Vi tog bort en garderob för att få lite mer plats i tamburen, men efter det så hörs hissen och rörelser ute i trapphuset in till lägenheten betydligt högre på grund av hålen i betongen på bilden.
Den ensamma kabelgenomföringen går till en avinstallerad porttelefon, medan det andra större hålet är vad jag förmodar är vår inkommande el till lägenheten? Min fråga är helt enkelt vad jag kan (och får?) göra för att blockera hålen och dämpa ljuden. Finns det någon standard? Mina tankar går åt att fylla hålen med brandfog (och en bit gips i det större) för att också försvåra för ohyra att ta sig in (Andra lägenheter har tydligen problem med silverfisk.)
Den ensamma kabelgenomföringen går till en avinstallerad porttelefon, medan det andra större hålet är vad jag förmodar är vår inkommande el till lägenheten? Min fråga är helt enkelt vad jag kan (och får?) göra för att blockera hålen och dämpa ljuden. Finns det någon standard? Mina tankar går åt att fylla hålen med brandfog (och en bit gips i det större) för att också försvåra för ohyra att ta sig in (Andra lägenheter har tydligen problem med silverfisk.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Är du säker på att det räcker att fylla hålen för att få bort ljudet?
Ljud kan även fortplantas direkt genom väggen.
Inkommande el borde nog bara vara en enda kabel.
Silverfisk sprider sig genom väggarna om de är uppbyggda av träreglar/plank, de brukar komma fram vid golvsocklarna.
Är nog bättre att i så fall fylla hålen med något som går att ta bort den dagen det behövs underhåll av elen. Stenull?
Silverfisk sprider sig genom väggarna om de är uppbyggda av träreglar/plank, de brukar komma fram vid golvsocklarna.
Är nog bättre att i så fall fylla hålen med något som går att ta bort den dagen det behövs underhåll av elen. Stenull?
Tack för input! Jag har testat med tyg intryckt i hålen som var tillräckligt att dämpa ljudet, så stenull har jag faktiskt också tänkt på utifrån ev brandrisk, men då är det å andra sidan fri väg för silverfiskar den vägen. Någon våning högre upp hade de bland annat funnits i just kabelkanalerna.BirgitS skrev:
Är du säker på att det räcker att fylla hålen för att få bort ljudet?
Ja, även om det då kommer komma ett svar som är nej oavsett vad frågan var och om det visar sig att det useless skriver stämmer, att det just nu inte är en egen brandzon utifrån hur det är gjort. Det är dock en skiva enkelgips som skiljer ut i trapphuset så hålet med kablarna drar inte iväg rakt ut i trapphuset. Det verkar också vara någon form av ull vid änden av hålet.
Klicka här för att svara