1 657 567 läst ·
17 758 svar
1658k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Precis, uttrycket "knô daj in, fast dôrra är trång" passar även i trafikenJohan Gunverth skrev:
Men även om jag kör i "stan" flera dagar i veckan så håller jag med om att det på en hel del ställen är rätt ologiskt. Dessutom ändras det mer eller mindre varje vecka vilket leder till gerillakörning. Pratade faktiskt med en konstapel som skakade på huvudet och sa att de har rätt stor förståelse för att heldraget inte riktigt gäller förrän efter några veckor..... "Vi har inte folk för att bötfälla alla som som kör över heldraget..."
Men helt klart är påfarterna mot Älvsborgsbron från fastlandet nästan helt omöjliga att hamna rätt i eftersom om man ska rakt fram så ska man svänga.... Jag ser dock visst ljus i tunneln (pun intended) i övrigt att det blev rätt bra norrifrån kring tingstads- och marieholmstunneln.
Sen skulle jag skulle gärna vilja ha ett allvarligt samtal med den som kom på att det var en bra idé att stänga av av- och påfarterna i götatunneln vid Järntorget. Ha kontor i det området just nu (och rätt länge framöver) är ingen höjdare....
Redigerat:
Det är ju samma här i Göteborg. Bilhatarna har orgier i att försämra för all form av biltrafik, från personbilar till tung trafik. Bussfiler som används max va 10 min stryper övriga flöden med 50 eller 33%. 5% kan vara skillnaden mellan kö och normalt rullande trafik på en motorväg.Isakare skrev:
I Stockholm är ett nytt problem påväg in, nästan alla 2 filiga vägar och gator är ommålade i enfiliga, en av filerna har blivit buss eller cykelbana.
Men det finns ingen logik i det hela, ibland är det vänster, ibland höger.
Är det snö så markeringarna inte syns nästa man hålla koll på alla skyltar, för efter en korsning kan det byta sida.
Märkligast är gamla E18 från Rissne till Järva Krog, där en fil tagits bort utan att vara bussfil, det har resulterat att den tidigare lugna ganska lågt trafikerade vägen blivit en evig kö.
Sundbybergs kommun som vägen ligger i vill ha bort den helt eller ha tullavgifter, de tycker att vägen är en gemomfartsled.......ja, det är en gemomfartsled och är byggd som det.
Lite mer GAAAHHHH.
När jag skrev Järva Krog ändrade telefonen det till Järvsö Krig !!
Är det nått känt krig ??
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
Jag har också negativ erfarenhet av bilkörning i Göteborg. Häromåret (det var nog tidigt 00-tal, men det känns som häromåret) skulle en kollega och jag företa en tjänsteresa per bil till Danmark, via färjan från Göteborg. Kollegan hade haft samma resväg vid något tidigare tillfälle och fick naturligtvis köra. Trots det hamnade vi på den fördömda Hisingen istället för att komma till färjeterminalen, någon upplysande skyltning hade vi inte sett till. När vi väl hade vänt ute på Hisingen såg vi att det fanns skyltar därifrån mot färjeterminalen! De skyltansvariga ansåg alltså att de enda som behövde information om var färjeterminalen ligger var de från Hisingen, alla andra, inklusive folk från resten av Sverige och övriga världen, förmodades känna till färdvägen utan skyltning.
Generellt, folk som jobbar med skyltning, om det så är i trafiken eller på nån flygplats, verkar ha svårt att sätta sig in i den situation som de som behöver skyltningen faktiskt är i.B Blazermannen skrev:Jag har också negativ erfarenhet av bilkörning i Göteborg. Häromåret (det var nog tidigt 00-tal, men det känns som häromåret) skulle en kollega och jag företa en tjänsteresa per bil till Danmark, via färjan från Göteborg. Kollegan hade haft samma resväg vid något tidigare tillfälle och fick naturligtvis köra. Trots det hamnade vi på den fördömda Hisingen istället för att komma till färjeterminalen, någon upplysande skyltning hade vi inte sett till. När vi väl hade vänt ute på Hisingen såg vi att det fanns skyltar därifrån mot färjeterminalen! De skyltansvariga ansåg alltså att de enda som behövde information om var färjeterminalen ligger var de från Hisingen, alla andra, inklusive folk från resten av Sverige och övriga världen, förmodades känna till färdvägen utan skyltning.
Om man inte är Stockholmare så vet man faktiskt inte skillnaden mellan Söder o Norrmalm mer än att man kan gissa vilket som ligger närmast ekvatorn. Här i Gbg tror jag det tog ett år innan de skyltade om ordentligt på E20 in mot stan att man kan/ bör köra den nya Marieholmstunneln mot Hisingen och inte gamla invanda Tingstadstunneln.
