13th Marine 13th Marine skrev:
Jaha, där hittade kommunen ännu ett sätt att spara några ören, dra ner antalet skolskjutshållplatser till ett minimum och låta barnen gå upp till 2km till sin hållplats 🙄
WAAAAAAAAAAGH!
Tänker de alls?
Vi har försökt invända mot att deras föreslagna hållplats innebär att barnen måste passera ett väl trafikerat parti (in och utfart till området, samt till en förskola).
Då tar man sig dit och kontrollerar trafiksituationen 10.30 veckan innan skolan börjar...
Inte klockan 7:30 en skoldag då det är aktuellt...

🤬

• Arg
  • Wow
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
j.f.s
Om det klassas som farlig väg så måste de ordna skolskjuts iaf. Bara ett litet tips.

När mina barn behövde skolskjuts så bodde vi ca 1.2km för skolan men på grund av en smal passage under en järnväg med extremt dålig sikt så blev det för kommunen att ordna skolskjuts ändå.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Satsuki
Gaaaasaahhhhhhhhhhiiiiiii jag avskyr verkligen spindlar 🕷️

Brukar aldrig röra i veden under sommaren, men vi får hem ett lass i morgon så jag behövde flytta äldre ved. Jag skojar eller överdriver inte om den största var 8-9 cm inkl ben 🥶. Tar mycket hellre möss eller råttor 🐀 (som det nog också bott bland veden eftersom det var fullt med skal efter uppätna nötter mellan vedklabbarna…

j.f.s j.f.s skrev:
Om det klassas som farlig väg så måste de ordna skolskjuts iaf. Bara ett litet tips.

När mina barn behövde skolskjuts så bodde vi ca 1.2km för skolan men på grund av en smal passage under en järnväg med extremt dålig sikt så blev det för kommunen att ordna skolskjuts ändå.
De menar på att eftersom infarten har parkeringsförbud, är skyltad skolväg och 30km/h så är det lugnt att gå där.

Sen att ingen följer det verkar de inte bry sig om, vi har till och med grannar som genar över cykelbanan då kommunen inte vill sätta upp sina pollare igen "det är olagligt att köra på cykelvägen".
Det är vid tidpunkten fullt av bilar som ska lämna sina barn på förskolans underdimensionerade parkering och därmed står längs med gatan.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker detta verkar väldigt märkligt. Jag skulle inte acceptera det svaret utan vidare.
Nej,då. de får lösa det på något sätt.

F fribygg skrev:
Har inte din far några vänner eller gamla grannar som kan tänkas hjälpa till att bevittna?
Massor. Men inte på boendet.

J jonaserik skrev:
Vid en fullmakt eller testamente, så är det bara din namnteckning som ska bevittnas. Allt annat kan med fördel maskeras med ett papper. Innehållet är något som endast berör dom som skriver testamente eller fullmakt. Det ska även vara 2 stycken och stå vem som bevittnat,, med namn och adress, samt datum och ett förtydligande av namnet.
Det är inte det som är problemet, problemet är att få dit två personer som inte är personal, inte är dementa och inte är släkt med honom. Men det löser sig på något sätt.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Nu är jag inbokad på artrosskola och ska ta övningarna på allvar den här gången. Jag fick övningar även för fem år sedan men slutade göra dem för att händerna svullnade.
Tar du några läkemedel eller ksottillskott?

Jag fick artros i tårna för snart 10 år sedan. Tar nypon (nypozin) och MSM/kollagen. Kombinationen är viktig, nyponen dämpar inflammationen och kollagenet stärker brosket. När jag får akut ont (efter för långa promenader på semestern tex) smörjer jag leden med rejält med Nypozion Gel och tar på en strumpa över natten. Motsvarigheten för händerna blir väl sådana här tunna billiga målarvantar från bygghandeln?

Värt att testa iallafall. Artrosskola för tår verkar inte finnas, de börjar inte förrän vid knäna. Men cykling och ovanstående kosttillskott funkar för mig. Röntgen för två år sedan visade oförändrade leder sedan första undersökningen!

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
två personer som inte är personal
Varför kan inte personalen bevittna? Finns givetvis en anledning men jag är nyfiken på vilken.

Satsuki Satsuki skrev:
Vet att det inte är personligt men ett ggaaaaaahhhhhhh inombords när man kommer in till patienten tillsammans m manlig ssk och patient vänder sig till min kollega och säger ”doktor”… 🤬🤯🤬🤯🤬

(har en fö en röd skylt där det står läkare med ca 15 mm stora bokstäver, så uppenbarligen är det fördomarna och förväntningarna som talar)
Råkat ut för liknande. Jag jobbade som IT-tekniker på en sjukhus och var ute på avdelningarna och inventerade. Ebn äldre dam frågar om "syster kan hjälpa henne till doktor XXX kontor?". Jag svarade att jag är IT-tekniker och inte har koll på det men att sköterskan därborta säkert kan hjälpa henne och pekade på en kolsvart mycket ung kille i vit rock. Mycket förvirrad dam följde snällt med henne efter att vi lyckats förklara att tanter kan vara IT-tekniker och unga svarta män kan vara sjuksköterskor 🙃

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
GAAAAAHHHHH
Gumman köpte glasburkar med patentlock på Coop för att ta hand om plommonsylten.
För det första är packningarna helt i plast så de tätar inte. För det andra är låsningen kass och flärpen pekar ut typ 30 grader i låst läge.
För det tredje är glaset kasst, en burk sprack vid hetvattenfyllning.
Inte riktiga patentburkar, de är bara till prydnad och ska användas till torrvaror som rosenblad, lavendel och sådant.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför kan inte personalen bevittna? Finns givetvis en anledning men jag är nyfiken på vilken.
En principsak inom all äldreomsorg, då det förekommit oegentligheter av olika slag. Exempelvis gamla som lurats att skriva nya testamenten till personalens fördel, föra över pengar till sina vårdare och liknande. Inte specifikt på detta boende, men en bra princip.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
j.f.s
13th Marine 13th Marine skrev:
De menar på att eftersom infarten har parkeringsförbud, är skyltad skolväg och 30km/h så är det lugnt att gå där.

Sen att ingen följer det verkar de inte bry sig om, vi har till och med grannar som genar över cykelbanan då kommunen inte vill sätta upp sina pollare igen "det är olagligt att köra på cykelvägen".
Det är vid tidpunkten fullt av bilar som ska lämna sina barn på förskolans underdimensionerade parkering och därmed står längs med gatan.
😕 Kanske tipsa lokalpressen om situationen? Det kanske åtminstone mynnar ut i farthinder.

j.f.s j.f.s skrev:
😕 Kanske tipsa lokalpressen om situationen? Det kanske åtminstone mynnar ut i farthinder.
Det får väl dras ditåt om de inte lyssnar.

B
GAAAAHHHH!!!

För att jag har så svårt att hitta något ställe som serverar husmanskost (eller annan "riktig" mat) på helger vid mina utflykter på uppländska landsbygden. Jag vet ett ställe som gör det, men det är ju inte alltid det ligger på den aktuella färdvägen.

Ställen som har pizza, hamburgare och kebab som inriktning går det tretton på dussinet av, där finns det ibland även andra rätter som dock brukar lämna mycket att önska. Jag betalar hellre 180 spänn för riktig mat, än 125 för en pizza. Att slinka in på något som kallas herrgård och få en portion köttbullar för 395 kr efter en timmes väntan är inte aktuellt.

Vid närmare eftertanke har jag inte kollat så noga på restauranger vid golfbanor. De brukar ha bra luncher på vardagar och kanske kan vara något på helger också, vill dock heller inte ha alltför mycket kaos vid lunchandet så en golfrestaurang, möjligt att det inte är bra på helger, men ska kolla.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.