Förbannad så jag kokar så lika bra att skriva av sig här..
Har en tomt med ett ruckel, ligger fint ca 100m från en sjö, med endast en granne.

En som håller på med draghundar sökte ett ställe att bo på, då det är lite svårt med så många hundar.
Erbjöd att denne fick ställa dit sin husvagn och bo där med sina hundar.
Personen i fråga åkte dit och tyckte det var toppen, tills idioten som har huset brevid kommer dit och blir otrevlig och nästan hotfull när han hör att det ska dit ett 10tal hundar.

Visst kan jag förstå att det kanske inte är optimalt, men va fan det är inte deras tomt...

Dom äger marken runt min tomt och frågade om dom fick köpa och bjöd 1/3 av det vi köpte för 😡

Var på väg dit för att ta ett storbråk men frun hindrade mig, kanske lika bra det...

Nu är det kört då personen inte alls vill bo där pga grannen, annars var det toppen och skulle passa perfekt

Edit:
Det är en sommarstuga så ingen som bor brevid permanent
 
Redigerat:
  • Ledsen
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
G-G-G-GAAAAAAAH!

Gardenas jävla system Micro-Drip har fått nya kopplingar som inte funkar med förra årets slangar. De verkar inte funka med årets droppslangar heller efter en test av Hornbachs personal (tack, för övrigt!). Samma mått och artikelnummer, men ny förpackning. De fabriksmonterade kopplingarna håller tätt, men sätter man inte en skarv eller ett ”T” håller de inte tätt. De läcker trots åtdragning. Förra årets kopplingar med o-ring och metalbleckslåsning funkar finfint, men går inte att köpa längre.
Så bra då att jag köpte in de 13 mm droppslangar för 2.400:- i somras. Saknade ju bara lite T-kopplingar. Dessutom verkar ingen sälja enkla räfflade slangkopplingar i plast längre. Kan ju inte gräva ner snabbkopplingar. Får kolla båttilbehör imorgon.

Läckande trädgårdsslangskoppling från Gardenas Micro-Drip-system, med vatten som sprutar vid kopplingen mot bakgrund av jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Droppslang med läckande T-koppling i en trädgårdsmiljö, med vatten som sprutar ut på den omgivande marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart T-koppling för Gardenas Micro-Drip-system med tre anslutningar och låsikoner, ej kompatibel med äldre droppslangar, röd kryssmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart plastkoppling för Gardenas Micro-Drip-system, visas med fyra slanganslutningar och metalldelar, mot tick-märkt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Arg
cpalm och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Förbannad så jag kokar så lika bra att skriva av sig här..
Har en tomt med ett ruckel, ligger fint ca 100m från en sjö, med endast en granne.

En som håller på med draghundar sökte ett ställe att bo på, då det är lite svårt med så många hundar.
Erbjöd att denne fick ställa dit sin husvagn och bo där med sina hundar.
Personen i fråga åkte dit och tyckte det var toppen, tills idioten som har huset brevid kommer dit och blir otrevlig och nästan hotfull när han hör att det ska dit ett 10tal hundar.

Visst kan jag förstå att det kanske inte är optimalt, men va fan det är inte deras tomt...

Dom äger marken runt min tomt och frågade om dom fick köpa och bjöd 1/3 av det vi köpte för 😡

Var på väg dit för att ta ett storbråk men frun hindrade mig, kanske lika bra det...

Nu är det kört då personen inte alls vill bo där pga grannen, annars var det toppen och skulle passa perfekt

Edit:
Det är en sommarstuga så ingen som bor brevid permanent
Tyvärr är väl draghundar en typ som kommunicerar mycket, ofta och högljutt, så kanske inte det man vill höra när man kommer ut till sommarstugan. Om de dessutom är lätt-triggade, så att de varnar för saker även utanför "deras mark" så blir det inte så roligt att bo granne med dem.

Tråkigt med din bekant, men jag har helt klart förståelse med grannen.
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Får en man ens komma in där?
Nuförtiden behöver man väl bara identifiera sig som kvinna så är det ok 🤔😇
Jag hittar också ut själv 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
G-G-G-GAAAAAAAH!

Gardenas jävla system Micro-Drip har fått nya kopplingar som inte funkar med förra årets slangar. De verkar inte funka med årets droppslangar heller efter en test av Hornbachs personal (tack, för övrigt!). Samma mått och artikelnummer, men ny förpackning. De fabriksmonterade kopplingarna håller tätt, men sätter man inte en skarv eller ett ”T” håller de inte tätt. De läcker trots åtdragning. Förra årets kopplingar med o-ring och metalbleckslåsning funkar finfint, men går inte att köpa längre.
Så bra då att jag köpte in de 13 mm droppslangar för 2.400:- i somras. Saknade ju bara lite T-kopplingar. Dessutom verkar ingen sälja enkla räfflade slangkopplingar i plast längre. Kan ju inte gräva ner snabbkopplingar. Får kolla båttilbehör imorgon.

[bild][bild]
[bild]
[bild]
Är det ett tryckreducerare i första bilden?
För jag gissar på att man behöver en sådan.

