Jag ska sätta stålstöttor under en gammal grundmur och är inne på 80x80x6 bara för att 80 är vad min lilla järnbandsåg klarar att kapa.
Är det någon vits att fylla denna med betong för att få det starkare? profilen kanske räcker gott och väl som det är men man vill ju gärna överdriva och frågan är egentligen allmän.
Fylla stålprofil med betong eller ej? Vilken variant på betong i så fall?
det är dessutom MKT billigare att köpa 80x80x3 eller 80x80x4 isf 80x80x6... så om man kan säga något om skillnaden med eller utan betong så vore det bra.
Är det någon vits att fylla denna med betong för att få det starkare? profilen kanske räcker gott och väl som det är men man vill ju gärna överdriva och frågan är egentligen allmän.
Fylla stålprofil med betong eller ej? Vilken variant på betong i så fall?
det är dessutom MKT billigare att köpa 80x80x3 eller 80x80x4 isf 80x80x6... så om man kan säga något om skillnaden med eller utan betong så vore det bra.
Betong är mycket bättre ur tryckfasthålighet så stålröret kommer enbart vara att hålla betongen på plats.
Kommer du komma åt att fylla rören ovanfrån? Såfall fungerar vanlig betong. Kan du bara hälla från sidan så behöver du ha expanderbetong.
Kommer du komma åt att fylla rören ovanfrån? Såfall fungerar vanlig betong. Kan du bara hälla från sidan så behöver du ha expanderbetong.
Jag håller på att konstruera så jag häller i så fall i betong innan det kommer på plats. Men vad du säger då är att 6mm tjockt gods på profilen är lite onödig och jag kan snåla in nån mm. Vill ju kunna svetsa enkelt så jag går inte gärna ner för mycket
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för höjd på stolpen?
Det där stämmer inte alls. Stålpelaren är starkare än betongen även om betongen ökar den totala bärförmågan.A atomlab skrev:
Alltså ja vill bara stärka upp en gammal konstruktion som ser lite risig ut. Det kan mycket väl hålla som det är och jag kommer sätta 4st pelare. Några 100ton i last över dessa existerar icke även om dom får bära allt
Gillar dock att överdimensionera som satan. Betong kostar inget så om det gör saken bättre så häller jag gärna i det
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolpars bärförmåga bestäms av risken för knäckning. Det är därför böjhållfastheten som prövas. Bärförmågan minskar med kvadraten på höjden. En dubbelt så hög stolpe har bara en fjärdedel av bärförmågan. Detta gäller oavsett material. Teorin för detta formulerdes av den schweiziske matematikern Leonard Euler på 1700-talet
Klicka här för att svara