Hej.
Jag har fördragit i vägg flexrör för el och monterat dosor(för infällda uttag) men har insett att jag behöver fler uttag än två vid en dosa. Får man montera ett utanpåliggande fyrvägs på en dosa?

O OlaLindström skrev:
Hej.
Jag har fördragit i vägg flexrör för el och monterat dosor(för infällda uttag) men har insett att jag behöver fler uttag än två vid en dosa. Får man montera ett utanpåliggande fyrvägs på en dosa?
Det finns med 4 uttag ur en dosa.
Schneider har för 4 smala uttag.
Men det finns andra med 2 vanliga och 2 smala.

T
O OlaLindström skrev:
Hej.
Inga problem, flera fabrikat av 4-vägs utanpåliggande är tom hålbild för att kunna sättas över en apparatdosa, tex

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-surface-4-vagsuttag-utp

Då använder man dom här hålen (dock föredrar jag att även komplettera med ett par skruv i hörnen så att det sitter bra)
Ett demonterat vägguttag visar interna komponenter, cirklat fel, markerat potentiellt problemområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
OlaLindström och 5 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Inga problem, flera fabrikat av 4-vägs utanpåliggande är tom hålbild för att kunna sättas över en apparatdosa, tex

[länk]

Då använder man dom här hålen (dock föredrar jag att även komplettera med ett par skruv i hörnen så att det sitter bra)
[bild]
Underbart!!!!!!

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
D
O OlaLindström skrev:
Underbart!!!!!!
Menar du apparatdosa när du använder kopplingsdosa i rubriken?

T TechChad skrev:

[länk]

[bild]
Hej Tänkte byta ett gammalt uttag i en apparatdosa . Funderar på att passa på att byta till ett utanpåliggande fyrvägs likt det på bilden. Det har fäste för cc60 som du så fint markerat, men hur är det tänkt att man får ut kablarna när bakplattan täcker hela apparatdosan och de plastbitar man kan bryta bort är i hörnen utanför hålet för apparatdosan? Är det tänkt att man ska borra hål i uttaget?

D
K Knallskalle skrev:
Hej Tänkte byta ett gammalt uttag i en apparatdosa . Funderar på att passa på att byta till ett utanpåliggande fyrvägs likt det på bilden. Det har fäste för cc60 som du så fint markerat, men hur är det tänkt att man får ut kablarna när bakplattan täcker hela apparatdosan och de plastbitar man kan bryta bort är i hörnen utanför hålet för apparatdosan? Är det tänkt att man ska borra hål i uttaget?
Ja, det måste vara hål i ryggen någonstans. I mina fyrvägare har det varit tydligare än på det som visas i trådet.

D datja skrev:
Ja, det måste vara hål i ryggen någonstans. I mina fyrvägare har det varit tydligare än på det som visas i trådet.
Två vita kopplingsklämmor med bruna, blå och gula kablar fästa på en träliknande yta.
Skapa konto
Tack för snabbt svar. Finns inget förutom brythålen utanför apparatdosans öppning.

D datja skrev:
Elektrisk installation med en demonterad vägguttagssockel och plastskydd på trägolv.
Skapa konto
Två elektriska kopplingsdosor på trägolv med plastlock bredvid, kablar synliga.
Skapa konto
Verkar ej finnas.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
D
K Knallskalle skrev:
[bild][bild]Verkar ej finnas.
Så kasst. Ja, då måste man borra förmodar jag. De jag har satt upp (olika billighetsmärken) hade förberedda håltag på baksidan.

Prova att besöka Jula och se hur Elkos fyrvägs ser ut bakifrån.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.