Jäkligt surt.
Jag är helt nojjig på att inte lämna något i bilen längre.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
tommib
Nej, jag brukar inte heller lämna något av värde i bilen. Men nu skulle jag handla på väg hem från jobbet. Och väskan stod dold i baksätet (tonade rutor). Och jag brukar lyssna/kolla att bilen går i lås.

Som sagt, FAN!

• Ledsen
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, jag brukar inte heller lämna något av värde i bilen. Men nu skulle jag handla på väg hem från jobbet. Och väskan stod dold i baksätet (tonade rutor). Och jag brukar lyssna/kolla att bilen går i lås.

Som sagt, FAN!
Var glad att du inte är jag. Jag skulle få sparken om jag lämnade datorn i bilen och den blev stulen..

• Ledsen
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!

Upptäcker att jobbdatorn saknas när jag ska sätta mig och arbeta ikväll. Tänker först att jag bara glömt den på jobbet men upptäcker efter nattning att även jobbtelefonen saknas. Helvete. Någon har sannolikt haft en störsändare på parkeringen och jag missade att bilen inte gick i lås. Lådan för solglasögon var öppen när jag kom tillbaka från affären. Då trodde jag bara att jag kommit åt den när jag la fram P-skivan men nu efteråt inser jag att det var då stölden skedde.

Inga ekonomiska värden (för mig) men jääääävligt irriterande. Speciellt eftersom jag behöver den där datorn för att kunna jobba hemifrån och den är specialkonfigurerad på grund av vad jag gör.

Kolla alltid att bilen går i lås när ni lämnar den. Jag vet ju detta själv och brukar faktiskt kolla men jag var stressad idag. Fan.
Ja eller så hade du låst men har komfortnyckel som blev scannad efter?

tommib
Nej, en alldeles vanlig gammal nyckel med knapp.

För övrigt en anledning till att jag inte är så sugen på en ny bil med sådan "komfortnyckel".

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var glad att du inte är jag. Jag skulle få sparken om jag lämnade datorn i bilen och den blev stulen..
Har ni ingen säkerhet? 🤓

Hörde från IT-avdelningen på ett tidigare jobb att de blivit kontaktade av CIA, tror jag det var, de hade gjort beslag och gått igenom beslaget men hade fastnat för en dator som de inte kunde komma in i. Så de fastnade lite för vem som kunde tänkas äga datorn och genom att spåra något serienummer via tillverkaren, så kunde den till slut kopplas till företaget i fråga.
Datorn hade försvunnit på någon tjänsteresa 🤷

Sen kan det ju vara en gammal historia eller vandringssägen 🤭

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

För övrigt en anledning till att jag inte är så sugen på en ny bil med sådan "komfortnyckel".
Komfortnyckel, talar vi om keyless då?
Får man fråga om märke på bilen du färdades i?

Volvos keyless är så pass kortstrålande att du inte kan öppna passagerardörren om nyckeln är i fickan på personen på förarsidan.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N
tommib tommib skrev:

Har du tillgång till några personregister så lär det väl bli lite arbete med att ta reda på om dom fått tag i några personuppgifter.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Har ni ingen säkerhet? 🤓

Hörde från IT-avdelningen på ett tidigare jobb att de blivit kontaktade av CIA, tror jag det var, de hade gjort beslag och gått igenom beslaget men hade fastnat för en dator som de inte kunde komma in i. Så de fastnade lite för vem som kunde tänkas äga datorn och genom att spåra något serienummer via tillverkaren, så kunde den till slut kopplas till företaget i fråga.
Datorn hade försvunnit på någon tjänsteresa 🤷

Sen kan det ju vara en gammal historia eller vandringssägen 🤭
Skulle gissa att vi har för dålig.. Vårat "huvudsystem" är från tidigt 90-tal... Men jag är inte direkt insatt..

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fick inbrott i bilen för många år sedan trots att inget synligt låg framme. I efterhand så förstod vi att packet hade haft koll på parkeringen när vi kom.

Jäkla meck att åka hem med smackad bakruta, fick lite tejp och nån påse kiosken bredvid.

För övrigt ett litet annat GAAAH: Appen för den kinesiska dammapan ville ansluta apan till vårt WIFI. Aldrig i livet sa jag - du ska få ett eget som du och din stat kan härja i - och drog mig samtidigt till minnes att det nog är lite vajsing med min UniFi-Controller….

Tre timmar senare håller jag fortfarande på att dra upp en ny WM för att återställa en backup men Ubuntu ger felmeddelande vid installation.

Suck!

Redigerat:
  • Haha
  • Ledsen
Jontha och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

Som sagt, FAN!
Nu blev jag nyfiken på vilken parkering det var så man vet vad man ska undvika (tror vi bor ganska nära varandra)?

FredrikR FredrikR skrev:

Volvos keyless är så pass kortstrålande att du inte kan öppna passagerardörren om nyckeln är i fickan på personen på förarsidan.
Som jag förstått det är det snarare så den (nyare volvo) känner av position och riktning för att avgöra om du är i begrepp att öppna, och då bara tillåter det för den avsedda dörren.

Men det som tommib misstänker han råkade ut för var väl att låssignalen från hans nyckel blockerades så att bilen lämnades olåst. Det borde ju kunna ske med nyare volvo med, även om jag själv nästan alltid låser med touch på handtaget.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
tommib
N Niq skrev:
Har du tillgång till några personregister så lär det väl bli lite arbete med att ta reda på om dom fått tag i några personuppgifter.
Nej, det är inget problem. Ingenting ligger på datorn och både patientsystemen och VPN-anslutningen till Sjunet (sjukvårdens nätverk) kräver 2FA med kort och kod. Även hemkatalogen ligger i nätverket. Tjänstekortet låg inte i väskan, det hade jag på mig.

Det enda som jag tror kan ligga fysiskt på den krypterade hårddisken är lite föreläsningar och ev lite saker jag skrivit om projektet jag jobbar med, så inga persondata eller något annat intressant.

Så inte så farligt i det avseendet. Polisanmält dock, och anmält till IT på jobbet.

FredrikR FredrikR skrev:

VW

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tommib
D Dublin skrev:
Nu blev jag nyfiken på vilken parkering det var så man vet vad man ska undvika (tror vi bor ganska nära varandra)?
Jula i Kungens Kurva

tommib tommib skrev:
Jula i Kungens Kurva
Fasen också, det blir svårt att undvika. Brukar ju passera där säkert ett par gånger i månaden 🙂Får vara noga med låsandet då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.