Knappast mer farligt än att ha 5m3 dieseltank i pannrummet ;)

Göran.W skrev:
Sprit i en ved anläggning låter livsfarligt var händer om det blir en läcka när man eldar och 30% sprit sprutar ut.
Tror försäkrings bolagen inte tycker sprit är ok i en ved anläggning.

Diesel är inte så farlig. Det krävs en spridare och pump för att göra den explosiv. Annars tar det en stund att tända den. Och då brinner den sakta.

Alkohol ångor är explosiva! Dvs- får man vätskan upp i temp över 80 grader och det blir läckage + lite eld eller en gnista = BOOM!

Eftersom det är ett slutet system så får jag nog ändra mig - glykol är nog ganska ok.

Men häll inte i glykol i avloppssystemet, tex vattenlås och dylikt!

/K

Göran.W
Tossegubbe skrev:
Knappast mer farligt än att ha 5m3 dieseltank i pannrummet ;)
Diesel har en flam punkt på 65grader spritens flampunkt ligger på ganska många minus,
Dessutom såtr diesel tanken en bit från pannan och är inte under tryck så det rinner bara ut på golvet och kan inte spruta direkt på pannan.
Kan ha fel men nog värkardet farligt

Sant att dieseln inte är explosiv men akoholen är också utspädd kraftigt och även om det är möjligt att få den explosiv så skulle jag vara mer nervös varje gång jag startade en bensinbil i garaget om man ska oroa sig för explosionsrisken.
Skulle vara mer orolig för ett internt läckage och bli förgiftad av glykol ;)

Göran.W
Visst är den utspädd men är temperaturen tillräckligt hög i tanken vid ett läkage förgasas den direkt.
Glykol är som du säger rena giftet tex behövs det mindre än matsked för en stor hund ska lämna in.

Finns det inget annat på marknaden som inte är antingen explosivt eller giftigt då?

Finns ett par olika sorters glykol. Propylenglykol används exempelvis i livsmedel, så visst finns det icke giftiga glykoler. Det finns glykoler som är aggressiva mot metaller, vilket inte passar sig till värmesystem.

Göran.W
Dom alternativen jag kommer på är pottaska eller Theramera.
Nakdelen med pottaska är att den är ganska korrosiv och förkortar pannans livslängd.
Theramera som består av Betain som kommer från sockerbets processen och är hiskeligt dyr.

Tossegubbe skrev:
Finns det inget annat på marknaden som inte är antingen explosivt eller giftigt då?
Hur skulle det fungera med saltmättat vatten då?

4% salt ger väl en frystemp på -3 bara om jag minns rätt? och maxmättnaden runt 17% innan det blir kristallisering mm.
Känns som man iaf bör uppnå en fryspunkt på -15 för en säker övervintring?
Dessutom är saltet ganska aggresivt mot systemet i sig så det känns inte helt bra.

Jag röstar fortfarande för alkohol även om propylenglykolen kan vara ett alternativ.
Ngn som vet varför propylenen är mindre giftig än etylen föresten?, från vad jag minns av kemin så borde en propylenmolekyl vara lättare att ta upp i kroppen än en etylen?

kamilenski skrev:
Hur skulle det fungera med saltmättat vatten då?

Inga problem att ha vanlig billig glykol i ett värmesystem, det har ja själv i ett hus. Naturligtvis så har man helt separerade system men en el vatten beredare i så fall. Om man har en fast koppling för påfyllning av pannvatten så kan det även va en bra ide att ta bort den.

Ja i det fallet finns ju bara fördelar med glykol i systemet :)

racer skrev:
Inga problem att ha vanlig billig glykol i ett värmesystem, det har ja själv i ett hus. Naturligtvis så har man helt separerade system men en el vatten beredare i så fall. Om man har en fast koppling för påfyllning av pannvatten så kan det även va en bra ide att ta bort den.

Glykol är utmärkt att använda som antifrys i värmesystem. Dock får man ju som nämnts ha koll på att man inte har någon ihopmixning av glykolhaltigt vatten och tappvatten. För övrigt så är varken sprit eller diesel explosiva vara! Brandfarlig ja, men inte explosiv.

Jag kör med gjutjärnsglykol som samtidigt förhindrar element och rör från att rosta invändigt. Kör alltså med gamla grejor och det har fungerat bra sedan -86. Är man miljömedveten så tappar man systemet när det finns behov av det och lämnar dunken på rätt plats på tippen. Eller återanvänder det.

Vad gäller sprit så är väl inget värmesystem av den typen "slutet"? Jag gissar att all alkohol ganska snart hade dunstat bort/accumulerats via/i expansionskärlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.