Isakare Isakare skrev:
Så här är det:
Måttet 1 kopp kaffe är 1,5 dl, en skala som finns på många kaffebryggare, vissa har både en kopp och en dl.
Melitta har 1 kopp.
Philips envisas med 1 dl.
En kompis tyckte för många år sen att allt kaffe smakade illa efter köpt en ny bryggare.
Felet var att han köpt en Philips men använde sitt gamla Melittamått och körde på 12 skopor på 12 dl vatten ist för mer lämpliga 8 skopor.
Melittas mått är i form som en lite avlång låda, äldre var runda med rundad botten.
Philips mått är i form av en tratt.
Kollade upp både Melitta och Philips, båda anger en kopp till 1.25dl, eller 10koppar på kannans 1.25l.

Jag gick dessutom själv från en Philips till en Melitta och har inte märkt att kaffet blivit svagare/starkare.

GAAAAAHHHHHH! Varför är det ingen som ifrågasätter vattenkvaliteten vad gäller smaken på kaffet😉Eller när man gud förbjude blandar ut whisky med kran eller träskvatten.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Använder dom faktiskt bmi som skala? Det är ju helt fel. Jag vet inget om du behöver gå ner i vikt eller inte och det var inte det jag avsåg med kostråden.
Jag är övertygad om att det vi äter och dricker påverkar hur vi mår och hur kroppen fungerar.
Sedan finns det mycket annat som påverkar också. Tex stress och psykiska problem.
Det är lugnt Niq 😎😉😂 Jorå gubben här är lite rund om magen 😛🙂 Det var det
hon sade ang bmi. Att äta bra är ju inte fel , man kanske skulle försöka börja med att
inte ta "en omgång extra" när det smakar bra . Vore fint om man kunde tappa ca 20kg.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kollade upp både Melitta och Philips, båda anger en kopp till 1.25dl, eller 10koppar på kannans 1.25l.

Jag gick dessutom själv från en Philips till en Melitta och har inte märkt att kaffet blivit svagare/starkare.
Finns nog skillnad beroende på ålder på bryggarna, för typ 20 år sen var det så iaf.
Och min Melitta Excellent 3.0 köpt 2016 har 1,5 dl, den tidigare köpt på 90 talet hade samma, för det var samma bryggare men hette inte 3.0.
(3.0 = automatisk avstängning efter 30 min)

Jag köpte för några veckor sedan en Moccamaster. Jag fick för mig att jag ville ha en bryggare som inte var tillverkad i Kina, och jisses vad det var svårt att hitta. De enda som jag lyckades hitta var Moccamaster (Nederländerna) och Smeg (Italien).

Gaah för att nästan allt är tillverkat i Kina.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Ang. kaffemått kollade jag och måttet är 1/8 cup eller 30ml. Vad är ett vanligt kaffemått? Kan väl googla...

DennisCA DennisCA skrev:
Ang. kaffemått kollade jag och måttet är 1/8 cup eller 30ml. Vad är ett vanligt kaffemått? Kan väl googla...
20 ml.

Noramasen Noramasen skrev:
GAAAAAHHHHHH! Varför är det ingen som ifrågasätter vattenkvaliteten vad gäller smaken på kaffet😉Eller när man gud förbjude blandar ut whisky med kran eller träskvatten.
👍
Ifrågasätter vet jag inte. Men att kaffet smakar väldigt olika med olika vatten är välkänt. Alltså även om det är kommunalt vatten av högsta kvalitet kan kaffesmaken variera väldigt mycket mer än vad t.ex vattentempen inverkar.

13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAAAAAAAAAGH!

Ett liv utan kaffe?!
Jag vet. Men den k. hustrun och numera även yngste sonen dricker så mycket mer, så det jämnar ut sig, som han sade som låg under ångvälten.

Här hade det förmodligen lönat sig att installera en extra varmvattenberedare, som man kunde skotta in kaffepulver uti med skyffel, och så dra en ledning så man hade en extra kran för kaffe i köket.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Jag föredrar bryggkaffe.
Men en storköksmaskin med direkt vattenanslutning skulle vara nått här.

GHHHHAAAA.
Skulle inviga högtryckstvätten för året, gick 10 sek för att stanna med ett rassel, nu är den död.
Tömd på vatten i höstas precis som alla andra år, jag tar bort slangen och gardenakopplingen som bevis på att jag gjort det.
Då det är mitt livs andra tvätt, förra höll 86-07, så kanske det är dax för en ny.
Men då jag sen 6 år tillbaka inte kan tvätta bilen används den typ bara 2 ggr om året till altanen och några mattor.
Det är ju när sakerna inte används som de går sönder, förra året var det nog bara altanen som tvättades på våren.

• Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
GAHHHHH! Gelcoat-spacklet hade ju torkat

Burk med torkat gelcoat-spackel på en arbetsbänk, förpackningen syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
pjgb
  • Laddar…
N
Noramasen Noramasen skrev:
Man ska inte blanda ut whiskeyn med vatten men prova att sätta en droppe vatten i whiskyglaset och du kommer bli förvånad hur smaken ändras.
Men då menar jag på riktigt en droppe.

Fast per definition blandar man ju whiskey och vatten då…. 😀

mexitegel mexitegel skrev:
GAAAAHHHHH!
[bild]
Det var ju en gammal låt han släppte 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.