Byggahus.se
Har denna blandare. Vet inte märke. Tar kanske 2-3 minuter för varmvatten att komma fram men det blir inte speciellt varmt.

Kan det hjälpa att byta insats?
Någon som vet hur jag tar reda på vad märket är?

Tack

Mvh Daniel
 
  • Köksho, diskho, kran med ansluten flexibel slang, diskborste, diskmedelsflaska och diskställ med köksredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det avstängningsventiler i diskbänksskåpet?
Om ja, prova att stänga kallvattenventilen.

Blir kallvattnet riktigt kallt?

Funderar på om diskmaskinsanslutningen "kortsluter" kall-/varmvattnet.

Funderar på om någon termostatblandare har trasig backventil på varmvattnet.
 
Dannepanne1981 Dannepanne1981 skrev:
Har denna blandare. Vet inte märke. Tar kanske 2-3 minuter för varmvatten att komma fram men det blir inte speciellt varmt.

Kan det hjälpa att byta insats?
Någon som vet hur jag tar reda på vad märket är?

Tack

Mvh Daniel
Vi hade liknade problem i mina föräldrars tvättstuga, var igensatta filter efter rost från varmvattenberaedaren. Hade även satt sig i termostaten så den blev alsrig bra igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Finns det avstängningsventiler i diskbänksskåpet?
Om ja, prova att stänga kallvattenventilen.

Blir kallvattnet riktigt kallt?

Funderar på om diskmaskinsanslutningen "kortsluter" kall-/varmvattnet.

Funderar på om någon termostatblandare har trasig backventil på varmvattnet.
Tack för svar. Nej finns inga avstängningsventiler tyvärr så kan inte testa det.

Ja det blir kallt.

Kanske kan vara så...
Detta är hos en väns sommarstuga. Hon menar att det blivit sämre varmvatten gradvis senaste månaderna.

Trasig backventil.. Behöver man byta hela rasket då? 😊

Tänker att det kanske är enklast att byta blandaren helt enkelt? Men är det så enkelt haha?
 
P Petter Forsen skrev:
Vi hade liknade problem i mina föräldrars tvättstuga, var igensatta filter efter rost från varmvattenberaedaren. Hade även satt sig i termostaten så den blev alsrig bra igen.
Tack för svaret, byta blandare då eller?
 
Ser ut som en FMM 4000 serie.
 
  • Gilla
Dannepanne1981
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Om det nu är en från 4000 serien går det att byta insats och handtag till ett set från 9000 serien.

[länk]

[media]
Eller så finns det ju nya blandare,
[länk]

Är inte säker på ifall anslutningen mot diskmaskinen är samma dock, eller om något måste kompletteras.
Tack så väldigt mycket för hjälpen 🙌
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Eftersom kallvattnet blir kallt i kökskranen så lär felet inte vara i kökskranen utan i någon annan kran.
Felet är troligen i en läckande backventil på varmvattnet på någon termostatblandare tex duschblandaren.
 
Kan ju lika gärna vara igensatta silar som sagt........Lossa hela kranen från anslutningarna i diskbänken och titta i inloppen till kranen. Kan sitta finmaskiga nät där och de samlar på sig massa skit på tid och längd.........då minskar flödet och ju mindre varmvatten det kan passera desto sämre blir det ju.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom kallvattnet blir kallt i kökskranen så lär felet inte vara i kökskranen utan i någon annan kran.
Felet är troligen i en läckande backventil på varmvattnet på någon termostatblandare tex duschblandaren.
Precis, det tog lång tid innan jag hittade felet hemma hos mig då det bara ibland blev kallt i duschen, men oftast kom varmvatten. Rörmokaren gick bet, men jag hittade till slut att det var en blandare som inte hade några backventiler alls. Oftast gick det bra, men ibland så fick man kallvattenchocker...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom kallvattnet blir kallt i kökskranen så lär felet inte vara i kökskranen utan i någon annan kran.
Felet är troligen i en läckande backventil på varmvattnet på någon termostatblandare tex duschblandaren.
Okej, total nybörjare här, läste om backventiler nu - så det kan vara så att varmvattnet alltså inte kommer ordentligt till köket för att det rinner tillbaks i systemet?
 
S Stefan1972 skrev:
Kan ju lika gärna vara igensatta silar som sagt........Lossa hela kranen från anslutningarna i diskbänken och titta i inloppen till kranen. Kan sitta finmaskiga nät där och de samlar på sig massa skit på tid och längd.........då minskar flödet och ju mindre varmvatten det kan passera desto sämre blir det ju.
Tack för tipset, ska lossa den helt idag och kika hur det ser ut.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det tog lång tid innan jag hittade felet hemma hos mig då det bara ibland blev kallt i duschen, men oftast kom varmvatten. Rörmokaren gick bet, men jag hittade till slut att det var en blandare som inte hade några backventiler alls. Oftast gick det bra, men ibland så fick man kallvattenchocker...
Aha okej! Ska blandare ha backventil alltid? Lär mig om detta as we go 😊
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Dannepanne1981 Dannepanne1981 skrev:
Aha okej! Ska blandare ha backventil alltid? Lär mig om detta as we go 😊
Bara om varmt och kallt vatten blandas under tryck. Gamla kranar med separata vred behöver inte det. Många kranar har backventiler inbyggda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.