3 405 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Fyllnadsmassor pris, snabbt svar uposkattas
Hej!
Jag har haft kontakt med grävare för ett kommande markjobb.
När han var här passade jag på att visa en del av tomten där vi funderar på att förlänga gräsmattan.
Det krävs att vi kanske fyller ut 5-6 decimeter på ytan för att det ska komma i nivå med nuvarande gräsmatta.
Redan till veckan har drt uppkommit ett läge där han ska schakta ur en gräsmatta. Och här fick vi möjlighet att "få" detta material.
Det bedöms vara ca 20 flak som ska komma.
Kalkylen ser ut som följande:
- 12000 kr för grus/väg till lastbilarna (lastbilarna måste passera befintlig gräsmatta och prepareringen är för att lastbilarna inte ska fastna.
- 2400 kr för grävmaskin
- 400 kr/lastbil dvs 8 000 kr
Tot ca 23 000 kr
Det jag blir tveksam på är faktiskt gruskostnaden samt så undrar jag om det är "rimligt" att jag betalar för lastbilarna som "mottagare" eller om den som ska bli av med materialet bör betala.
Jag förstår om det är ett bra pris men jag vill ändå fråga er mera erfarna då fyllnadsmassor är något som finns gott om häromkring.
Tacksam för input och trevlig helg!
Jag har haft kontakt med grävare för ett kommande markjobb.
När han var här passade jag på att visa en del av tomten där vi funderar på att förlänga gräsmattan.
Det krävs att vi kanske fyller ut 5-6 decimeter på ytan för att det ska komma i nivå med nuvarande gräsmatta.
Redan till veckan har drt uppkommit ett läge där han ska schakta ur en gräsmatta. Och här fick vi möjlighet att "få" detta material.
Det bedöms vara ca 20 flak som ska komma.
Kalkylen ser ut som följande:
- 12000 kr för grus/väg till lastbilarna (lastbilarna måste passera befintlig gräsmatta och prepareringen är för att lastbilarna inte ska fastna.
- 2400 kr för grävmaskin
- 400 kr/lastbil dvs 8 000 kr
Tot ca 23 000 kr
Det jag blir tveksam på är faktiskt gruskostnaden samt så undrar jag om det är "rimligt" att jag betalar för lastbilarna som "mottagare" eller om den som ska bli av med materialet bör betala.
Jag förstår om det är ett bra pris men jag vill ändå fråga er mera erfarna då fyllnadsmassor är något som finns gott om häromkring.
Tacksam för input och trevlig helg!
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Det finns körplåtar att hyra istället för att lägga ut grus. Kolla på det alternativet.
När vi fick massor från ett annat grävande så fick vi massorna gratis. Dom som blir av med massorna är de som ska betala. Det är om dom som kör behöver ta en väldigt lång omväg för att komma till dig. Annars borde de inte ta betalt av er.
Men de som blir av med massorna slipper ju tippningsavgiften. Så den kostnaden borde täcka en ev omväg tycker jag.
När vi fick massor från ett annat grävande så fick vi massorna gratis. Dom som blir av med massorna är de som ska betala. Det är om dom som kör behöver ta en väldigt lång omväg för att komma till dig. Annars borde de inte ta betalt av er.
Men de som blir av med massorna slipper ju tippningsavgiften. Så den kostnaden borde täcka en ev omväg tycker jag.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Betala för lastbilen låter skumt om det inte är en större omväg. Jag schaktade nyss ur lite av min tomt, 5-6 bilar bort till en gubbe som behövde jord, och han betalade inte en krona. Var bara timpeng på bilen för mig.
400 per bil är inte mycket och om det täcker extratiden jämfört med deras vanliga väg är det väl ok.
Jag håller absolut med om körplåtar om det går. Vad ska ske med grusvägen när de är klara? Att betala så mycket för något man sedan behöver betala för att få bort känns lite skumt.
Jag håller absolut med om körplåtar om det går. Vad ska ske med grusvägen när de är klara? Att betala så mycket för något man sedan behöver betala för att få bort känns lite skumt.
Precis så tänkte jag också och jag vet att den som ska bli av med massorna får betala tippningsavgift.T Ejmelie skrev:Det finns körplåtar att hyra istället för att lägga ut grus. Kolla på det alternativet.
Jag misstänker att både den som skulle bli av med massorna och vi hade fått betala och att entreprenören på så sätt skulle få ut en fin extra slant.
Det skulle verkligen inte vara en omväg enligt entreprenören utan i första kontakten hette det att det var skulle vara gratis.boschkenta skrev:
Tack för input.Hep skrev:
Det skulle som sagt inte vara någon direkt omväg.
Gruset skulle delvis kunna återvinnas till en annan del av tomten.
Däremot skulle det det bli kvar en del grus på befintlig gräsmatta vilket kändes sådär.
Jag har avböjt det nu.
Körplåtar låter ju definitivt som ett alternativ framåt.
Då skulle vi komma ner till ca 10 även om jag får betala för lastbilen.
Aja vi får nog avvakta så länge.
Tack för alla snabba svar!
Det uppskattas
Körplåtar låter ju definitivt som ett alternativ framåt.
Då skulle vi komma ner till ca 10 även om jag får betala för lastbilen.
Aja vi får nog avvakta så länge.
Tack för alla snabba svar!
Det uppskattas
Nej det är som sagt egentligen inte lastbilspriset som kändes "fel".L Lutte skrev:
Det var primärt gruset som kändes dyrt och som en onödig lösning.
Klicka här för att svara