Hej,
Ska byta golv i ett rum och behöver därmed lossa golvlisterna som den förra husägaren monterat.
Problemet är att ingen bits funkar. Jag skaffade en S0 bits idag som är för liten och bara snurrar, samt en S1 som är för stor och inte går i skruvskallen...
Jag har provat "gummibandstricket" och även mördat någon PH-bits. Borren har inte åkt fram än.
Är det något jag missar? Finns det en S0,5 bits eller är min S1 slarvigt tillverkad?
Ska byta golv i ett rum och behöver därmed lossa golvlisterna som den förra husägaren monterat.
Problemet är att ingen bits funkar. Jag skaffade en S0 bits idag som är för liten och bara snurrar, samt en S1 som är för stor och inte går i skruvskallen...
Jag har provat "gummibandstricket" och även mördat någon PH-bits. Borren har inte åkt fram än.
Är det något jag missar? Finns det en S0,5 bits eller är min S1 slarvigt tillverkad?
Det där är en Robertson, vanlig på andra sidan vattnet, men används även här för t,ex fönsterbleck ofta.
Tex
https://amzn.eu/d/aQtI4HK
Men finn säkerligen hos Bauhaus Hornbach eller liknande ställen
Tex
https://amzn.eu/d/aQtI4HK
Men finn säkerligen hos Bauhaus Hornbach eller liknande ställen
Tack för länken. Vad sjutton är S0 och S1 bitsen till för skruv då? Jag trodde det var de som skulle användas, men gick mest på utseendet. 🙃K Kanelbullen123 skrev:
Lite mer googlande.K Kanelbullen123 skrev:
Finns som både tum och mm. S är det i mm.
# är de i tum.
S0 ska vara 2,3mm
S1 ska vara 2,7mm
En #3 ska vara 0,102” cirka 2,62 mm
Kan ju vara värt att kolla på
https://www.byggmax.se/bits-4-kant-p24008?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD8WC3E67GXmVs97VcqLOAy1oLcQF
Bara att ta med ett skjutmått
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Tack för hjälpen, det får bli en bilresa imorgon, med skjutmått med sig. 👍K Kanelbullen123 skrev:
En del listskruvar och panelskruvar hade tidigare Robertsonfäste för S1-bits. Exempel VSB och Grabber. Nu är det TX10 eller TX15 som gäller.
Det borde funka med S1-bits. Du kan prova att fila kanterna på spetsen på bitset så den lättare kommer in i skruven. Kanske går det att fuska med ett TX15-bits som nödåtgärd. Har ej provat själv.
Det borde funka med S1-bits. Du kan prova att fila kanterna på spetsen på bitset så den lättare kommer in i skruven. Kanske går det att fuska med ett TX15-bits som nödåtgärd. Har ej provat själv.
Produkter som diskuteras: "listskruvar"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Provade TX15, men det ville sig inte. Att fila kanterna på spetsen har jag inte tänkt på att göra. Ska prova det.ClasseClas skrev:
En del listskruvar och panelskruvar hade tidigare Robertsonfäste för S1-bits. Exempel VSB och Grabber. Nu är det TX10 eller TX15 som gäller.
Provade att sätta en liten kofot bakom, är inte så rädd om väggarna då jag ändå ska bredspackla. Kämpigt, men har fått loss två golvlister nu! 😀 Skruven får jag dock dra ut med tång efteråt...H hapazard skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden