att du har med dig barn som gärna ”rymmer”, sover …? För att du behöver kunna öppna dörrarna helt utan att skada andra bilar? Då är det väl helt ok utan att sådana som mig ska missunna dem det.

Kan ni inte bara vara glada att ni är friska och slipper omaket andra har och behöver platsen bättre an du
 
K KariHa skrev:
J-vla bokstavsfundamentalister! Varför behöver du stå på familjeplaneringen? För att du är gammal och har svårt att gå men inte tillräckligt för att beviljas handikapplats? För att du har med dig barn som gärna ”rymmer”, sover …? För att du behöver kunna öppna dörrarna helt utan att skada andra bilar? Då är det väl helt ok utan att sådana som mig ska missunna dem det.

Kan ni inte bara vara glada att ni är friska och slipper omaket andra har och behöver platsen bättre an du
Igen, är det någon här som har argumenterat för att kreti och pleti ska ställa sig på familjeplatser?
Det är en väldig skillnad på att påpeka att det inte är olagligt och att tycka att det är en bra ide att nyttja dem om man inte har behov.

Och vad har sjukdom med familjeplatser att göra?
 
  • Gilla
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.