3 573 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Fyllnadsmassa: Grästuvor mm?
Tjena.
Hittade en tråd någonstans, men hittar den inte nu.
Har köpt en tomt med ganska ojämn äng/gräsmatta.
Mycket tuvor och smårötter överallt. Allt detta skall planas, och sen ska vi fylla upp så att det blir jämt och fint.
Men hur är det egentligen med att fylla upp en del med en massa grästuvor och sånt? Känns som att det kan sjunka ganska mycket när det väl multnar sen. Även om man paddar och så...
Vi har tänkt att skala av bara det översta och slänga det, och fylla upp med lite bättre material, (sen matgjord naturligtvis) men är det det bästa, eller hur har ni gjort?
Någon som fyllt upp med massa grästuvor och sånt, och 1 år eller 2 efter det fått en massa gropar?
(Vill ha en jämn,fin gräsmatta utan gropar och dyligt
Hittade en tråd någonstans, men hittar den inte nu.
Har köpt en tomt med ganska ojämn äng/gräsmatta.
Mycket tuvor och smårötter överallt. Allt detta skall planas, och sen ska vi fylla upp så att det blir jämt och fint.
Men hur är det egentligen med att fylla upp en del med en massa grästuvor och sånt? Känns som att det kan sjunka ganska mycket när det väl multnar sen. Även om man paddar och så...
Vi har tänkt att skala av bara det översta och slänga det, och fylla upp med lite bättre material, (sen matgjord naturligtvis) men är det det bästa, eller hur har ni gjort?
Någon som fyllt upp med massa grästuvor och sånt, och 1 år eller 2 efter det fått en massa gropar?
(Vill ha en jämn,fin gräsmatta utan gropar och dyligt
Jag fyllde upp en del med tuvor förra året och jag har i år inte märkt av att det ser sämre ut där än på andra platser. Klart att det kan försvåra arbetet något, men man får ju försöka packa jorden väl. Dessutom vill man ju återanvända materialet så det får vara värt risken. 
Mmmm... Det beror ju på hur jämn gräsmatta man vill ha eller? Alltså vad jag menar är att när gräset blir till jord efter ca 2 år, så borde ju gräsmattan logiskt sett sänkas på sina ställen ganska ordentligt. Blir ju bara 1/3 kvar när gräset blir jord...smygarn skrev:
Jag har själv ingen erfarhet, bara vad jag har hört... Men jag skulle vilja veta mer av någon som haft gräsmattan i ca 2 år. Sen om det kostar mer spelar mindre roll, om man ändå måste göra om en massa och fylla upp gropar och sånt efter 2 år.
Jag skulle vilja ha en jämn gräsmatta. Tycker det är viktigt, så om risken = stor att det blir dåligt om man har för mycket gräs i uppfyllnadsmaterialet, så vill jag inte ta den risken.
Någon med mer info?
Det första knepet blir att ta det lugnt 
Att padda jorden är inte en rekommenderad lösning. Jorden ska vara lite lagom lös och lucker så att rötterna kan växa samt att det ska dränera och varalite luft därnere. Jord är ju ett levande matrial.
Allt sätter sig lite med tiden så man får helt enkelt räkna med att justera lite med tiden men det beror ju naturligtvis på hur tjocka lager du tänker lägga på också. TOvorna lär sjunka lite men så mycket som två tredjedelar tror jag inte alls. En uppgrävd tova består ju redan till en del av jord
Att padda jorden är inte en rekommenderad lösning. Jorden ska vara lite lagom lös och lucker så att rötterna kan växa samt att det ska dränera och varalite luft därnere. Jord är ju ett levande matrial.
Allt sätter sig lite med tiden så man får helt enkelt räkna med att justera lite med tiden men det beror ju naturligtvis på hur tjocka lager du tänker lägga på också. TOvorna lär sjunka lite men så mycket som två tredjedelar tror jag inte alls. En uppgrävd tova består ju redan till en del av jord
Klicka här för att svara