1 653 445 läst ·
17 695 svar
1653k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Väldigt, väldigt nära ett jätte-GAAAAH i morse (stort GAAAAH för de två inblandade), men jag (och alla andra) var uppmärksam som tur var (som alltid) och sänkte hastigheten i god tid:
Bilen framför mig ansåg sig hinna svänga vänster innan bilarna i mötande fil hann fram. Det gjorde hen INTE. Den som blev påkörd hade inte en chans att bromsa, då den som svängde dessutom blinkade väldigt sent och tryckte på gasen efter att först ha saktat in.
Vilken jävla smäll!
Jag valde att inte stanna, utan överlät det åt dem som kom från höger, då det var mycket trafik bakom mig pga två olyckor som blockerat den andra vägen.
Halka? Inte ett dugg.
Bilen framför mig ansåg sig hinna svänga vänster innan bilarna i mötande fil hann fram. Det gjorde hen INTE. Den som blev påkörd hade inte en chans att bromsa, då den som svängde dessutom blinkade väldigt sent och tryckte på gasen efter att först ha saktat in.
Vilken jävla smäll!
Jag valde att inte stanna, utan överlät det åt dem som kom från höger, då det var mycket trafik bakom mig pga två olyckor som blockerat den andra vägen.
Halka? Inte ett dugg.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
GAAAAAHHHHHHHH!!!
Varför ska det alltid vara så svårt?
OpenHab pratar gärna MQTT, det gör inte Shelly (på något rimligt enkelt sätt)
Shelly pratar gärna via webhooks men det kan inte OpenHab (på något rimligt enkelt sätt).
Jag blir så trött... Och mitt i allt så upptäcker jag att man har ökat major version med 1 så manualerna stämmer ev inte längre och alla moderna howto-guider är givetvis för en version jag inte har.
Varför ska det alltid vara så svårt?
OpenHab pratar gärna MQTT, det gör inte Shelly (på något rimligt enkelt sätt)
Shelly pratar gärna via webhooks men det kan inte OpenHab (på något rimligt enkelt sätt).
Jag blir så trött... Och mitt i allt så upptäcker jag att man har ökat major version med 1 så manualerna stämmer ev inte längre och alla moderna howto-guider är givetvis för en version jag inte har.
En mycket märklig företeelse. Nu har det förhoppningsvis löst sig, men annars har jag själv med framgång löst det genom att själv boka frakten och skicka pdf:en med frakthandlingen till säljaren tillsammans med en lista på ombud på säljarens ort. Det verkar som att vissa upplever det som extremt komplicerat att skicka ett paket (men trots detta säljer saker på t.ex. Tradera).mexitegel skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
För att den inte funkar med ShellyPro i4DC
Ett litet uppföljande GAAAAHH också. När jag hastigt och olustigt uppgraderade openhab till 4.0.4 (av misstag, trodde jag skulle uppgradera en minor version och sedan göra lite annat innan jag körde major) så bestämde den att totaleffekten som rapporteras från elmätaren är i watt och inte kilowatt. Det gjorde naturligtvis kaos med visualiseringen så jag bestämde mig för att ta bort felvärdena. Lättare sagt en gjort men efter en del grävande och svärande över influxdb så är det nu rensat och mätvärdet återställt till kW.
Ett litet uppföljande GAAAAHH också. När jag hastigt och olustigt uppgraderade openhab till 4.0.4 (av misstag, trodde jag skulle uppgradera en minor version och sedan göra lite annat innan jag körde major) så bestämde den att totaleffekten som rapporteras från elmätaren är i watt och inte kilowatt. Det gjorde naturligtvis kaos med visualiseringen så jag bestämde mig för att ta bort felvärdena. Lättare sagt en gjort men efter en del grävande och svärande över influxdb så är det nu rensat och mätvärdet återställt till kW.
Va? Jag pratar uteslutande mqtt med mina, vad är det som inte funkar med det inbyggda stödet för det? Är ju bara att lägga in uppgifter så kickar det igång, eller krävs det mer speciella handpåläggningar just för openhab? (Kör mina mot Mosquitto i HA.)tommib skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Shelly har valt att paketera all data i en variabel i form av en ganska stökig JSON-sträng. Man behöver skriva något slags transformation för att få ut vilken ingång och vilken typ av tryck det var och det orkade jag inte lära mig att göra.
Intressant nog så har Shelly en inbyggd skriptmotor och se den kunde utan vidare skicka valfri sträng via MQTT så nu löste jag det så istället. Man registrerar helt enkelt en event listener som triggar på vald händelse. Lite onödigt stökigt i mitt tycke och jag förstår inte varför det inte är direkt exponerat i GUIt men jaja...
Intressant nog så har Shelly en inbyggd skriptmotor och se den kunde utan vidare skicka valfri sträng via MQTT så nu löste jag det så istället. Man registrerar helt enkelt en event listener som triggar på vald händelse. Lite onödigt stökigt i mitt tycke och jag förstår inte varför det inte är direkt exponerat i GUIt men jaja...
Efter två på varandra efterföljande förkylningar med hosta, ett gallstensanfall och sen igår, troligen en kotkompression i bröstryggen - föll i isig backe, satte mig på rumpan (dock utan att slå i svanskotan, tack för det!) och kände hur nånting inne i ryggen hamnade fel - så har jag i alla fall fått stor hjälp att få ordning på en lampj**el https://www.byggahus.se/forum/threa...lampan-ska-i-sitt-faeste.505416/#post-5507673 (och jag fattar ff inte hur bädda in en tråd, så om nån vill förklara det för mig så säger jag tack på förhand!)
Två stora GAAAAAAAAAAAHHHHH och GAAAAAAAAAAAAAAAAJj blev lite bättre.
Tack❤️
Två stora GAAAAAAAAAAAHHHHH och GAAAAAAAAAAAAAAAAJj blev lite bättre.
Tack❤️
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Skotta snö, det är snart vinter...GAAAAAAHHHHHH!!!