Jag ska fylla i runt kanterna i källaren. Det är runt 1-2cm högt. Går det bra att använda vanlig betong? Jag ska täcka det med heltäckningsmatta sen så det behöver inte bli perfekt.

• Källarhörn med ojämna kanter och sprickor i betongväggen och golvet, som ska fyllas i och täckas med heltäckningsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Flytspackel är en lämpligare produkt..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jo, men funderar på om det behövs. Till mindre smala utrymmen där man ändå inte ska gå känns det som om finbetong duger? Det är 15 cm brett bara.

J
P Psan skrev:
Jo, men funderar på om det behövs. Till mindre smala utrymmen där man ändå inte ska gå känns det som om finbetong duger? Det är 15 cm brett bara.
Men betong är inte lämpligt till så tunna påläggningar, sedan är det ett mindre hel*ete att få det någorlunda jämt med så lite betong så köp billigt flytspackel som du blandar och häller i en vattenkanna så går det relativt enkelt för dig..

• En svart plastvattenkanna på 10 liter, Ventura Classic, lämplig för utomhusbruk och att blanda flytspackel enligt inläggstexten.
    Skapa konto
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
flytspackel som du blandar och häller i en vattenkanna så går det relativt enkelt för dig..
Tack för tipset, jag har bara använt hink hitills och ska absolut prova vattenkanna nästa gång när det är nära vägg, små mängder och lite trångt

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men betong är inte lämpligt till så tunna påläggningar, sedan är det ett mindre hel*ete att få det någorlunda jämt med så lite betong så köp billigt flytspackel som du blandar och häller i en vattenkanna så går det relativt enkelt för dig..
Låter smidigt, ska prova det!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Utan den sista spridartratten på😁

• Haha
cpalm
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Utan den sista spridartratten på😁
Haha, ska försöka komma ihåg det 😁

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
C
Glöm inte att preppa, rengöra och prima underlaget ordentligt så du får bra vidhäftning.

J Jansson69 skrev:
Flytspackel är en lämpligare produkt..
Tänkte ta tag i det här i helgen. Läst att allt flytspackel inte tål tillskjutande fukt. Behöver jag bry mig om det när jag ändå bara ska toppa på några ställen som jag skrev om ovan? Ett "större" ställe jag ska fylla upp med 5-10mm är 100x40 kanske.

Allt ska täckas med heltäckningsmatta sen.

Det finns flytspackel som tål tillskjutande fukt. De typer som inte tål fukt blir spröda och ”jäser” när de mättats med vatten (mättas kemiskt). Det kan komma efter flera år.

Detta är dock hörsägen. Vet ej hur sant det är.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Psan skrev:
Tänkte ta tag i det här i helgen. Läst att allt flytspackel inte tål tillskjutande fukt. Behöver jag bry mig om det när jag ändå bara ska toppa på några ställen som jag skrev om ovan? Ett "större" ställe jag ska fylla upp med 5-10mm är 100x40 kanske.

Finns flytspackel som gör det.

Jag hade inte kört betong. Isåfall måste du sannolikt slipa skiten efteråt ändå plus att det torkar länge plus att det blir väldigt klent när du lägger så tunnt

Viktor.J Viktor.J skrev:
Finns flytspackel som gör det.

Jag hade inte kört betong. Isåfall måste du sannolikt slipa skiten efteråt ändå plus att det torkar länge plus att det blir väldigt klent när du lägger så tunnt
Försökt kolla på dom vanliga ställena här omkring, jemfix, byggmax, biltema men misstänker att ingen av deras tål fukt.

H hempularen skrev:
Det finns flytspackel som tål tillskjutande fukt. De typer som inte tål fukt blir spröda och ”jäser” när de mättats med vatten (mättas kemiskt). Det kan komma efter flera år.

Detta är dock hörsägen. Vet ej hur sant det är.
Hm, har du exempel på sådana?

J
P Psan skrev:

Ja du behöver ett spackel som kan hantera fukt som detta tex.

Flytspackel 330 av märket Finja, 20 kg. För pumpbar avjämning på betong och trä, tål fukt. Art.nr: 007446546, EAN: 7331933719718.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.