1 659 234 läst ·
17 780 svar
1659k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Tyvärr är du fel ute. Det går inte att bötfälla någon som står på familjeparkeringen utan barn.J jonaserik skrev:
Kanke inte i lagens namn bötfälla men enligt nedanuseless skrev:
Ja, du får parkera på en familjeparkering utan barn, eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det, men du riskerar en kontrollavgift (böter) om markägaren har tydligt skyltat att platserna är för barnfamiljer. Detta beror på att reglerna för dessa platser inte är lagstadgade, utan bestäms av fastighetsägaren.
- Lagligt men inte rekommenderat:
Det är inte olagligt att parkera där utan barn, men det anses oartigt och kan leda till böter.
- Risk för böter:
Om markägaren tydligt har markerat att platserna är avsedda för familjer (genom vägmarkeringar eller skyltar), kan du få en kontrollavgift för olovlig parkering.
- Civilrättsligt avtal:
När du parkerar sluter du ett civilrättsligt avtal med markägaren, och du måste följa de villkor som gäller för just den parkeringen.
- Civilrättsligt avtal:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Vi önskar dig och ChatGPT lycka till i processföringen.
Redigerat:
Istället för att bryta mot reglerna och klistra in ett AI-svar kan du lyssna på någon sakkunnig:J jonaserik skrev:Kanke inte i lagens namn bötfälla men enligt nedan
Ja, du får parkera på en familjeparkering utan barn, eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det, men du riskerar en kontrollavgift (böter) om markägaren har tydligt skyltat att platserna är för barnfamiljer. Detta beror på att reglerna för dessa platser inte är lagstadgade, utan bestäms av fastighetsägaren.
- Lagligt men inte rekommenderat:
Det är inte olagligt att parkera där utan barn, men det anses oartigt och kan leda till böter.
- Risk för böter:
Om markägaren tydligt har markerat att platserna är avsedda för familjer (genom vägmarkeringar eller skyltar), kan du få en kontrollavgift för olovlig parkering.
- Civilrättsligt avtal:
När du parkerar sluter du ett civilrättsligt avtal med markägaren, och du måste följa de villkor som gäller för just den parkeringen.
https://www.sverigesradio.se/artike...-far-ensamma-bilister-sta-pa-familjeparkering
Det var det som kom upp bara , vid sök, sen om det är AI eller inte så är det fastighetsägaren som bestämmer om hur en parkering ska nyttjas och det som gäller. för den är privat mark, oavsett om parkeringen är officiell och kan nyttjas av vem som helst, för besök i affär. Sen att få till det med något om någon sakkunnig är upp till dig och ligger lite utanför regelverket för privat mark.useless skrev:
Men för att denne ska kunna ta ut en kontrollavgift vid olovlig parkering krävs det att fastighetsägaren uppfyller tämligen strikta formkrav. Bland annat krävs ett i det närmaste oantastligt bruk av vägmärken. Här faller det direkt med egna hittepåmärken av typen "familjeparkering".J jonaserik skrev:
Nej, det är inte bara att läsa på skylten. Hur ser skylten för familjeparkering ut?J jonaserik skrev:
Vilka får parkera här?
De med tvillingar? Eller bara två barn oavsett? Får man stå här om man har bara ett barn? Eller om man har tre? Hur gamla ska barnen vara? När är de för gamla?
Samma här, vad gäller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste man ha barnvagn? Eller räcker det med att man har barn? Om man är ensamstående förälder, får man stå här då?
Missförstå nu inte med flit, det är ingen (vad jag har sett) som argumenterar för att man ska ställa sig där om man inte behöver, men det är långt ifrån samma sak som att man kan få en bot/kontrollavgift för att man gör det.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Fast alla som parkerar på handikapp plats måste inte sitta i rullstol.tveksamt skrev:
Nej, det är inte bara att läsa på skylten. Hur ser skylten för familjeparkering ut?
Vilka får parkera här?
[bild]
De med tvillingar? Eller bara två barn oavsett? Får man stå här om man har bara ett barn? Eller om man har tre? Hur gamla ska barnen vara? När är de för gamla?
Samma här, vad gäller?
[bild]
Måste man ha barnvagn? Eller räcker det med att man har barn? Om man är ensamstående förälder, får man stå här då?
Missförstå nu inte med flit, det är ingen (vad jag har sett) som argumenterar för att man ska ställa sig där om man inte behöver, men det är långt ifrån samma sak som att man kan få en bot/kontrollavgift för att man gör det.
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra. Även de skyltar som är trafikreglerade och har väldigt bestämd innebörd har vidare betydelse än exakt det som visas. Tex får du åka moped klass 2 på cykelväg fast att det endast är en cykel på bilden.
Skillnaden är att det finns reglerat i lagar eller förordningar som tex. Handikappsplats som kräver att tillstånd för att räknas som giltigt..U Utsliten och utdömd skrev:Fast alla som parkerar på handikapp plats måste inte sitta i rullstol.
Att tolka alla vägskyltar endast efter dess illustrationer kan du inte göra. Även de skyltar som är trafikreglerade och har väldigt bestämd innebörd har vidare betydelse än exakt det som visas. Tex får du åka moped klass 2 på cykelväg fast att det endast är en cykel på bilden.
Har man inte det så är det olovlig parkering..
https://www.transportstyrelsen.se/s...gler/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/

