Hej!
Håller på och gör iordning pannrummet inför kommande eldningssäsong, och tänkte jag skulle kolla så jag har ordentligt med vatten/tryck i systemet. Hur gör jag detta? Har hittat påfyllnadsventilen, men har endast 1st tryckmätare, på denna, 2 pekare. Denna mätaren sitter på expansionskärlet, som nyligen är bytt ( tidigare ägare ).
Förklara gärna vilket tryck de olika pekarna ska stå på.
1plansvilla med källare (där panna och expansionskärl står, ca 2.5 meter till högsta elementet från kärlet).
Bifogat en bild på tryckmätarna.
1m3 acktankar om de har betydelse.
Tacksam för svar!
Håller på och gör iordning pannrummet inför kommande eldningssäsong, och tänkte jag skulle kolla så jag har ordentligt med vatten/tryck i systemet. Hur gör jag detta? Har hittat påfyllnadsventilen, men har endast 1st tryckmätare, på denna, 2 pekare. Denna mätaren sitter på expansionskärlet, som nyligen är bytt ( tidigare ägare ).
Förklara gärna vilket tryck de olika pekarna ska stå på.
1plansvilla med källare (där panna och expansionskärl står, ca 2.5 meter till högsta elementet från kärlet).
Bifogat en bild på tryckmätarna.
1m3 acktankar om de har betydelse.
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, systemet är kallt, eldar inget under sommarmånaderna. För någon vecka sedan så fyllde jag på lite, men det var innan jag "hittade" mätarna.dof skrev:
Får man fråga hur du anser att det ser OK ut? Vad betyder de olika pilarna, och vad ska de vara på? Är en lufttryck, och en vattentryck?
Tack för svar!
Som förgående skriver, det ser bra ut nu i sommartid med trycket. Det kommer att öka när du börjar elda, så fyll inte på mer nu. Vatten ökar i volym med värme. Se även till att cirkpumpen snurrar eller starta upp den 1 gång i veckan, så den inte kärvar/fastnar, som är normalt med att stänga av en pump längre tider.
Tack för svaren, då tolkar jag dessa som att systemet är som det bör!
Cirkulationspumpen stänger jag aldrig av, står på för jämnan 👍
Cirkulationspumpen stänger jag aldrig av, står på för jämnan 👍
Klicka här för att svara