Hej,
Tog över ett hus med en NIBE 1205 från 2003. Har förstått att jag ska fylla på köldbärare, som finns kvarlämnat, men vad måste jag göra och vad kan jag lossa på. Ska det späs ut etc. Om vi förutsätter att jag stänger pumpen helt, kan jag lossa på "muttern" till kärlet och fylla den vägen då? Bild på en NIBE 1205 värmepumpsanslutning med synliga rör och en expansionskärlsmutter som användaren funderar på att lossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit expansionskärl till NIBE 1205 värmepump med kopparledningar i ett utrymme.
Skapa konto

En NIBE 1205 värmepump med kopplingar, inklusive en orange expansionskärl och ett vitt köldbärarkärl mot en vit vägg.
Skapa konto

Såhär ser det ut på pumpen.

Slå av pumpen och släpp trycket sakta genom att öppna säkerhetsventilen på locket. När det pyst klart, tar du bort locket, och fyller på så du har 2/3-3/4 delar av kärlet fullt. Köldbärare blandas 1 del sprit och 3 delar vatten.

95% sprit så du får~25% brine.

/ATW

DonPablo R134a skrev:
Slå av pumpen och släpp trycket sakta genom att öppna säkerhetsventilen på locket. När det pyst klart, tar du bort locket, och fyller på så du har 2/3-3/4 delar av kärlet fullt. Köldbärare blandas 1 del sprit och 3 delar vatten.
Man kunde ju tro att frågorna skulle tagit slut här men icke. Jag kan inget om säkerhetsventiler, men jag vred motsols till att den poppade uppså att säga. Ytterst lite pys om ens något eller om jag inbillade mig.

Men till huvudfrågan, hatten, hur tar jag av den. Drar jag bara uppåt efter att ha vridit den? Känns stumt som fan och jag vill inte sabba något så tänkte jag frågar först

Mvh
Klas

Nej, du skruvar loss hela säkerhetsventilen från expansionskärlet. Dvs hela manicken och inte bara hatten

Du ska inte ha loss den svarta hatten, det är bara vredet på säkerhetsventilen. Skruva loss den bamsestora muttern som sitter på plastkärlet så ska du se att det funkar.

Glöm inte pumpa upp lite tryck i slingan när du krånglat klart.

Strip Strip skrev:
Du ska inte ha loss den svarta hatten, det är bara vredet på säkerhetsventilen. Skruva loss den bamsestora muttern som sitter på plastkärlet så ska du se att det funkar.

Glöm inte pumpa upp lite tryck i slingan när du krånglat klart.
Ska ge det ett försök strax, men jag har såklart heller inte koll på hur jag pumpar upp trycket efteråt?Jag avsåg att bara hålla i vätskan med en typ vattenkanna ner i kärlet som jag förstått att man gjort innan.

du behöver inte pumpa upp något tryck, det där är inget tryckkärl på så vis. är bara köldbärarslangarna under behållaren, så är det inga problem!

Så otroligt dålig återkoppling av mig, såhär typ 2 år senare. Men stort tack för hjälpen den gången, då lyckades jag i alla fall!

Skulle fylla på kärlet igen var planen men efter att jag lossat hatten nu så pyser det inget och allt sitter hårt ihop som om det är ett vakuum. Är det normalt och är det i sådant fall bara att använda kraft och separera kärlet från ventilen så att säga? Eller kan det bli några oförutsedda konsekvenser som jag borde akta mig för?

Jag vill minnas att de bara gick isär sist och jag fyllde på och skruvade igen den.

Tack igen och tack på förhand!

Du måste ha lite tryck i systemet! Om allt är rätt monterat ska du ha en ventil "före" kärlet, så du kan stänga den och öppna i toppen på kärlet. På så sätt kan du använda värmepumpens cirkulationspump (för brine naturligtvis) till att pumpa upp trycket. Annars går det utmärkt med en liten luftkompressor.

• Gilla
Pekka66
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Hej,

Vad händer om man har för mycket vätska i kärlet? Dvs. mer än 3/4.

T teroni skrev:
Vad händer om man har för mycket vätska i kärlet?
I värsta fall trycks det ut lite genom säkerhetsventilen. Först den kvarvarande luften, sen vätska om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.