Hej,

Vi har ett allrum med fyra brytare som styr två lampor varav en brytare är en dimmer. Vi vill byta dimmern mot en trappvippbrytare, gör alla brytare återfjädrande och koppla in en plejdpuck. Vad jag förstår så ska man installera plejdpucken antingen bakom den nya trappbrytaren, där dimmern sitter idag (sen bild 4), eller uppe i takdosan för lampa 1 (se bild 5). Problemet är att det inte finns någon nolla vid någon av brytarna och att takdosan är knökfull. I flexröret som går från takdosan till dimmeruttaget är det fem kablar varav en svart och en brun inte är inkopplade så jag vet inte om det går att få in en blå där? Detta är på en övervåning så det finns tillgång till flexrören och takdosorna från vinden.

Vissa kablar är markerade med svart tejp, gissningsvis för att det saknades tillgång på andra färger. Känns inter seriöst? Varför är det framdraget en extra svart och en extra brun till dosan där dimmern sitter (se bild 4).

Har jag tänkt rätt med ovanstående och vad tror ni blir bäst att göra? Får man och går det att dra 6 kablar i 16mm flexrör?

Edit: Kanske finns det en större takdosa man kan byta mot, finns det dosor som man kan öppna från baksidan?

Tack på förhand.

Övrsiktsritning:
Översiktsritning över elinstallationer med markerade brytare och takdosor i ett allrum, med nummer för brytare och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Korsbrytare markerad 1
Elektrisk kopplingsdosa med flera anslutna och oanslutna kablar inklusive svart tejp, ses monterad i innertaket.
Skapa konto

2. Korsbrytare markerad 2
Elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar och kopplingar, inklusive tejpade delar.
Skapa konto

3. Trapp markerad 3
Brytarbox med flera kopplade kablar i olika färger, monterad i en vägg med synliga fästen och grönt utrymme inuti.
Skapa konto

4. Trappdimmer markerad 4
Närbild på en demonterad trappdimmer med synliga kablar kopplad till en väggdosa med synliga ledningar bakom.
Skapa konto

I samma dosa finns också en enkel brun och en enkel svart som inte är inkopplade
Elektrisk dosa med inre kablage, bland annat en brun och svart kabel samt en röd kopplingshylsa i fokus. Kablarnas ändar är delvis isolerade.
Skapa konto

5. Takdosa(lampa 1) där allt är kopplat. markerad 5
Takdosa med flera kablar, inklusive blå, gul och bruna, samt röda kopplingshattar. Gröna anslutningar syns också.
Skapa konto

6. Andra takdosan (lampa 2).
Takdosa med flera kablar, inklusive blå, svart, brun, och green-gul jordkabel, anslutna med röda skarvklämmor. Röd dosan bakom synlig.
Skapa konto

Redigerat:
C chemma skrev:
Hej,

Vi har ett allrum med fyra brytare som styr två lampor varav en brytare är en dimmer. Vi vill byta dimmern mot en trappvippbrytare, gör alla brytare återfjädrande och koppla in en plejdpuck. Vad jag förstår så ska man installera plejdpucken antingen bakom den nya trappbrytaren, där dimmern sitter idag (sen bild 4), eller uppe i takdosan för lampa 1 (se bild 5). Problemet är att det inte finns någon nolla vid någon av brytarna och att takdosan är knökfull. I flexröret som går från takdosan till dimmeruttaget är det fem kablar varav en svart och en brun inte är inkopplade så jag vet inte om det går att få in en blå där? Detta är på en övervåning så det finns tillgång till flexrören och takdosorna från vinden.

Vissa kablar är markerade med svart tejp, gissningsvis för att det saknades tillgång på andra färger. Känns inter seriöst? Varför är det framdraget en extra svart och en extra brun till dosan där dimmern sitter (se bild 4).

Har jag tänkt rätt med ovanstående och vad tror ni blir bäst att göra? Får man och går det att dra 6 kablar i 16mm flexrör?

Edit: Kanske finns det en större takdosa man kan byta mot, finns det dosor som man kan öppna från baksidan?

Tack på förhand.

Övrsiktsritning:
[bild]

1. Korsbrytare markerad 1
[bild]

2. Korsbrytare markerad 2
[bild]

3. Trapp markerad 3
[bild]

4. Trappdimmer markerad 4
[bild]
I samma dosa finns också en enkel brun och en enkel svart som inte är inkopplade
[bild]

5. Takdosa(lampa 1) där allt är kopplat. markerad 5
[bild]

6. Andra takdosan (lampa 2).
[bild]
Använd nån av brun eller svart som inte används bakom dimmer som dragtråd för att dra i en blå N ledare.

J J-banan skrev:
Använd nån av brun eller svart som inte används bakom dimmer som dragtråd för att dra i en blå N ledare.
Den svarta behöver jag till plejdpucken men den bruna skulle jag kunna använda för att dra in en blå. Men undrar varför dom finns där? Ser också att det finns en vit och en brun vid den andra trappbrytaren som inte används.

C chemma skrev:
Den svarta behöver jag till plejdpucken men den bruna skulle jag kunna använda för att dra in en blå. Men undrar varför dom finns där? Ser också att det finns en vit och en brun vid den andra trappbrytaren som inte används.
Är inte brun på dimmer fas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.