Hej, jag tog bort listerna och tapeten och det var lite ”glapp” här, ska jag fylla igen det med något elle räcker det att sätta en list??

Anledningen till att jag tog bort tapeten är att detta rummet luktar lite tapetklistee, den är 60 år gammal och solen har legat på här. Själva klistret sitter fortfarande kvar som ett gult lager. Kan man slipa bort det eller vad är enklast?

Ett hörn av ett rum med avskalad tapet och synliga skador på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Tak möter vägg med fuktskador och flagande målarfärg, skador på list och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge det inte drar, eller ramlar ner gammalt sågspån från springan, så låt det vara och sätt bara ny taklist.
Jag har aldrig varit med om att tapetklister luktat, men om väggen luktar, så tvätta den med vatten med lite klorin och ättika i. När den torkat, spacklar och slipar du som vanligt, innan tapetsering eller målning.

• Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så länge det inte drar, eller ramlar ner gammalt sågspån från springan, så låt det vara och sätt bara ny taklist.
Jag har aldrig varit med om att tapetklister luktat, men om väggen luktar, så tvätta den med vatten med lite klorin och ättika i. När den torkat, spacklar och slipar du som vanligt, innan tapetsering eller målning.
Kanske är tapeten som luktar då! huset från 68, bara detta rummet som luktar, men fattar inte varför just detta rum annat än att solen legat på mycket just här. Ska prova att tvätta som du säger och se sen.

A AG A skrev:
G greenorangebay skrev:
Kanske är tapeten som luktar då! huset från 68, bara detta rummet som luktar, men fattar inte varför just detta rum annat än att solen legat på mycket just här. Ska prova att tvätta som du säger och se sen.
Klorin och ättika...! Blir inte det en trevlig gas och du blir kvar på död på golvet resten av livet.

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Ok, verkar inte så lysande med kloringas. Kan man slipa bort det här gula lagret med en slipmaskin eller liknande? eller skrapa av det kanske?

Ja.
Dra på lite vatten och se om det släpper lättare.

Slipa funkar antagligen bäst, bara köra med teleskopskaft och grovt sandpapper. Jag håller på med ett rum från 67 med 6-7 lager tapet, det luktade lite konstigt när jag började och det blir värre när jag ångar loss tapeten.

raveper raveper skrev:
Klorin och ättika...! Blir inte det en trevlig gas och du blir kvar på död på golvet resten av livet.
Du har rätt. Fel av mig att inte tänka på resultatet av blandningenen. Vet bara att klorin är bra att tvätta rent diverse skit, samt att ättika är bra mot lukter.
Men de ska inte blandas!

• Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.