Hej! Är det bara att fylla igen efter de installerat bergvärmen eller behövs något annat lock eller någon slags i spektionslucka? Hade glömt bort detta men har grävare för annat där nu så tänkte att han bara ska få täppa igen det men vill ju inte missa att göra rätt.. de gula kablarna är elen så har inget med bergvärmen att göra. tack på förhand.
 
  • Grop i marken omgiven av grus, med gula elkablar och en kvadratisk betongplatta bredvid grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns i brunnen?
 
useless useless skrev:
Vad finns i brunnen?
Det är ju där de borrat energibrunnen, de har lämnat det sådär.
 
Är nog under locket. förläng röret eller sätt en 400 mm cementring över med lock, gräv inte över allt, det kan komma en dag när ev spriten läcker ur, att då kunna lukta i hålet för att kolla om någon vinkel är läck, är inte fel.
 
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Borrhålet är inte så där grovt, så man verkar ha satt en brunn av någon anledning? Har du mer än ett borrhål?
Men rent krasst är det väl bara att vända sig till borrfirman och be dom slutföra arbetet?
 
Det kan vara något som kallas miljötopp på VP-språk , den ska vara tät så ingen sprit kan gå ut i marken, sen hur eller dom används i dag vet jag inte.
 
useless useless skrev:
Borrhålet är inte så där grovt, så man verkar ha satt en brunn av någon anledning? Har du mer än ett borrhål?
Men rent krasst är det väl bara att vända sig till borrfirman och be dom slutföra arbetet?
Vi hade bett dem att inte täppa igen då elen gick sönder till nybygget under plattan så dragit ny el längst med dragningen till huset för bergvärmen för att få in det på ett smidigt sätt så de har inte gjort fel tänker jag.

Det vet jag faktiskt inte de sa bara att de fick borta lite djupare än vad vi trodde först 10-20m till.
 
J jonaserik skrev:
Är nog under locket. förläng röret eller sätt en 400 mm cementring över med lock, gräv inte över allt, det kan komma en dag när ev spriten läcker ur, att då kunna lukta i hålet för att kolla om någon vinkel är läck, är inte fel.
Tack alla för bra tips!
 
J jonaserik skrev:
Är nog under locket. förläng röret eller sätt en 400 mm cementring över med lock, gräv inte över allt, det kan komma en dag när ev spriten läcker ur, att då kunna lukta i hålet för att kolla om någon vinkel är läck, är inte fel.
Har du nå tips på vart man köper en sån till okej pris?
 
henrik erikson henrik erikson skrev:
Har du nå tips på vart man köper en sån till okej pris?
Finns på byggvaruhusen och lock med. Även i plast finns det och är inte så tunga, dom vara lite långa men går att kapa med en rondell och stenskiva. Beroende på hur djup plaströret är , cementröret bör vara nedgrävt lika djupt
Kanske en större rörfirma har en bit 400 mm avloppsrör över som du kan köpa och ett lock till, tänk då på att ta bort gummitätningen som kan finnas. Annars fastnar locket och det blir nästan omöjligt att ta bort locket.
Det med pris vet jag inte.
 
Tack de var bra info! Pris kan jag luska själv 😅
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.