Har ett gammalt hus med matföråd i källaren. Ca 1kubik grop under ett skafferi.
Har ingen användning av den och vill bli kvitt jordlukten.

Med vad ska jag fylla igen gropen med?
Tacksam för svar
 
Ligger gropen under källaren eller i källaren?
 
  • Gilla
Pauk
  • Laddar…
Ner ikällaren står ett förråd på de gjutna golvet. Förrådet har ett trägolv, så har lyft på brädorna och under de är det en urgrävd grop.
De har nog förvarat potatis mm
 
Fyll igen med grus eller sand. Om du nu måste fylla igen. Det är väl bara att bygga igen öppningen med motsvarande konstruktion som intilliggande golv/vägg

En bild på gropen och källaren i fråga hade underlättat
 
  • Gilla
Pauk
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fyll igen med grus eller sand. Om du nu måste fylla igen. Det är väl bara att bygga igen öppningen med motsvarande konstruktion som intilliggande golv/vägg

En bild på gropen och källaren i fråga hade underlättat
Jo precis, tänkte på grus och gjuta jämnt golvet. Tack för svar. Ska ta en bild senare.
Är lite blandat sand, jord, sten runt i gropen.
Lite svårt just nu att få tag på grus och sand, men kanske får bygga igen gropen tills jag får tag på något att fylla i.
 
Du kan fylla med lecakulor, en skiva cellplast etc. Undvik organiskt material som trä och jord bara
 
  • Gilla
Pauk
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kan fylla med lecakulor, en skiva cellplast etc. Undvik organiskt material som trä och jord bara
Okej, tackar.
 
Kan man lägga vanligt singel grus?
 
Ja, lägg en fiberduk ovanför bara så inte betongen rinner igenom.
 
  • Gilla
Pauk
  • Laddar…
Tjenare!
Hur gick det med detta nu 5 år senare? Jag står inför samma problem med en mindre grop under skafferi i vårt 70 tals utan källare och har fastnat i hur jag ska lösa det.
 
P Pauk skrev:
Ska ta en bild senare.
Senare är ett relativt begrepp 😀.

Jag är ändå förvånad över hur i hela friden någon vill förstöra möjligheten att kunna förvara kylvaror vid ett eventuellt strömavbrott. Själv är jag på väg att gräva en grop i trädgården eller gräva ut för jordkällare, just för att ha som reserv om/när vi blir strömlösa. Troligtvis är det bara en tidsfråga då vårt elsystem är extremt lätt att sabotera samt känsligt för solvindar etc...
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.