Vi har båda varianterna av koppling till vad jag tror är den gamla slangen, och har inte upplevt ditt problem.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
men sätter man inte en skarv eller ett ”T” håller de inte tätt.
Det är väl produktutveckling av dropp konceptet. GAAAAHHHH!!!
 
kashieda kashieda skrev:
Tyvärr är väl draghundar en typ som kommunicerar mycket, ofta och högljutt, så kanske inte det man vill höra när man kommer ut till sommarstugan. Om de dessutom är lätt-triggade, så att de varnar för saker även utanför "deras mark" så blir det inte så roligt att bo granne med dem.

Tråkigt med din bekant, men jag har helt klart förståelse med grannen.
Nej jag förstår väl också det, men samtidigt så är det min mark som jag gör vad jag vill med...

Jag tycker kanske inte att det är så roligt att dom är där med barnbarn som tjoar och stimmar, men inte går jag över till han och blir förbannad och hotfull bara för att jag inte gillar det.

Hade dom bjudit ett marknadsmässigt pris så hade dom fått köpa marken
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Aaah! Impecta
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det ett tryckreducerare i första bilden?
För jag gissar på att man behöver en sådan.

Vi har båda varianterna av koppling till vad jag tror är den gamla slangen, och har inte upplevt ditt problem.
Japp. Kopplade in en ”riktig” reduceringsventil och testade mellan 0,5-3 bar med samma resultat på T-kopplingarna.
Har nu hittat och beställt klassiska slangkopplingar på Impecta för inga pengar alls. https://www.impecta.se/tillbehor/bevattning/t-koppling-2

Den gamla slangen har exakt samma mått som den nya. Den gamla har dock två röda linjer när den nya är helt svart..
 
ClasseClas
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
G-G-G-GAAAAAAAH!

Gardenas jävla system Micro-Drip har fått nya kopplingar som inte funkar med förra årets slangar. De verkar inte funka med årets droppslangar heller efter en test av Hornbachs personal (tack, för övrigt!). Samma mått och artikelnummer, men ny förpackning. De fabriksmonterade kopplingarna håller tätt, men sätter man inte en skarv eller ett ”T” håller de inte tätt. De läcker trots åtdragning. Förra årets kopplingar med o-ring och metalbleckslåsning funkar finfint, men går inte att köpa längre.
Så bra då att jag köpte in de 13 mm droppslangar för 2.400:- i somras. Saknade ju bara lite T-kopplingar. Dessutom verkar ingen sälja enkla räfflade slangkopplingar i plast längre. Kan ju inte gräva ner snabbkopplingar. Får kolla båttilbehör imorgon.

[bild][bild]
[bild]
[bild]
Konstigt. Jag har båda typerna av kopplingar och de funkar på den slang (helsvart) som jag köpte förra året. Jag tycker att de nya kopplingarna bättre klarar (för) höga tryck. Jag använder f ö tryckreducerare mellan kran och drip-prylar.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Aaah! Impecta

Japp. Kopplade in en ”riktig” reduceringsventil och testade mellan 0,5-3 bar med samma resultat på T-kopplingarna.
Har nu hittat och beställt klassiska slangkopplingar på Impecta för inga pengar alls. [länk]

Den gamla slangen har exakt samma mått som den nya. Den har dock två röda linjer när den nya är helt svart..
Vår slang är helsvart och köpt för två år sedan, tillsammans med kopplingarna med metallbleck.
Jag byggde om det lite och fick de nyare kopplingarna då.
Kör med gardenas enkla reduceringsventil.

Annars har RR också kopplingar.
https://www.rinkabyror.se/artikel/skarv-f-droppslang-16/
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Kopplingarna med metallbleck funkar bättre för de har o-ring för tätning. Den nya har bara en valk och ytterkransen låser med ytterligar en valk. Jag tror att PE-plasten i förra årets slang har något högre densitet. Den deformeras inte tillräckligt bra runt nya kopplingens valk,
 
Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Fördelaktigt ja, det betyder inte att det är enda alternativet. Ni får väl använda er fantasi och använda dom resurserna som finns till hands. Detta då efter att alla andra alternativ visat sig icke fungera. Förstår heller inte vad antalet 10 spelar för roll, dessa 10 sitter inte fast vid varandra 24 timmar om dygnet...
Jag tror på att man ska ge sitt barn en laddad pistol.

Våld löses ju bäst med mer våld, då är det nog bäst att ha redskap för den slutliga lösningen.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror på att man ska ge sitt barn en laddad pistol.

Våld löses ju bäst med mer våld, då är det nog bäst att ha redskap för den slutliga lösningen.
Ja men kör på den lösningen då, det ger effekt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror på att man ska ge sitt barn en laddad pistol.

Våld löses ju bäst med mer våld, då är det nog bäst att ha redskap för den slutliga lösningen.
Ger du den till en ensamkommande blir nog effekten en annan än om du lär upp barnet att hantera dom

 
Gaaaahhhh!!! *jävla magsjuka! Minstingen spydde natten till fredag, frun natten till lördag, båda äldre barnen under gårdagen och nu i natt var det min tur. Bläärgh 🤮
 
  • Ledsen
tensiden och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.