useless useless skrev:
Jag menar såklart bankid i bankid-appen. NFC-läsare behövs om man vill lägga in passet eller körkortet där, men Den borde inte behövas bara för att skaffa själva bankid't?
Nope, loggade in på internetbank med BankID på kort, när vi sedan kom till att det skulle läggas in på telefonen så scannade vi QRkoden och sedan sa appen "din telefon saknar NFC, kontakta din bank".

C
Alfredo Alfredo skrev:
Så här skriver de själva.
Intressant, för att boka tid för att ansöka om pass krävs e-legitimation, och för att skaffa e-legitimation krävs alltså numera pass... Detta börjar ju bli löjligt. 😡

• Gilla
  • Arg
  • Haha
LaT och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det går kanske om man besöker banken men det gick inte på Nordea för en dryg vecka sedan i hemmet med en enhet som saknade NFC-läsare. Jag pratar alltså om Mobilt BankID och ingenting annat.

Så här skriver de själva.

[bild]

Jag har för mig att de någonstans "antydde" att NFC-kravet gick att komma runt om man besökte kontoret men hittar inte detta nu.
Ok. Då är det nya rutiner numera.

Hur är det nu. fick en glimt om att körkortet inte ska gälla som ID-handling snart, har det börjat gälla på vissa ställen. Jag har inte märkt något ännu.

C cpalm skrev:
Intressant, för att boka tid för att ansöka om pass krävs e-legitimation, och för att skaffa e-legitimation krävs alltså numera pass... Detta börjar ju bli löjligt. 😡
Jag skulle söka/beställa internationellt id-kort. Hos polisen kunde jag inte ens få ut kölapp för man behövde bokningsnumret eller telefonnummer, men mitt telefonnummer fungerade inte att mata in i kölappsmackapären och bokningsnummret va inget jag hade med mig. fick jaga en ledig lucka för att be om hjälp, vilket jävla system :O

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
Ok. Då är det nya rutiner numera.
Det gäller att förnya sitt/sina BankID när det är dags annars blir det en nyinstallation med NFC och pass osv. Jag vill gärna ha en plan B med ett BankID på en annan maskin om telefonen går sönder eller blir stulen. Utan BankID är det svårt att göra ärenden på nätet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det gäller att förnya sitt/sina BankID när det är dags
Ja, jag höll på att missa mitt BankID på kort då Nordea förra året bestämt sig för att inte längre skicka ut nya kort automatiskt. Givetvis påstod de att det hade informerat om det i ett utskick (inte!) och givetvis var jag tvungen att gå till ett av de ännu ej avvecklade fysiska kontoren så att kassörskan kunde trycka på en knapp på sin dator och begära förnyelse.

Jag vill gärna ha en plan B med ett BankID på en annan maskin om telefonen går sönder
Jag kanske överdriver men jag har dessutom BankID från flera olika banker.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
för att boka tid för att ansöka om pass krävs e-legitimation, och för att skaffa e-legitimation krävs alltså numera pass
"Samhället" försöker säga oss något...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske överdriver men jag har dessutom BankID från flera olika banker.
Å sen ett Freja ID som plan C?😉

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Å sen ett Freja ID som plan C?😉
Jag fick faktiskt något åt det hållet igår i form av en ny bankdosa från SEB då det inte går att byta batteri i deras dosor. 🤬Avsändaren var något med Freja så jag antar de har med varandra att göra.

Gaaaaahhh
Snöslungepremiär för den här vintern.
Har en skarvsladd på gården och visst lyckades jag köra in den i slungan när jag i stort sett var klar. 🤦

• Ledsen
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Jag kan trösta dig med att det nog är ett mindre trassel än när jag lindade upp närmare 100 meter taggtråd i hövändaren 😂.

Så fort hade jag aldrig tagit upp ett staket innan - men det tog bra mycket längre tid att trassla ut kan jag lova och med en hel del blodvite 🙈

• Ledsen
  • Haha
  • Wow
LaT och 14 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag kan trösta dig med att det nog är ett mindre trassel än när jag lindade upp närmare 100 meter taggtråd i hövändaren 😂.

Så fort hade jag aldrig tagit upp ett staket innan - men det tog bra mycket längre tid att trassla ut kan jag lova och med en hel del blodvite 🙈
Man brukar ju hävda att det är misstagen man lär sig av. 😇👍
Vi får se i mitt fall. 😂😎

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har en skarvsladd på gården
*Hade*

• Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.