U Utsliten och utdömd skrev:
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra.
Vad finns det för annat sätt att försöka tolka hittepåskylten för "familjeparkering"?

TeroM TeroM skrev:
Äntligen en parkeringsplats för oss tjocka gubbar med grill.
Du får bara använda den om du saknar armar.

• Älska
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men är lapplisa på plats och det inte är en bil med barn och vagn så blir lapp på rutan. Dom ka se när när bilen placeras eller vänta ut tills ägaren kommar tillbaka.
Knappast..
Har du sett lapplisor på Ica MAXI eller Coops parkeringar?
Krävs det vagn tror du, ett eller två barn?

Moraliskt fel, tja kanske.
Olagligt, knappast.

• Gilla
Kirka75 och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
[bild]
Att ensamstående föräldrar inte får ha med barnen på grillplatsen tycker jag mig förstå av bilden..

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja, parkeringsbolaget är förbi ganska ofta...

S sjoelund skrev:
Ja, parkeringsbolaget är förbi ganska ofta...
Och bötfäller felaktigt parkerade på familjeparkeringen?

FredrikR FredrikR skrev:
Men på City Gross/Systembolagets parkering i Boländerna Uppsala, mittemot Bauhaus. För där är det krav på P-skiva, berättade en vän... 🤬🤬🤬 Samma vän sa att det även gällde på en hel del andra stormarknadsparkeringar i den stan.

Och tro inte på texten P-service! 🤬🤬🤬

Parkeringsskylt vid stormarknadsområde med text om P-skiva och tidsbegränsning. Bakom syns butiker, en cykel och en man som går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Sett, nej. Bötfällt av, ja. På Coop då, så jag får förstås skylla mig själv.

Coop äger väl sällan sina egna fastigheter, så att fastighetsägaren bötfäller deras kunder är nog betydligt vanligare än att en Icahandlare har lapplisor som rondar sin parkering.

• Ledsen
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Och bötfäller felaktigt parkerade på familjeparkeringen?
Nej, men de tar de som står längre än tiden man får stå på parkeringen. De måste komma ganska ofta då det inte är krav på skiva...

S sjoelund skrev:
Nej, men de tar de som står längre än tiden man får stå på parkeringen. De måste komma ganska ofta då det inte är krav på skiva...
Låter som ett heltidsuppdrag.
Hur håller dom koll på hur länge en bil stått parkerad och hur länge får man parkera?

FredrikR FredrikR skrev:
Hur håller dom koll på hur länge en bil stått parkerad och hur länge får man parkera?
Förr i tiden antecknade de ventilställningen på samtliga fyra hjul. Enbart två hjul dög inte i rätten, berättade en lapplisa stolt för mig en gång i tiden...

Gissar att de fotar numera.

Hur länge man får parkera är väl beslutat och tydligt skyltat normalt? 3 timmar var det i Boländerna, om min kompis har rätt...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På Coop då, så jag får förstås skylla mig själv.
Antar du skulle till Systembolaget bredvid Coop? 😂

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag erkänner ingenting!

Men jag kan säga att jag har en gyrostyrd p-skiva nu som funkar utmärkt när det är batteri i den och den inte är felställd pga. den förbannade sommartiden.

Gyrostyrd parkeringsskiva med digital display som visar tiden 12:30, inkl. knappar för "Select" och "Set", samt märkningen "Auto Park Time FS07".

• Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast alla som parkerar på handikapp plats måste inte sitta i rullstol.
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra. Även de skyltar som är trafikreglerade och har väldigt bestämd innebörd har vidare betydelse än exakt det som visas. Tex får du åka moped klass 2 på cykelväg fast att det endast är en cykel på bilden.
Men de måste ha ett parkeringstillstånd för handikappade.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag erkänner ingenting!

Men jag kan säga att jag har en gyrostyrd p-skiva nu som funkar utmärkt när det är batteri i den och den inte är felställd pga. den förbannade sommartiden.

[bild]
Tack för påminnelsen, den måste man ju ställa om (har samma modell)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.