2 532 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
"Fuskbygge" i köket..
har köpt en bostadsrätt och upptäck en del fel.
Söker tips på hur man åtgärdar det.
I köket (som är "bytt") så verkar de dragit nytt avlopp från diskbänk/diskmaskin och det gamla lämnats öppet. (det är amatörmässigt ojämnt ) avklippt.
Kan man täta igen det gamla?
Undrar oxå om man kan täta för att skarvar i utrymmet under diskbänken, det är glapp mellan vägg & golv.
Och runt rören.
//Susanne
Söker tips på hur man åtgärdar det.
I köket (som är "bytt") så verkar de dragit nytt avlopp från diskbänk/diskmaskin och det gamla lämnats öppet. (det är amatörmässigt ojämnt ) avklippt.
Kan man täta igen det gamla?
Undrar oxå om man kan täta för att skarvar i utrymmet under diskbänken, det är glapp mellan vägg & golv.
Och runt rören.
//Susanne
Eftersom allt som är "stamledningar" är föreningens och inte den boende, så tycker jag du ska börja med styrelsen. Det kan skilja mellan föreningar, men normalt så är blandare, vattenledningar, avlopp etc föreningens ansvar. Detta gäller också ventilation och el. Anses det inte fackmässigt gjort så är det föreningen som får driva detta mot förra ägaren och åtgärda felet.
Före detta ordf. i en brf.
Före detta ordf. i en brf.
Håller med föregående talare. Avloppet är föeningens sak att åtgärda. Om det blir ett läckage pga slarv är det föreningens försäkring som går in och tar kostnaderna om du inte är uppenbarligen ansvarig för skadan. Prata med föreningen så de får fixa felet innan det blir problem, det tjänar föreningen på. Men säg till så fort du kan så föreningen inte säger att "du borde ha sett detta tidigare" om det bli skada. Nu kan det förvisso vara olika i olika föreningar men i normalfallet gäller detta. I föreningen som jag är ordf i har vi stadgar som talar om vad som gäller, kolla om du har några sådana.
Aj aj då. :'( Se till att höra med en rörmokare så fort du kan så det inte händer något för då är ju du ansvarig för skadorna som kan uppstå. Hör även med ditt försäkringsbolag så du har ordentligt skydd i händelse av vattenskada. Vanliga hemförsäkringen gäller inte alltid!
Jag har pratat med ordf. och han sa att fastighetsskötaren skulle titta på det.
Plus att anticimex ska komma imorgon och spruta mot silverfisk. (som säkert haft mkt skoj fram tills nu)
Tack för alla tips, hade inte en tanke på att prata med ordf. annars
//Susanne
Plus att anticimex ska komma imorgon och spruta mot silverfisk. (som säkert haft mkt skoj fram tills nu)
Tack för alla tips, hade inte en tanke på att prata med ordf. annars
//Susanne
Klicka här för att svara