lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ju det jag sa...



Och om de har de så laddar de inga batterier när de går ut och in i hamn. De är nämligen redan laddade när de kommer till båten. Vilket är en stor fördel med solpaneler.



Här köps alla CAT (dvs Catterpillar) med blybatterier. ;) Det köps dock inga katamaraner med LiIon-batterier, eftersom det inte köps några katamaraner i Sverige... Det är en extremt ovanlig båt-typ på våra breddgrader.



Det är ingen som beställer någon Hallberg Rassy, eftersom de är en försvinnande liten del av marknaden. (I stort sett alla deras båtar går på export.) Men senaste gången jag var på öppet varv så satt det blybatterier i iaf de nya båtarna som var utställda. Jag är så nördig att jag tittade... ;)
jag misstänker att katamaraner kommer bli mer vanligt i framatiden även i östersjön vett några som är sugna att bytta från motorbåt och segelbåtar till en katamaran på grund av storleken på insidan mer familjevänlig
 
M maria01 skrev:
jag misstänker att katamaraner kommer bli mer vanligt i framatiden även i östersjön vett några som är sugna att bytta från motorbåt och segelbåtar till en katamaran på grund av storleken på insidan mer familjevänlig
Ja det har sagts förut, men jag vet inte. Båtar man kan bo i går ner. Var på båtmässan igår (hade krympt betydligt, kunde i lugnt tempo klara av hela på en timme...) Det fanns en segelbåt i 30+ fots-klassen. Den enda katamaranen var en med två uppblåsbara pontoner. Såg kul ut, men inte till det priset.

Ett stort problem i Sverige är att våra hamnar och marinor inte är byggda för katamaraner. De får helt enkelt inte plats, och kostnaderna om man skulle kunna knö sig in blir snabbt ohemula. (Att de inte går att kryssa något vidare med är nog ett mindre problem; det är inte lika många som kryssar idag).

Men den börjar bli redigt OT, så jag lägger mig där. ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det har sagts förut, men jag vet inte. Båtar man kan bo i går ner. Var på båtmässan igår (hade krympt betydligt, kunde i lugnt tempo klara av hela på en timme...) Det fanns en segelbåt i 30+ fots-klassen. Den enda katamaranen var en med två uppblåsbara pontoner. Såg kul ut, men inte till det priset.

Ett stort problem i Sverige är att våra hamnar och marinor inte är byggda för katamaraner. De får helt enkelt inte plats, och kostnaderna om man skulle kunna knö sig in blir snabbt ohemula. (Att de inte går att kryssa något vidare med är nog ett mindre problem; det är inte lika många som kryssar idag).

Men den börjar bli redigt OT, så jag lägger mig där. ;)
med höga bräsnlepriser så blir båtarna mer sommar stugor man åker till en plats och stannar där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.