H henlin431 skrev:
Innebär detta att en lösning skulle kunna vara att byta ut de skruvbara balkskorna från 45 mm till 90 och dra i dubbla 195-reglar på den bärlina som går i mitten? (eller dubbla 170, eller dubbla 145).
Ja. Det är den mellersta bärlinan som är mest drabbad. Det räcker med dubbla 45x145 men det finns ju annat att ta hänsyn til också.

jag har ju inte inhandlat något virke ännu så jag kan väl i princip köra dubbla 145x45 på alla 3 bärlinor. Antar att samma sak inte gäller inramningen och att den fortsatt är bara en regel, dock i 145.

Det enda jag behöver byta ut är i så fall balkskorna men det är ju lätt gjort.

Hur är det med övre lagret, det vill säga alla 145x45 som vilar ovanpå bärlinan? Jag kan gå upp i 170 i bjälklaget om jag går ner till 145 i bärlinan.

45x145 C 24 duger bra som golvbjälkar. Det är lättare att bygga om man har samma dimension hela vägen (med tanke på bärlinorna).

• Gilla
MikaelBlomgren och 1 till
  • Laddar…
Tack för råd och info!

Då kör jag 145x45 på allt. Jag kommer skruva ihop bärlinan till en ram för att få bra stabilitet mellan bärlinorna. Jag har förstått det som att man inte behöver skruva ihop de två 145-orna.

Däremot är jag osäker på om man skall kortla både på bärlina och på bjälklag och vart man kortlar. Antar att man bara kortlar på bjälklaget och inte bärlinan.

Vad ska jag tänka på när jag bygger den övre trallen på bilden (sektionen som går uppåt). Hittills har jag grävt klart den undre tralldelen vars bärlinor går horisontellt på bilden. Ska jag överge min skiss och bygga smartare nästa sektion eller ska jag köra vidare precis så som jag byggt nu och fortsätta med samma plintavstånd och dubbla bärlinor?

Du behöver inte kortla. Det gör man bara för att minska svikten när man inte får plats med tillräckligt höga bjälkar. Om du har samma avstånd mellan plintar och bärlinor på den övre som den nedre delen tycker jag du ska hålla fast vid din ritning.

ja, det kommer i så fall bli 2 meter mellan plintarna men 173 mellan bärlineraderna.

Utsticken har det inte gått att räkna på men min förhoppning är att 145x45 skall klara 40 i utstick, bort från huset. Mellan bärlina och hus där det alltså är 50 cm mellan bärlina och vägg kan jag stödregla bjälklaget mot väggen om jag måste, eller sätta några plattor.

Tack igen för bra info!

Nu såg jag i annan tråd att man skulle skruvlimma reglarna. Hur mycket tjänar jag på det...?

Kan det vara så att det är i någon av dom trådar där jag har svarat?

Min grund till det är att på bästa sätt göra ett homogent konstruktionselement av dom två reglarna så därför limmade jag bärlinorna (med ett fukthärdande PU-lim typ D4). Och genom att limmet expanderar så måste man skruva reglarna ( eller spänna ihop dom ). Tryckimpregnerade reglar är aldrig helt raka så att försöka få dom att ligga snyggt mot varandra utan att tvinga dom till det är nog svårt.

Du måste ju även längsskarva dina bärlinor och det görs lämpligen omlott så att du inte skarvar båda på samma ställe. Vid en skarv så kommer du bara åt att sätta en skarvplåt på ena sidan så där behöver man ändå dra ihop / limma dom båda bärlinorna för att få ett snyggt förband.

/Göran

Sharky58 Sharky58 skrev:
Kan det vara så att det är i någon av dom trådar där jag har svarat?

Min grund till det är att på bästa sätt göra ett homogent konstruktionselement av dom två reglarna så därför limmade jag bärlinorna (med ett fukthärdande PU-lim typ D4). Och genom att limmet expanderar så måste man skruva reglarna ( eller spänna ihop dom ). Tryckimpregnerade reglar är aldrig helt raka så att försöka få dom att ligga snyggt mot varandra utan att tvinga dom till det är nog svårt.

Du måste ju även längsskarva dina bärlinor och det görs lämpligen omlott så att du inte skarvar båda på samma ställe. Vid en skarv så kommer du bara åt att sätta en skarvplåt på ena sidan så där behöver man ändå dra ihop / limma dom båda bärlinorna för att få ett snyggt förband.

/Göran
ja, jag satt och funderade på det där. Jag hade nog hoppats på att det skulle räcka med att skarva på olika plintar men dra ihop de båda med 90-skruv på sina ställen(?)

Alternativt hade jag hoppats på att kunna skarva på samma plint och dra 90 skruv genom skarplåten i syfte att fånga båda två(?)

Ett tredje alternativ är att trolla lite med totalhöjden och se om jag kan trolla dit en 220-regel istället för dubbla 145. Jag får då dra den högsta plintens stolpsko i botten och sen behöver jag stjäla någon cm uppåt och pressa mig väldigt nära en regnplåt.

Är 220-alternativet det optimala i den här soppan?

Redigerat:
ett fjärde alternativ är att gräva bort 30 cm, på med makadam och platta, sen avlasta mellan varje plint via en extra vertikal regel. Men jag gillar som sagt inte lastpunkter som ligger nära markytan.

220-regeln bör jag kunna få dit däremot. Även om det kräver lite annat strul på toppnivån.

Myrstacken
Jösses skall du ha ett danslag som härjar på den där altanen...
Eller ligger svärmor i den övre dimmensionen på vågen..
Det kommer hålla hur fint som helst...

MultiMan
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jösses skall du ha ett danslag som härjar på den där altanen...
Eller ligger svärmor i den övre dimmensionen på vågen..
Det kommer hålla hur fint som helst...
Inte särskilt konstruktivt svar kan man tycka.

Jag som väger 120kg råkar ut för rätt många altaner där man blir sjösjuk pga klen byggnation.

Finns ingen anledning att inte bygga ordentligt när man ändå håller på, det extra materialet är knappast något som ruinerar.

Så all heder till trådskaparen som vill bygga stabilt!

• Haha
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Är 220-alternativet det optimala i den här soppan?
Mjaa... det är just att man dubblar bredden som gör att man får ner tvärkrafterna. Tänk dig att du skall lägga 10 kg på din handflata. Gör det först med en vikt som är smal som en knivsegg och sedan med en vikt som är lika stor som din handflata. Vilken gör minst ont?

Att skruvlimma två reglar mot varandra är inga problem och en ganska lätt manöver. Man lägger dom renkapade reglarna på plats i balkskorna (som man öppnar så mycket det går). Ser till att man får skarvarna ca 60-70 cm från en balksko (du måste få rum med skarvplåten). Sedan är det bara att trycka i lim mellan reglarna från ena änden av bärlinan och limma / skruva sig hela vägen.
På två personer - jag med centralmonterade tummar och en snickare - gjorde ledigt 4 x15m dubbel limskruvad bärlina på en dag och då var det på stolpar upp till 2m höga i sluttning som krävde mera beslag och krafs.

/Göran

P.S Man bör göra en bärlina i ett moment så se till att allt ligger som det ska och att man har all skruv och nödvändiga beslag "i fickan". Man vill inte att PU limmet skall härda medans man håller på att springa runt och leta grejor. Glöm inte att ha ett snöre draget så att du kan sätta allt rakt i balkskorna innan allt har brunnit ihop.

P.S #2: Men eftersom det är ett underliggande lager så är det inte hela världen om det blir lite snett. Självkänslan får sig en törn men funktionsmässigt gör det inget. Så länge allt är i våg så är det bra.

Cascos Polyuretanlim för utomhusbruk borde därmed fungera.

Skarvning av reglar är det olika rön kring. Skarvning över plint eller skarvning en bit från plint. Jag har köpt spik/skruvplattor i 8 cm höjd och lär få byta dom om jag ska ner på 145-regel i 8 cm djup stolpsko. Då jag inte kan spikplatta från båda hållen antar jag att det är bäst att skarva över plint.

Stämmer denna arbetsinstruktion?:

1. Lägg på en rad (11 meter) 145x45, skarva med skruvplatta över regel. Väg av.
2. Lägg på ytterligare en rad (11 meter), skarva med skruvplatta över annan regel, Väg av
3. Dra isär de två linorna med kofot och häll in lim i glipan
4. Skruva 6x90 mm träskruv (2 från båda hållen) var 60:e cm längs dessa 11 meter reglar
5. Ihopskruvningen av reglarna bör göras inom limets härdtid, det vill säga 15 minuter

I alla balkskor används 90 mm träskruv som en del av ihopskruvningen av de båda lagren

Tvingar tas bort direkt efter varje skruvning

Samma sak görs på de övriga 2 bärlinorna.

Är jag på rätt spår?

Skarv över upplag eller mellan upplag spelar ingen praktisk betydelse i ditt fall genom att du ligger långt från vad materialet klarar . Man skarvar där det är enklast att komma åt dock ej mitt emellan upplag eftersom det är sämsta stället.
Justus eller Bosse kan ge den exakta tekniska förklaringen varför man vill skarva mellan upplagen och i vilken situation det är av betydelse att man gör så.

Metoden är upp till dig men jag ser inget fel i den du beskriver. Metoden brukar dessutom ändra sig efter första bärlinan då man inser vad som lirar bäst :)

/Göran

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.