Hej

Ska försöka sammanfatta kort.
Hus byggdes för 8 år sen och det visade sig för 9 månader sedan att egenkontrollen inte stämmer. Takpannor blåste ner pga att de inte var spikade enligt egenkontrollen, där intygar dock entreprenören att det var gjort.
Han har erkänt fusket muntligt och har lovat att åtgärda (under våren).
Fick tag på honom i augusti där det lovades att åtgärdas i början på september. Sen dess har jag inget hört trots upprepade kontaktförsök.

Ville från början bara ha det åtgärdat men har insett att det kan vara straffbart, osant intygande, att ljuga i egenkontrollen.

Rådfrågar er vad vägen fram är, stämning, polisanmälan…? Det här retar mig fruktansvärt mycket.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Lättast är att bara spika fast pannorna och gå vidare i livet.

Släpp alla tankar på osant intygande. Det kommer bara kosta tid, energi och eventuellt pengar. För noll och ingenting.

• Gilla
Jonatan79 och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lättast är att bara spika fast pannorna och gå vidare i livet.

Släpp alla tankar på osant intygande. Det kommer bara kosta tid, energi och eventuellt pengar. För noll och ingenting.
Tack för svar.
Håller med i sak men har tyvärr inte möjlighet att göra det själv.
Har varit väldigt tillmötesgående från början men vägrar låta honom komma undan utan att åtminstone göra färdigt jobbet.

Tillägg: Det handlar alltså inte om ett par pannor utan hela sidorna ända upp i nock. Det är ingen miss utan medvetet för att (antar jag) spara tid.

Redigerat:
  • Gilla
HeligBirma och 1 till
  • Laddar…
Jag har uppfattat att takfirmor "fuskar" med spikningen i typ 90% av uppdragen. Och att erfarna takläggare menar att spikningen i de flesta fall är helt onödig. Men då gäller det ju att vara kunnig/erfaren nog för att inse i vilka fall spikningen verkligen behövs. I ditt fall verkar det ju behövas.

Det vore visserligen en välgärning om någon kunde driva ett mål om osant intygande mot byggare som fuskar med egenkontrollprotokollen (även det är nog uppmot 90%), så det kunde bli lite prejudikat i ämnet. Men livet är för kort för sådana nöjen.

Släpp tanken om osant intygande.

H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att takfirmor "fuskar" med spikningen i typ 90% av uppdragen. Och att erfarna takläggare menar att spikningen i de flesta fall är helt onödig. Men då gäller det ju att vara kunnig/erfaren nog för att inse i vilka fall spikningen verkligen behövs. I ditt fall verkar det ju behövas.

Det vore visserligen en välgärning om någon kunde driva ett mål om osant intygande mot byggare som fuskar med egenkontrollprotokollen (även det är nog uppmot 90%), så det kunde bli lite prejudikat i ämnet. Men livet är för kort för sådana nöjen.

Släpp tanken om osant intygande.
Förstår också att det inte behövs allt som oftast.
Problemet som jag dock insåg först när problemet uppdagades och jag var i kontakt med mitt försäkringsbolag är att försäkringen gäller bara om taket är korrekt byggt från början. Det är ju välkänt att FB gör vad de kan för att kunna glida undan.
Rent principiellt då så står 90% av Sveriges husägare oförsäkrade när stormen kommer.

Det här låter ju som ett branschproblem som borde uppmärksammas

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt att höra, och jag hoppas att detta trams med "egenkontroll" snart skall avskaffas inom precis alla områden. Säg den som inte myglar när den största och i många fall enda risken för upptäckt är att du själv vet att du gjort det. Idioten som kom med denna idé skulle doppats i tjära och fjädrar och landsförvisas.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vem ska kolla att han verkligen doppas i tjära och att du inte bara säger att du doppat honom?

• Haha
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vem ska kolla att han verkligen doppas i tjära och att du inte bara säger att du doppat honom?
Står det i ditt protokoll att du har doppat honom så måste vi väl kunna tro på det?

• Gilla
  • Haha
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
LOL! EXAKT! Egenkontroll är bara mög och ingenting annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.