Alfredo Alfredo skrev:
Hade du någonsin kunnat testa en riktig mancold skulle du inse att det du har nu är rätt lindrigt. 😂
Tänkte detsamma. Evolutionen har sett till att endast de av det rätta viket drabbas av en riktig karlförkylning. Något vi män ståiskt genomlider under värdig tystnad trots obeskrivlig smärta.😇
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tur att det då finns jourhavande kvinnor när ni råkar ut för en av de mest allvarliga manliga tillstånden 😂
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
4774 och 7 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH. Att man kört sönder grus kanten är medvetet, de har kört i gruset längs hela sträckan mot min tomt, det handlar om ca 50 m. Bitvis har de varit inne på gräsmattan. Tråden för robotklipparen ger gått av för att man kört på gräset. På ett ställe har man dessutom fått släpp på drivhjulen.
Grus längs en vägkant har spritts ut och gräsmattan bredvid är påverkad. Träd syns i bakgrunden, tillsammans med bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var en grusvall innan igår. Nu är det helt nedtryckt.
Grus längs en gräsmatta med synlig tråd för robotgräsklippare som verkar ha körts av, och grusytan är ojämn och nedtryckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad skall man göra?
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Här är jag inte oävet inställd till en kamera som spelar in även utanför din tomt.

När och om du behöver använda materialet plockar du ner kameran, såklart.

Det kan få kosta att göra fel.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Här är jag inte oävet inställd till en kamera som spelar in även utanför din tomt.

När och om du behöver använda materialet plockar du ner kameran, såklart.

Det kan få kosta att göra fel.
Jag kommer att sätta upp en kamera. Jag kommer dessutom att göra en polisanmälan om skadegörelse. Även om den läggs ned direkt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Stort dike ist. lär hålla borta lastbilarna ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Stort dike ist. lär hålla borta lastbilarna ;)
Vi hade dem i diket blockerades vägen rätt ofta innan, denna lösning var för att vi själva skulle kunna ta oss förbi. Vi räknade med skador i gruset pga halka på vintern ibland, men inte avsiktligt sabotage.

Förresten, det var nära att de klippte min robotklippare också.

Väg med småsten längs kanten och en robotgräsklippare på gräsmattan. Hastighetsskylt 20 synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stannade när tråden gick av. Den kan inte ha hunnit långt från det att lastbilen passerat där den står.

Så här såg det ut innan längs hela vägen, detta har jag fixat till idag. Inte direkt inbjudande att köra på tycker jag, särskilt inte när stenarna står i gruskanten också.
Grus längs vägkanten vid en asfalterad väg, med postlådor synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Var någonstans slutar din fastighet? Och finns det skäl att inget staket är byggt tidigare?

Tänker att 50 meter fastgjutna små stridsvagnshinder eller vinklade grova armeringsjärn kommer avhålla alla fordonsförare att köra för nära.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Var någonstans slutar din fastighet? Och finns det skäl att inget staket är byggt tidigare?

Tänker att 50 meter fastgjutna små stridsvagnshinder eller vinklade grova armeringsjärn kommer avhålla alla fordonsförare att köra för nära.
Vägen ligger delvis på min fastighet, främst i delen högre upp i backen ligger även asfalten på min fastighet. En stor del av det tidigare diket låg på min fastighet, dock inte i kurvan där min fastighet är en delmängd av en oktagon. Där är hörnen på oktagonen ute i det tidigare diket. Problemet är att vägen blivit bredare med åren och det har gått mot min fastighet till. Då vägen där den breddats inte har grus under så tål den inte tung trafik. Gruset har en åkare som körde sönder vägen betalat, så det ägs av "vägen". Vi har ingen vägförening, utan sköter den själva där varje fastighet typiskt hanterar det som är längs deras gräns.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Var någonstans slutar din fastighet? Och finns det skäl att inget staket är byggt tidigare?

Tänker att 50 meter fastgjutna små stridsvagnshinder eller vinklade grova armeringsjärn kommer avhålla alla fordonsförare att köra för nära.
En sak till, fotanglar har jag definitivt funderat på många gånger...
 
Jag kollade min övervakningskamera för att se om jag kunde få ut regnummer på lastbilen. Jag har ju tidpunkten då det hände iom att robotklipparen tråd gick av, så det borde vara lätt att koppla till en specifik lastbil.

GAAAHHH! Det visade sig att övervakningskameran gått ned för några dagar sedan när jag bytte router i nätet och flyttade runt några switchar. Så ingen lycka där inte.
 
  • Ledsen
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Står det bilar i vägen tar man en lina och backar tills den bilen är uppe (går det trögt får man vända sin bil för att inte förstöra vinkelväxlarna), kan inte ta många minuter. Är det en lastbil som sitter kan det ju ta några minuter extra. Men lutar det så har ni ju det till er fördel iaf. 😘
 
U
En personbil skulle inte sjunka nämnvärt i gruset. Så anglar en bit under grusyta skulle ju hjälpt bara mot tunga lastbilar. Nu är det inte en rekommendation men det skulle säkert fungera.

Däck täcks inte av fordonsförsäkringen och hyfsade däck kostar 10-15k styck, så det svider lite.

Om det är en tung lastbil finns det inte mycket som stoppar annars faktiskt. Du kan köra över rätt stora hinder utan bekymmer. Tänker att ett djup dike som riskerar att välta lastbilen eller att den bukar på asfaltskanten och fastnar är också mer lagliga varianter.

Vet inte hur mycket du äger själv av ytan, men eftersom det är höjdskillnad hade jag kanske gjort en slänt med 64-128 eller en 20-30cm stödmur mot gräset. Kross under 64mm är inget problem för många lastbilsdäck
 
Redigerat:
GAAAAH!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollade min övervakningskamera för att se om jag kunde få ut regnummer på lastbilen. Jag har ju tidpunkten då det hände iom att robotklipparen tråd gick av, så det borde vara lätt att koppla till en specifik lastbil.

GAAAHHH! Det visade sig att övervakningskameran gått ned för några dagar sedan när jag bytte router i nätet och flyttade runt några switchar. Så ingen lycka där inte.
Verkligen Gaah!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.