Det krävdes tydligen att någon irriterat påpekade att det ju stängts en nedfart på E6 lite längre fram för att polletten skulle ramla ända ner.
Ett annat typexempel är när alla virriga körfält som går ihop lite senare antingen skyltas som att de inte gör det, eller felaktigt som att endast det ena fältet är det man kan använda för ett visst mål.
Kör dessa människor aldrig sträckan själva och noterar sånt?
Måste vi som använder systement ringa in i skälla ut dessa klåpare så de gör sitt jobb??
Dom styrande kanske vill avfolka Hissingen, 🙄 därav bara skyltar på den sidanB Blazermannen skrev:Jag har också negativ erfarenhet av bilkörning i Göteborg. Häromåret (det var nog tidigt 00-tal, men det känns som häromåret) skulle en kollega och jag företa en tjänsteresa per bil till Danmark, via färjan från Göteborg. Kollegan hade haft samma resväg vid något tidigare tillfälle och fick naturligtvis köra. Trots det hamnade vi på den fördömda Hisingen istället för att komma till färjeterminalen, någon upplysande skyltning hade vi inte sett till. När vi väl hade vänt ute på Hisingen såg vi att det fanns skyltar därifrån mot färjeterminalen! De skyltansvariga ansåg alltså att de enda som behövde information om var färjeterminalen ligger var de från Hisingen, alla andra, inklusive folk från resten av Sverige och övriga världen, förmodades känna till färdvägen utan skyltning.
De vet ju att alla som inte har koll på hur man kör i Gbg ändå luras in till Hisingen. Alltså räcker det med att skylta därB Blazermannen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Man skulle inte döpa om hela Göteborg till Hisingen?
Apropå Gbg och skyltning. Var iväg på resa, kom hem mitt i natten efter några veckor. "Röde orm" hade precis blivit invigd och trafiken leddes dit. Synd bara att de inte hade satt upp en enda skylt än...
Typ halv tre på natten, kolsvart ute, ensamt irrande runt utan att ha en aning om var alla avfarter tog vägen. 🤔
Typ halv tre på natten, kolsvart ute, ensamt irrande runt utan att ha en aning om var alla avfarter tog vägen. 🤔
Har samlat på mig ett gäng gaaaaaaaaaaaahh.
1. Hur fan kan alla i motionssimmet vara både extremt långsamma, simma i bredd och dessutom behöva vila vid kortänden för varje längd (då är det dessutom bara 25m).
2. Varför kan inte Intersport ha funktionen "visa mig artiklar i lager i vald butik" på sin webb?
3. Tydliga leveranstider när man beställer från webbshoppar. Det är 2025. Nog fan kan man ha koll på om en order hinner levereras ut samma dag eller ej (byggde själv delar av ett sådant system för 6-7 år sedan).
Och det här jäkla vädret. Nu är det en vecka med dyngsura barnkläder där det går att HÄLLA vatten ur skor och stövlar när man kommer hem. Gaaaaaaahh!
1. Hur fan kan alla i motionssimmet vara både extremt långsamma, simma i bredd och dessutom behöva vila vid kortänden för varje längd (då är det dessutom bara 25m).
2. Varför kan inte Intersport ha funktionen "visa mig artiklar i lager i vald butik" på sin webb?
3. Tydliga leveranstider när man beställer från webbshoppar. Det är 2025. Nog fan kan man ha koll på om en order hinner levereras ut samma dag eller ej (byggde själv delar av ett sådant system för 6-7 år sedan).
Och det här jäkla vädret. Nu är det en vecka med dyngsura barnkläder där det går att HÄLLA vatten ur skor och stövlar när man kommer hem. Gaaaaaaahh!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Ändå lite imponerande att det enda som kan tävla med "Bmw" i antal inlägg i den här tråden är Göteborgsskyltning... 😂
Typiskt.Dalbotant skrev:
Apropå Gbg och skyltning. Var iväg på resa, kom hem mitt i natten efter några veckor. "Röde orm" hade precis blivit invigd och trafiken leddes dit. Synd bara att de inte hade satt upp en enda skylt än...
Det här tillsammans med hyllplats i butik,lagesaldo och en bra enkel sökfunktion verkar vara det mest avancerade som finns.tensiden skrev:
medGaaaaaahh på 3!tensiden skrev:
Har samlat på mig ett gäng gaaaaaaaaaaaahh.
Köpte precis en produkt från Felgiganten. Enligt webbsidan fanns produkten på lager för leverans direkt (1-3 dagar?) Leveransdatum ändrades 3 ggr innan de lyckades få iväg produkten efter en vecka
Götgatan vid Skanstull är skön också. Körbana, "avstigningsbana", cykelbana, en remsa gångbana, cykelbana och gångbana.Isakare skrev: