Hej! Jag har ett expansionskärl på mitt jordvärmesystem av denna typ (se bild), med tryckmätare och ventil. Trycket står på 0 vilket känns lite oroväckande. Tycker förvisso att systemet värmer bra ändå. Har letat runt en stund men inte lyckats förstå hur jag ska göra för att fylla på kärlet med mera köldbärare. Huset ligger lite avsides så det vore bra om jag kunde göra det själv...
Är det någon som har lite tips?
Mvh Björn
Är det någon som har lite tips?
Mvh Björn
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Haha, jag tolkade rubriken först att du skulle ta dig en fylla på köldbärare. Tror det finns bättre medel.
Enklast är att koppla trädgårdsslangen till utloppet från säkerhetsventilen, slå på vattnet och vrida på ventilen så att den öppnar.
Vill du fylla på med brine istället för rent vatten så kan du använda en sån här tryckpruta eller liknande med lämpligt arrangemang för att skarva på en slang och koppla på säkerhetsventilen:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-759004/
Vill du fylla på med brine istället för rent vatten så kan du använda en sån här tryckpruta eller liknande med lämpligt arrangemang för att skarva på en slang och koppla på säkerhetsventilen:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-759004/
Produkter som diskuteras: "trycksprutor"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Man brukar inte fylla på genom säk ventil. Borde finnas något annan ställe, kanske runt filtret så finns det eller i vp. Hoppas du vet va du gör bara så du inte trycker in luft... det vill vi inte ha i brinesystemet.
Jag tycker de röda ser mer ut som expansion till husets värmesystem golvvärme/radiatorer.
Som Zakalwe skriver så brukar det vara ett genomskinligt (iallafall så att nivån syns) expansion till markslingan
Som Zakalwe skriver så brukar det vara ett genomskinligt (iallafall så att nivån syns) expansion till markslingan
Bästa svaret
Långt ifrån alltid, om systemet är sådant att du inte kan få högsta punkten vid värmepumpen brukar tillverkarna rekommendera att värmebäraren trycksätts och då monteras ett tryckexpansionskärl.Z Zakalwe skrev:
Trycksatta system kan vara lite svårare att fylla på utan rätt utrustning. Det bör sitta ett sk. påfyllnadskoppel någonstans som du kan använda.

Värt att notera är att vätskemängden inte ska förbrukas, då är det läckage någonstans.
Hej och tack för alla svar. Jag tillkallade vvs-tekniker och mycket riktigt var det ett trycksatt system där man fyller på med pump i påfyllningskopplet.
Det visade sig vara ett smart drag att ta professionell hjälp eftersom expansionskärlet sprang läck när vi fick lite tryck i det! Så det blev akutbyte av expansionskärl. Bifogar bilden på kärlet med hål i. Syns som en liten brun prick mitt på kärlet..
Det visade sig vara ett smart drag att ta professionell hjälp eftersom expansionskärlet sprang läck när vi fick lite tryck i det! Så det blev akutbyte av expansionskärl. Bifogar bilden på kärlet med hål i. Syns som en liten brun prick mitt på kärlet..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


