J jonaserik skrev:
Bara läsa skylten. Har inget med förordning att göra. Det är P-bolaget som betstämmer om ett sådant är anlitat för P-platserna. Det brukar även finnas handikapplatser vid butiker och är lika där, lapp på rutan.
Tyvärr är du fel ute. Det går inte att bötfälla någon som står på familjeparkeringen utan barn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr är du fel ute. Det går inte att bötfälla någon som står på familjeparkeringen utan barn.
Kanke inte i lagens namn bötfälla men enligt nedan

Ja, du får parkera på en familjeparkering utan barn, eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det, men du riskerar en kontrollavgift (böter) om markägaren har tydligt skyltat att platserna är för barnfamiljer. Detta beror på att reglerna för dessa platser inte är lagstadgade, utan bestäms av fastighetsägaren.

  • Lagligt men inte rekommenderat:
    Det är inte olagligt att parkera där utan barn, men det anses oartigt och kan leda till böter.

  • Risk för böter:
    Om markägaren tydligt har markerat att platserna är avsedda för familjer (genom vägmarkeringar eller skyltar), kan du få en kontrollavgift för olovlig parkering.

    • Civilrättsligt avtal:
      När du parkerar sluter du ett civilrättsligt avtal med markägaren, och du måste följa de villkor som gäller för just den parkeringen.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Vi önskar dig och ChatGPT lycka till i processföringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 11 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det ena är olagligt och det andra är lagligt?
Jad det är en avgörande skillnad. Ett annat problem är att det finns lika många olika uppfattningar om vem/vilka som får använda platsen som det finns individer med uppfattning i frågan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jad det är en avgörande skillnad. Ett annat problem är att det finns lika många olika uppfattningar om vem/vilka som får använda platsen som det finns individer med uppfattning i frågan.
Ja det håller jag med om tur att man kör en kombibil😉
 
J jonaserik skrev:
Kanke inte i lagens namn bötfälla men enligt nedan
Och den sanningen har du hittat var? Några förarbeten? Gamla proppar? Lagrådsremisser? Någon gammal dammig bok på en bortglömd hylla i Carolina Rediviva?

För du har väl ändå inte brutit mot forumets regler hoppas jag?
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr är du fel ute. Det går inte att bötfälla någon som står på familjeparkeringen utan barn.
Och tur är väl det för jag tycker nog man har minst lika rätt att nyttja den om man exempelvis medför sina rullatorberoende föräldrar på 90+.
 
J jonaserik skrev:
Kanke inte i lagens namn bötfälla men enligt nedan

Ja, du får parkera på en familjeparkering utan barn, eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det, men du riskerar en kontrollavgift (böter) om markägaren har tydligt skyltat att platserna är för barnfamiljer. Detta beror på att reglerna för dessa platser inte är lagstadgade, utan bestäms av fastighetsägaren.

  • Lagligt men inte rekommenderat:
    Det är inte olagligt att parkera där utan barn, men det anses oartigt och kan leda till böter.

  • Risk för böter:
    Om markägaren tydligt har markerat att platserna är avsedda för familjer (genom vägmarkeringar eller skyltar), kan du få en kontrollavgift för olovlig parkering.

    • Civilrättsligt avtal:
      När du parkerar sluter du ett civilrättsligt avtal med markägaren, och du måste följa de villkor som gäller för just den parkeringen.
Istället för att bryta mot reglerna och klistra in ett AI-svar kan du lyssna på någon sakkunnig:

https://www.sverigesradio.se/artike...-far-ensamma-bilister-sta-pa-familjeparkering
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Istället för att bryta mot reglerna och klistra in ett AI-svar kan du lyssna på någon sakkunnig:

[länk]
Det var det som kom upp bara , vid sök, sen om det är AI eller inte så är det fastighetsägaren som bestämmer om hur en parkering ska nyttjas och det som gäller. för den är privat mark, oavsett om parkeringen är officiell och kan nyttjas av vem som helst, för besök i affär. Sen att få till det med något om någon sakkunnig är upp till dig och ligger lite utanför regelverket för privat mark.
 
J jonaserik skrev:
Sen att få till det med något om någon sakkunnig är upp till dig och ligger lite utanför regelverket för privat mark.
Du följde alltså inte länken jag skickade, men har ändå synpunkter?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
så är det fastighetsägaren som bestämmer
Men för att denne ska kunna ta ut en kontrollavgift vid olovlig parkering krävs det att fastighetsägaren uppfyller tämligen strikta formkrav. Bland annat krävs ett i det närmaste oantastligt bruk av vägmärken. Här faller det direkt med egna hittepåmärken av typen "familjeparkering".
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara läsa skylten. Har inget med förordning att göra. Det är P-bolaget som betstämmer om ett sådant är anlitat för P-platserna. Det brukar även finnas handikapplatser vid butiker och är lika där, lapp på rutan.
Nej, det är inte bara att läsa på skylten. Hur ser skylten för familjeparkering ut?
Vilka får parkera här?
En blå skylt med texten "Familjeparkering" och ikoner föreställande en bil och en familj med två vuxna och två barn.
De med tvillingar? Eller bara två barn oavsett? Får man stå här om man har bara ett barn? Eller om man har tre? Hur gamla ska barnen vara? När är de för gamla?

Samma här, vad gäller?
Symbol för familjeparkering med figurer av vuxna, ett barn och en barnvagn målade på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste man ha barnvagn? Eller räcker det med att man har barn? Om man är ensamstående förälder, får man stå här då?

Missförstå nu inte med flit, det är ingen (vad jag har sett) som argumenterar för att man ska ställa sig där om man inte behöver, men det är långt ifrån samma sak som att man kan få en bot/kontrollavgift för att man gör det.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Äntligen en parkeringsplats för oss tjocka gubbar med grill.

Parkeringsplats med symbol för överviktig person och grill på blå och vit skylt, omgiven av bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Pen och 26 till
  • Laddar…
U
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det är inte bara att läsa på skylten. Hur ser skylten för familjeparkering ut?
Vilka får parkera här?
[bild]
De med tvillingar? Eller bara två barn oavsett? Får man stå här om man har bara ett barn? Eller om man har tre? Hur gamla ska barnen vara? När är de för gamla?

Samma här, vad gäller?
[bild]
Måste man ha barnvagn? Eller räcker det med att man har barn? Om man är ensamstående förälder, får man stå här då?

Missförstå nu inte med flit, det är ingen (vad jag har sett) som argumenterar för att man ska ställa sig där om man inte behöver, men det är långt ifrån samma sak som att man kan få en bot/kontrollavgift för att man gör det.
Fast alla som parkerar på handikapp plats måste inte sitta i rullstol.
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra. Även de skyltar som är trafikreglerade och har väldigt bestämd innebörd har vidare betydelse än exakt det som visas. Tex får du åka moped klass 2 på cykelväg fast att det endast är en cykel på bilden.
 
J
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast alla som parkerar på handikapp plats måste inte sitta i rullstol.
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra. Även de skyltar som är trafikreglerade och har väldigt bestämd innebörd har vidare betydelse än exakt det som visas. Tex får du åka moped klass 2 på cykelväg fast att det endast är en cykel på bilden.
Skillnaden är att det finns reglerat i lagar eller förordningar som tex. Handikappsplats som kräver att tillstånd för att räknas som giltigt..
Har man inte det så är det olovlig parkering..

https://www.transportstyrelsen.se/s...gler/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.