Tankar och vilar ögonen i Storuman efter 15 mil med sikt till nästa par snö pinnar.
Haft en timmerbil framför, åkte jag närmare den såg jag ingenting.
Vägen oplogad, bara spåren från timmer bilen att följa, värmeslingorna i rutan gör som att se genom ett myggnät.
Tar inlandsvägen för att slippa förmodat trafikkaos på E4an.
Jaja, bara 89 mil kvar hem 🙂

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tankar och vilar ögonen i Storuman efter 15 mil med sikt till nästa par snö pinnar.
Haft en timmerbil framför, åkte jag närmare den såg jag ingenting.
Vägen oplogad, bara spåren från timmer bilen att följa, värmeslingorna i rutan gör som att se genom ett myggnät.
Tar inlandsvägen för att slippa förmodat trafikkaos på E4an.
Jaja, bara 89 mil kvar hem 🙂
Det var inte så farligt på E4an igår. (Uppgift enligt bekant som åkte Uppsala - Umeå igår).
De åkte sträckan på ca 8,5 timmar. Google säger ca 6,5. Men de extra två timmarna var sannolikt till stor del laddning av elbil och rastning av barn (en 4-åring och en 1-åring).

Vi som körde E4 på 80-talet måste ju köra i inlandet för att få samma upplevelse som då. E4 i Norrland är alldeles för bra nu för tiden... 😎

pacman42 pacman42 skrev:
E4 i Norrland är alldeles för bra nu för tiden
E4 Södertälje till Linköping var inte så kul här och där då heller... Inte Tierp till Uppsala heller men det är väl Norrland för er danskar... 😉😂

pacman42 pacman42 skrev:
Vi som körde E4 på 80-talet måste ju köra i inlandet för att få samma upplevelse som då. E4 i Norrland är alldeles för bra nu för tiden... 😎
Jag kör i princip aldrig E4 när jag ska till norra Sverige. Inlandet är mycket bättre - Nästan ingen trafik, rondeller eller fartkameror. Sist jag åkte E4 var söderut vid påsken 2021 då jag hade ett ärende till Luleå på vägen.

Beror ju rätt mycket på destinationen, vi åker relativt regelbundet Uppsala - Skellefteå, finns ingen riktig mening med att leta andra vägar än E4an...

tveksamt tveksamt skrev:
Beror ju rätt mycket på destinationen, vi åker relativt regelbundet Uppsala - Skellefteå, finns ingen riktig mening med att leta andra vägar än E4an...
Göteborg-Haparanda ger ju ett antal möjligheter, men det blir ju oftast E4 från Gävle då det går snabbast. Jag har kört via Norge ett par gånger, då blir det mycket småvägar när man skall ta sig över till Sverige igen, Det finns inte så många större vägar i riktningen sydväst-nordost över Skanderna.

Ja, man kan ju köra inlandet även för den resan om man vill, men det lägger väl på en 3-4 timmar och 30-40 mil eller något så det känns inte riktigt värt det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Strax i Östersund, kört om 3 bilar på 40 mil !!!
Perfekt väg sen det slutade snöa i Wilhelmina.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Igår: Det har slutat snöa, gården är plogad, bilarna framskottade, jag tar tältet imorgon.
Idag:
Jag tar tältet efter lunch....
Och nu...
Snötäckt gård med ett tält och en byggnad i bakgrunden, omgiven av snöiga träd, efter ett snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GAAAAHHHH!!!!!

• Ledsen
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
... finns uppenbarlig orsak till att jag flydde söderöver så långt jag kunde ...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ja, fast nu snöar det här med (inte samma mängd som längre norrut, men ändå)

yonna yonna skrev:
så långt jag kunde
Vägrar myndigheterna att utfärda ett pass till dig? 😉🤔😱 GAAAAHHHH!!!

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nä, jag glömde skriva att jag kör inlandet från Gävle/Sundsvall till Karesuando några gånger per år. Då skiljer det typ två mil mellan inlandet och kusten, men inlandet går alltid fortare och är avkopplande i jämförelse.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Ja, är det inte för att man ska till kusten så håller jag med, skulle hellre köra inlandet. Mycket kan man säga om E4an, men speciellt vacker väg är det inte.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.