Insåg att det här kanske kan var ett lämpligt forum även för bilar!

Jag har haft mycket strul med bilen, men har nu Pga ett missförstånd fyllt på för mycket olja!
Oljenivån var från början låg, men istället för att fylla på 1l som det var tänkt blev det istället 2l!
Bilen hade direkt svårt att starta.
Jag insåg misstaget först efter någon mil. Pumpade ur 1l olja. Men bilen är fortfarande svårstartad och motorlampan börjat lysa.
Finns det något jag som helt okunnig på bilar kan göra nu?
Är det tänkbart att det kan lösa sig av körning?
 
T Henry_85 skrev:
Insåg att det här kanske kan var ett lämpligt forum även för bilar!

Jag har haft mycket strul med bilen, men har nu Pga ett missförstånd fyllt på för mycket olja!
Oljenivån var från början låg, men istället för att fylla på 1l som det var tänkt blev det istället 2l!
Bilen hade direkt svårt att starta.
Jag insåg misstaget först efter någon mil. Pumpade ur 1l olja. Men bilen är fortfarande svårstartad och motorlampan börjat lysa.
Finns det något jag som helt okunnig på bilar kan göra nu?
Är det tänkbart att det kan lösa sig av körning?
Det är inte mycket mer att göra än att köra på. Det kan knappast skada något, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
  • Arg
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är inte mycket mer att göra än att köra på. Det kan knappast skada något, snarare tvärtom.
Jag har ju visserligen fått ut överskottet, men det har såklart hamnat olja någonstans där den inte bör vara.
Glömde nämna att accelerationen är väldigt slö.
Men man kanske skulle se till att köra lite och hoppas på det bästa..
 
Det skadar inte att kolla och justera oljenivån igen. Så du verkligen vet att den är normal nu.
 
RoTe
Låter märkligt att bara en extra liter skulle orsaka skada. Men du vägrar ju berätta vad det är för bil så det blir ju bara gissningar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Henry_85 skrev:
Jag har ju visserligen fått ut överskottet, men det har såklart hamnat olja någonstans där den inte bör vara.
Glömde nämna att accelerationen är väldigt slö.
Men man kanske skulle se till att köra lite och hoppas på det bästa..
Som utbildad bilmekaniker kan jag säga att det inte är någon fara alls.
Däremot kan ju något "nöd-drift-system" gått in, som gör att din bil nu går i "nöddrift"

Du kan pröva att varmköra den ordentligt & även varva motorn mera än du brukar när du kör (liksom blåsa ur den)
En kör-cykel kan behöva gå innan bilens egen "återställning" går in & "släpper".
1 kör-cykel är lite olika på olika bilar, men varierar från ca 7 minuters körning upp till flera mil dvs 30 min körning.

Annat fall får du köra in & göra en avläsning på fel-koder i systemen.
 
S
T Henry_85 skrev:
Insåg att det här kanske kan var ett lämpligt forum även för bilar!

Jag har haft mycket strul med bilen, men har nu Pga ett missförstånd fyllt på för mycket olja!
Oljenivån var från början låg, men istället för att fylla på 1l som det var tänkt blev det istället 2l!
Bilen hade direkt svårt att starta.
Jag insåg misstaget först efter någon mil. Pumpade ur 1l olja. Men bilen är fortfarande svårstartad och motorlampan börjat lysa.
Finns det något jag som helt okunnig på bilar kan göra nu?
Är det tänkbart att det kan lösa sig av körning?
Kommer ihåg för ett antal år sedan att jag hade misstanke om att ha hällt på för mycket i min Golf GTI. Kollade då upp - katalysatorn kan skadas av överflödig olja som då kommer den vägen ! Googlade nu igen, stämmer fortfarande.
 
O O skrev:
Det skadar inte att kolla och justera oljenivån igen. Så du verkligen vet att den är normal nu.
J jawen skrev:
Som utbildad bilmekaniker kan jag säga att det inte är någon fara alls.
Däremot kan ju något "nöd-drift-system" gått in, som gör att din bil nu går i "nöddrift"

Du kan pröva att varmköra den ordentligt & även varva motorn mera än du brukar när du kör (liksom blåsa ur den)
En kör-cykel kan behöva gå innan bilens egen "återställning" går in & "släpper".
1 kör-cykel är lite olika på olika bilar, men varierar från ca 7 minuters körning upp till flera mil dvs 30 min körning.

Annat fall får du köra in & göra en avläsning på fel-koder i systemen.
Det är en Hyundai IX 35, bensin.

Jag kontrollerar oljenivån imorgon innan jag ger mig ut på en tur.

Då heller vi tummarna. Stort tack så länge.
Återkommer!
 
S Snurrespratt skrev:
Kommer ihåg för ett antal år sedan att jag hade misstanke om att ha hällt på för mycket i min Golf GTI. Kollade då upp - katalysatorn kan skadas av överflödig olja som då kommer den vägen ! Googlade nu igen, stämmer fortfarande.
Jo, jag har ju googlat en del. Det är mycket som kan hända om man kör med för mycket olja. Men frågan är egentligen om det krävs tid också för att ställa till det, Eller om det som i mitt fall räcker med 15-20min...
 
Går att lossa oljefiltret en aning och släppa ut det
 
H Håbbe01 skrev:
Går att lossa oljefiltret en aning och släppa ut det
Är det bättre än att lossa oljepluggen en aning?
 
F fribygg skrev:
Är det bättre än att lossa oljepluggen en an
F fribygg skrev:
Är det bättre än att lossa oljepluggen en aning?
Jag har redan pumpat ut överskottet...
 
Kollar du inte nivån med oljestickan när du fyller på?

Jag kan inte komma på att jag någonsin har fyllt på en bestämd volym, utan man fyller på tills stickan visar att det är lagom.
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Provat tömma ur oljan via pluggen och fylla på med ny?

Det är ju inte så dyrt med motorolja att man inte kan rätta till sitt misstag den enkla vägen och dessutom då på köpet få ny och ren olja? :)
 
För mycket olja ger övertryck i motorn, skulle tro att du tryckt ut olja genom genom avgassystemet , de blir fel avgasvärden och motorlampan börjar lysa.
Den borde ryka rätt friskt och lukta bränd olja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.