1 654 907 läst ·
17 707 svar
1655k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 730 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 730 inlägg
Gaaaaaahhhh!!!!
Vridit av min tredje gängtapp på detta projekt. Trots skärolja och backning för urspåning så fort det börjar gå lite trögt. Jag måste rimligen göra fel, så här kass kan inte ens biltemas gängtappar vara. Det värsta är ju att de inte går att borra ur och starta om så man får helt enkelt acceptera att det inte blev något hål där. Just nu funderar jag på att göra om allt från start med nya hålplaceringar även på den halvan som är klar.
Vridit av min tredje gängtapp på detta projekt. Trots skärolja och backning för urspåning så fort det börjar gå lite trögt. Jag måste rimligen göra fel, så här kass kan inte ens biltemas gängtappar vara. Det värsta är ju att de inte går att borra ur och starta om så man får helt enkelt acceptera att det inte blev något hål där. Just nu funderar jag på att göra om allt från start med nya hålplaceringar även på den halvan som är klar.
Borrat för trångt hål?tommib skrev:
Gaaaaaahhhh!!!!
Ibland får man borra större än rekomendationstabellerna om det är hårt material och hållfasthetskraven inte är väldigt höga.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Beroende på hur viktigt hålet är just där får man helt enkelt acceptera eller jobba sig upp mot ”the paragon of materials”, lite inspiration från AvE, från tiden innan han imho spårade totalttommib skrev:
Gaaaaaahhhh!!!!
..och jag vet att jag bara genom att länka till AvE sannolikt retar upp en av forumets materialexperter men det får jag leva med…
/U
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 730 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 730 inlägg
Det är vanligt plattjärn, vet inte mer än så om materialegenskaperna. Kollade bara snabbt på nätet vad jag skulle ha för borr och hittade 3,2 mm så jag tror att det är det jag har.
Köpte nya gängtappar på Hornbach igår och 3,3 mm borr så jag ska prova det imorgon om jag får tid. Borrar nog om alla hål, det blev snett och jävligt ändå på första halvan. Tror också att det blir ett litet jiggbygge först för att se till att det blir rakt denna gång.
Köpte nya gängtappar på Hornbach igår och 3,3 mm borr så jag ska prova det imorgon om jag får tid. Borrar nog om alla hål, det blev snett och jävligt ändå på första halvan. Tror också att det blir ett litet jiggbygge först för att se till att det blir rakt denna gång.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Då kommer nog snart en annan forumräv och pratar villhöver och att detta är guldläge för att köpa en pelarborr 
Lite beroende på applikation tycker jag i detta läge att @Bjober förslag kan vara på plats, sist jag gängade för m4 hittade jag bara ett 3,5 och i den corten-belysningsstolpen var det inget som helst problem för skruven att dra fast det uttag jag skulle montera…
EDIT: …faktiskt var det så att detta var två nya/extra hål för detta uttag då jag lyckats dra sönder plasten i uttaget på ena sidan utan att förra skruven (som också var m4 i 3,5mm hål) på något sätt gav vika…
/U
Lite beroende på applikation tycker jag i detta läge att @Bjober förslag kan vara på plats, sist jag gängade för m4 hittade jag bara ett 3,5 och i den corten-belysningsstolpen var det inget som helst problem för skruven att dra fast det uttag jag skulle montera…
EDIT: …faktiskt var det så att detta var två nya/extra hål för detta uttag då jag lyckats dra sönder plasten i uttaget på ena sidan utan att förra skruven (som också var m4 i 3,5mm hål) på något sätt gav vika…
/U
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 730 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 730 inlägg
Jag har en pelarborr. En billig ganska rapplig en. Tyvärr gör den att det blir svårt att motivera inköp av en bättre. Jiggen är för att få hålen centrerade i plattjärnet, jag har mest borrat på frihand innan och ibland så glider borret iväg lite.
Kanske ska göra en projekttråd om detta istället för att pesta ner Nötegårdsgubbens fina GAAAAHHHH-tråd....
Kanske ska göra en projekttråd om detta istället för att pesta ner Nötegårdsgubbens fina GAAAAHHHH-tråd....
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 180 inlägg
Magsjuka. Magsjuka barn. Magsjuka barn som kräks med 24 timmar emellan. Trettitvå tvättmaskiner körda i helgen. Svindyr el. Suck.