Jag tänker sätta in en ny vedpanna i ett hus som vi inte använder så ofta,, tänker alltså ha det kallställt på vintern, men om jag vill fara upp typ en helg, funkar det att ha ett så litet system som möjligt och sedan fylla med glykol istället för vatten och bara brassa på nån brasa och sedan få det att fungera??

Det du ska tänka på är att det kan vara riktigt farligt med glykol om du har tappvattenvärmeväxlare och skulle få en läcka och få in glykol i drcksvattnet! Dödligt farligt.
Men förutom det så är glykol riktigt bra, personligen skulle jag nog funderat på att använda etanol istället (sprit)

T-röd och tillsätta extra röd pigment. Blir det en läcka, ser du det direkt. Men dubbelkolla det först!

50% glykol och 50% vatten på systemet fungerar
bra i vårt fritidshus.

royman skrev:
50% glykol och 50% vatten på systemet fungerar
bra i vårt fritidshus.
Men som sagt är glykol giftigt !
Och även om man själv inte får i sig det så är det giftigt för naturen - så undvik glykol och använd etanol/tsprit istället !

/K

klaskarlsson skrev:
Men som sagt är glykol giftigt !
Och även om man själv inte får i sig det så är det giftigt för naturen - så undvik glykol och använd etanol/tsprit istället !

/K
Sprit kan ju vara lite svårt eftersom det kommer att koka vid 80 grader?
Sen är Propylenglykol inte (så) giftig. http://www.lavtox.se/data/archive/nyheter/glykol.pdf

Kokar inte en blandning av 30% sprit 70%vatten vid 93grader?
och över 100grader i ett övertryckssystem?

cem77 skrev:
Sprit kan ju vara lite svårt eftersom det kommer att koka vid 80 grader?
Sen är Propylenglykol inte (så) giftig. [länk]

Vedpanna...
En tank ger värme.
En tank ger varmvatten.
Vilken avses glykol fyllas med?
Vilken sprit fyllas bör med har jag tycke kring....
Dock, måhända bättre vore avtappningskran..?

Förövrigt förångas alkohol långt tidigare än 93 grader.
Procentsatsen alkohol/vatten saknar betydelse.

Sören8112 skrev:
Förövrigt förångas alkohol långt tidigare än 93 grader.
Procentsatsen alkohol/vatten saknar betydelse.
Vid exakt 78,4 grader

Jag fick intrycket att det var ett slutet system då finns ju ingenstans för alkoholen att dunsta...
/K

Och dessutom övertryck normalt sett.
Men man kan kke kombinera och få en hembrännare ;)

klaskarlsson skrev:
Jag fick intrycket att det var ett slutet system då finns ju ingenstans för alkoholen att dunsta...
/K

Här hos oss säljer bilskroten färdigblandad glykol, återvunnen alltså från skrotade bilar

Göran.W
Sprit i en ved anläggning låter livsfarligt var händer om det blir en läcka när man eldar och 30% sprit sprutar ut.
Tror försäkrings bolagen inte tycker sprit är ok i en ved anläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.