13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte större SD-kort än 32GB 😰
Då jackar man in 2Tb hårddisken.

D Dilato skrev:
Då jackar man in 2Tb hårddisken.
Bilen tar bara kartdata på SD-kort tyvärr, och jag köpte ett 32GB förra gången då det var god marginal då 🙄

Bilen tar bara kartdata på SD-kort tyvärr, och jag köpte ett 32GB förra gången då det var god marginal då 🙄
Ahh, ok.
Själv navigerar jag uteslutande med Google maps i telefonen, alltid uppdaterad och kartor i hela världen och har i princip aldrig åkt fel.

D Dilato skrev:
Ahh, ok.
Själv navigerar jag uteslutande med Google maps i telefonen, alltid uppdaterad och kartor i hela världen och har i princip aldrig åkt fel.
Har en bil med heldigital mätartavla och halvkass android auto-implementation. Dessvärre speglar den bara mobilen i mittkonsolen och inte på mätartavlan vilket gör att jag vid behov oftast tar bilens.

Vilket brukar duga, trots att VW bara släpper kartdatan en gång om året, och då är redan kartdatan i den ett halvår gammal...

Aja, snart dags för en ny modernare bil.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Så blir det när man bygger in (properietär) teknik som egentligen inte hör till bilen..den blir fort gammal.
Jag har en Garmin Street pilot III som var da shit runt 2002 med färgskärm och allt det där, men helt "outdated" 5-6 år senare, ladda kartor via RS232- anslutning (om jag kommer ihåg rätt) känns rätt omodernt....

• Gilla
WäschötaMange och 1 till
  • Laddar…
G
Har en bil med heldigital mätartavla och halvkass android auto-implementation. Dessvärre speglar den bara mobilen i mittkonsolen och inte på mätartavlan vilket gör att jag vid behov oftast tar bilens.

Vilket brukar duga, trots att VW bara släpper kartdatan en gång om året, och då är redan kartdatan i den ett halvår gammal...

Aja, snart dags för en ny modernare bil.
Tror det går att minska kartområdet man laddar hem, gick i alla för mig till min förra vw. Du behöver kanske inte hela Europa?

G OMathson skrev:
Tror det går att minska kartområdet man laddar hem, gick i alla för mig till min förra vw. Du behöver kanske inte hela Europa?
Jag har Discover Pro och där verkar det vara allt eller inget. Discover Media verkar ha lite fler val.
(Tyvärr verkar de vara från olika leverantörer så de är såvitt jag vet inte kompatibla).

Hade samma dilemma förra gången jag uppdaterade (men då hade jag bara ett 8GB kort), har provat att ta bort länder som inte behövs (Ryssland exempelvis) men vill minnas att det körs en koll så att all kartdata är där innan det läses in.

richardtenggren
Jag har Discover Pro och där verkar det vara allt eller inget. Discover Media verkar ha lite fler val.
(Tyvärr verkar de vara från olika leverantörer så de är såvitt jag vet inte kompatibla).

Hade samma dilemma förra gången jag uppdaterade (men då hade jag bara ett 8GB kort), har provat att ta bort länder som inte behövs (Ryssland exempelvis) men vill minnas att det körs en koll så att all kartdata är där innan det läses in.
På vår Kodiaq fick man efter en uppdatering tidigare i år även upp Apples kartor i instrumentklustret, men problemet är kanske Android :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
På vår Kodiaq fick man efter en uppdatering tidigare i år även upp Apples kartor i instrumentklustret, men problemet är kanske Android :)
Uppdateringar? Det jobbar inte min bil med 😓

richardtenggren
Uppdateringar? Det jobbar inte min bil med 😓
Aha du har inte OTA? 🤓

richardtenggren richardtenggren skrev:
Aha du har inte OTA? 🤓
Inte på en sån gammal bil som har Discover Pro, det hade de inte kommit på kunde vara bra då.
Kartdata kan jag nog få OTA, för 1600kr om året! Och förutsatt att bilen är kopplad till ett wifi...
WAAAAAAAAGH!

• Ledsen
richardtenggren
  • Laddar…
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mjaaaa...jag ser flera cyklister mot rött varje gång jag är inne i stan, bil möjligen nån gång i veckan.
Jag ser flera cyklar på övergångsställen varje gång jag är i stan, jag har aldrig sett en bil använda ett övergångsställe...🤔 Desamma gäller att stanna för gående, det gör de flesta bilar och de flesta cyklar stannar inte.
Sådär håller det på...enkelriktat, stopplikt...
Cyklister får cykla på övergångsställe, men bilister har inte skyldighet att lämna företräde. Sedan är det också VÄLDIGT många övergångsställen som är kombinerade med cykelpassage, vilket tydligen är ett okänt begrepp för många. Där ska bilister anpassa hastigheten för att bereda cyklister på eller på väg ut på cykelpassagen möjlighet att passera. Cyklister ska samtidigt lämna företräde till fordon på vägen.

När det gäller trafikljus är det som cyklist faktiskt säkrare att passera precis innan det blir grönt, då det är rött för alla, än att vänta tills det blir grönt, eftersom många bilister tror att de har företräde för cyklister. Det finns ju också ställen där det inte blir grönt för gående och cyklister förrän man trycker på en knapp. Då tycker många cyklister att det är smidigare att inte sinka bilisterna utan bara passera i en lämplig glugg. Trots det är det bilister som oftast kör mot rött, det har man tydligt sett när man ställer sig och räknar.

Sedan detta med att bilister tror att cyklister "bara kastar sig ut utan att se dem". När jag som cyklist har huvudet riktat rakt fram har jag ju ett synfält på en bra bit över 180 grader, med en snabb, lätt vridning ser jag rakt bakom mig. Detta uppmärksammas givetvis inte av bilister, som ju har ett mycket snävare synfält och dessutom A-stolpar som skymmer sikten.

Man måste som bilist också ha i åtanke detta med kommunikation och ögonkontakt. Alla bilrutor är ju mer eller mindre tonade, så jag ser inte vad du tänker om du inte gör väldigt stora och tydliga vinkningar. Men om du sänker farten när jag är på väg att passera räknar ag med att du "anpassar hastigheten för att bereda mig möjlighet att passera". Vill du inte det måste du ha is i magen och bibehålla eller höja farten. Vilket givetvis inte är tillåtet.

• Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Mer Gaaaahhh! om just övergångsställen.

En plats jag frekventerar ofta har ett övergångsställe och en cykelbana parallellt, det är för mig en högersväng och jag ser ju de som står och väntar vid övergångsstället och även de som kommer gående och vill korsa men ** cyklisterna som då tydligen bara har "rätt" att cykla utan att ens kolla läget, de hinner jag inte trots att jag vrider huvet 90 grader till höger, inte se. Har tvärnitat en gång med många fula tecken från cyklisten, och en gång fått dunk dunk i motorhuven, tyvärr med en buckla men det var tidigare bil.
Tycker det är vanskligt och högst osmart för både cyklist och bilist att cykelbana har företräde i detta fall.

Sen har jag många, många Gaaaahhh, att brista ut i när jag som gående möter cyklister, men det får eventuellt bli ett annat inlägg.

• Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Ghhhhaaaammmmummel!

Ville skänka bäddsoffa och en fin fåtölj till en second hand med gott sytfe. Ringer först och kollar så de vill ta emot. ”Visst, är det bara helt och rent tar vi gärna emot möblerna”.

Checkar ut tidigt från jobbet och hyr släp och åker dit och de vägrar ta emot 🤬. Tror f-n jag ska stämma dem för avtalsbrott…

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.