4 824 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Fusk med badrummet.
Sida 1 av 3
Min kära son vill "renovera" ett badrum. Eller snarare fuskrenovera. Frågan är vad är lämpligast att använda.
Vill gjuta elgolvvärme på plastmatta o lägga klinker på det. Hur?
Matta ner, primer, nät+kabel, flyttspackel och ?
Eller primer och gjuta slingorna i fixen direkt?
Vill gjuta elgolvvärme på plastmatta o lägga klinker på det. Hur?
Matta ner, primer, nät+kabel, flyttspackel och ?
Eller primer och gjuta slingorna i fixen direkt?
Flytspackel tål inte fukt längre stunder och dubbla tätskikt är inte att rekommendera.
Varför renovera om man inte ska göra det riktigt? Är det snabbhet som eftersträvas riv mattan, gjut in slingor och på med matta igen.
Varför renovera om man inte ska göra det riktigt? Är det snabbhet som eftersträvas riv mattan, gjut in slingor och på med matta igen.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Klart det går att fuska. Tänk på att vissa typer av plastmattor inte tål fix och löses upp med tiden. Samma med flytspackel som inte tål långvarig fukt. Ska det fuskas bör i alla fall ett tätskikt läggas på flytspacklet. Det är visserligen inte tillåtet men jag kan inte tro att det ställer till nån särskild skada. Vet faktiskt inte riktigt varför reglerna ser ut som dom gör men det kan väl ha med risken för kondens eller något att göra. Kanske nån som har koll, jag vet bara att det inte är godkänt.
Fuska på. Glöm bara inte att upplysa en framtida köpare om att det har fuskats friskt.
Fuska på. Glöm bara inte att upplysa en framtida köpare om att det har fuskats friskt.
Jag håller med v-g, varför?
Ja då är det väl ok...själv är jag emot det men det beror på att jag ogärna gör om...jag lägger ner en del tid just nu på att bygga om/till en sommarstuga men vill inte göra om något
Vil de fuska till det ordentligt så hoppa flytspacklingen och lägg elslingan rätt i fixet. gjorde så i en hall och det var inga problem.
Edit: utgick från första posten, såg nu att du bestämt dig för snikvaranten
Edit: utgick från första posten, såg nu att du bestämt dig för snikvaranten
Redigerat:
Hade det i 4 år innan jag totalrenoverade huset, kabeln var en sådan där röd lite tjockare (theorin T2???), satte fast den med limpistol och sedan klinkers på, fixet täckte precis kabeln. När jag rev upp det så satt plattorna som berget, och kabeln gick faktiskt att återanvända, inte en skada.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Instämmer, inget jag skulle göra men var och en bestämmer själv. Bara man vet vad man gör och vilka riskerna är samt informerar en ev framtida köpare så får man väl göra som man vill.Enk Projektet skrev:
Nu hade han ju redan köpt kabel, men om man ska lägga direkt i fix så finns det ju lågvolts golvvärme som t.ex. Kelvin, med tjocklek på 1mm. Då ska det inte vara några problem att täcka kabeln med fix.
Redigerat: