Är lite trångt vid avloppsröret under min kommod. Tyvärr kan jag inte dra avloppsröret utanför vattenledningen då det tar i lådan.
Är på jakt efter en 30-45-gradig vinklad koppling som är G3/8 (R10) i båda ändar, varav en hane och en hona med lekande mutter.

Vart kan jag hitta detta?

Tack!

• Vattenlås och flexibla anslutningsslangar under en diskbänk, avskärmad med metallskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med vattenrör, avstängningsventiler och flexibla anslutningar. Närbild, inomhus, obemannad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar denna typen av 90-gradig vinkel-koppling:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/vinkel-90-honahane-2000045334
Men den har inte lekande mutter med packning så det blir svårt att montera direkt på kulventilen.
Som ni ser så är det inte mycket plats, och avloppsröret går inte att flytta högre upp.

Hur känsligt är det att vattenslangen har en skarp krök direkt, som ni ser på bild?

Ser lite tråkigt ut såklart och helt bra är det nog inte även om jag föreställer mig att det nog aldrig kommer att hända nåt. Kopplingar av den typen du menar är nog inte så vanliga även om jag kan förnimma mig någon reklam för nåt liknande ganska nyligen men jag minns inte om det var för tappvatten eller nåt annat.
Annars skulle jag göra nåt med en rörbit istället. Kanske går att anpassa en sån här nedan med lämpliga muttrar och kopplingar? Annars får man väl bocka själv på lämpligt vis.
https://www.rinkabyror.se/artikel/rorbit-med-bygelbock-12x1-0-fkr/

Rickard.
Har du något problem med installationen som den är? Jag tycker det ser funktionsdugligt ut och skulle inte bry mig.

S Stefan1972 skrev:
Ser lite tråkigt ut såklart och helt bra är det nog inte även om jag föreställer mig att det nog aldrig kommer att hända nåt. Kopplingar av den typen du menar är nog inte så vanliga även om jag kan förnimma mig någon reklam för nåt liknande ganska nyligen men jag minns inte om det var för tappvatten eller nåt annat.
Annars skulle jag göra nåt med en rörbit istället. Kanske går att anpassa en sån här nedan med lämpliga muttrar och kopplingar? Annars får man väl bocka själv på lämpligt vis.
[länk]
Ja, jag har tänkt tanken på att böja rör också. Tycker du jag kan lämna det som det är? Att introducera ännu fler kopplingar ökar ju nästan bara risken för läckage.

Rickard. Rickard. skrev:
Har du något problem med installationen som den är? Jag tycker det ser funktionsdugligt ut och skulle inte bry mig.
Nej inte alls!

Är bara orolig att den riskerar att brista.

C
Jag skulle vika ut vattenlåset istället. Förstår poängen med att få det så undanskuffat som möjligt för att maximera utrymmet, men som det är nu är det knepigt att komma under med en hink när det skall rengöras.

Men det kanske helt enkelt inte får plats?

med tanke på att man skymtar lådskenor till höger på en bild där så antar jag att lådorna går ganska djupt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle vika ut vattenlåset istället. Förstår poängen med att få det så undanskuffat som möjligt för att maximera utrymmet, men som det är nu är det knepigt att komma under med en hink när det skall rengöras.

Men det kanske helt enkelt inte får plats?
Nej, det är omöjligt att ha vattenlåset utanför vattenledningen. Har redan provat detta.

Tror inte det är någon större fara för slangen. Om du är orolig skulle det inte då fungera att byta slangen istället till en med 90° koppling på? Då kan du vrida den så den precis smiter förbi avloppet utan att slangen böjs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.