1 295 läst ·
31 svar
1k läst
31 svar
Fyllt på för mycket olja!
Vad som är dyrt eller inte kan vi ju ha olika uppfattningar om, många oljor kostar ju trots allt en bra bit över 100kr/l och oljan är ju ny och behöver knappast bytas än på 1000mil eller ett år så att tappa ur överskottet verkar klokt.Appendix skrev:
Med för mycket olja så kommerr den att skumma. när vevstakarna ligger i olja, det är pumpen som ska ge oljetryck och skummaar oljan blir det inget bra. Den innehåller då en del luft och smörjer dåligt. Samt att oljetrycket sjunker, då oljan innehåller luft.
Märks att du aldrig ägt en Audi 2,4L V6.😉useless skrev:
Fyllde alltid på 1 liter åt gången när nivån närmade sig MIN-sträcket. Gick inte att hålla på att småskvätta med olja varje vecka.😂
Jo, en kollega hade en sån en gång. Han lämnade in den på verkstan flera gånger för att den drog orimligt mycket olja och försökte häva köpet. Efter ett tag kom Berners fram till att den "bara" drog 995 gram per 100 mil. Under 1000 gram var tydligen ok.Nicke Nyfiken skrev:
Appendix skrev:
Återigen.. den har inte för mycket olja nu.J jonaserik skrev:
Men den har haft och jag har kört med det.
Att tömma ut mer olja och fylla på ny kommer inte att ta bort olja som hamnat där den inte borde.
Ja du , jag är ingen bilmeck, bara vad min far sa om för mycket olja i tråget. Inget bra. Så mina kunskaper slutar där.T Henry_85 skrev:
Som redan nämnts kan olja piskas upp och blandas med luft vilket ör obra för smörningen.
Om det når upp i vehusventilation och når insug så kan katalysator mm i avgassystemet skadas.
Exakt vad som hänt dig är svårt att säga. Kanske har bilen gått in i en felsäker mod. Kontrollera felkoder till att börja med.
Om det når upp i vehusventilation och når insug så kan katalysator mm i avgassystemet skadas.
Exakt vad som hänt dig är svårt att säga. Kanske har bilen gått in i en felsäker mod. Kontrollera felkoder till att börja med.
Jepp och med dagens bilar och en massa givare inbyggda, kan det bli att oljetrycksmätare, säger dåligt oljetryck. Olja kan inte komprimeras, men luft kan det det.
Så vevstaken får inte gå ner i oljan, utan ska ligga över oljenivån.
Så vevstaken får inte gå ner i oljan, utan ska ligga över oljenivån.
Jag hade en 1,9tdi och den förvånade mig med att det var så lite olja kvar vid oljebyte på 1000 mil. Tidigare bilar jag haft hade jag aldrig behövt fylla på mellan byten. Jag gick från syntet till delsyntet vid 10000 mil och efter det försvann ingen olja. Det var ju iofs inte den olja som rekommenderades men i mitt huvud känns det bättre med en bra oljemängd i motorn hela tiden. Nu sålde jag den när den passerat 63000, men vet att den passerade 68000 med näste ägare.F fribygg skrev: