surris surris skrev:
[länk]
290 kr/kvm

Jag har lagt detta i ett gästhus. Bra kvalité tyckte jag, det sämsta la jag som golv i ett annat utrymme.
JÖSSES!!! Här har vi ju grejer. Lysande! Tack för toppentips. Har redan kontaktat dem och fått en oemotståndlig offert. Jag kommer med största sannolikhet beställa därifrån. De hade ju en hel del intressanta golv på andrasorteringsavdelningen...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
T Tennis-star skrev:
Sunda Byggvaror
Tack för tips!

R Rickard1973 skrev:
Var hittar jag ett tjockt och brett grangolv under 500 kr/kvm? Några förslag?
Hör med din lokala bygghandel (eller direkt med sågverket/ hyvleriet om du är beredd att köpa hel bunt)

R Rickard1973 skrev:
JÖSSES!!! Här har vi ju grejer. Lysande! Tack för toppentips. Har redan kontaktat dem och fått en oemotståndlig offert. Jag kommer med största sannolikhet beställa därifrån. De hade ju en hel del intressanta golv på andrasorteringsavdelningen...
Nu är det beställt. Valde furugolv 32x215. Blir helt ok även inkl. frakt som visade sig vara otroligt billig. Återigen tack för perfekt tips.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Hallå igen.
Nu vill jag ge en liten slutrapport. Kindsbygdens byggvaror levererade mitt golv inom en vecka efter beställning. En trevlig göteborgare och en ilsken schäfer kom kl 05:20 i tisdags morgon och vi hjälptes åt att lasta av mina 47 kvm 32x215 mm furugolv av andrasortering här ute på gårdsplanen. Schäfern hjälpte inte till, utan satt i lastbilshytten och gjorde sitt bästa för att väcka mina grannar med sitt envisa skällande. Denna transport kostade mig 1800 kr!!! Helt otroligt billigt att få det kört ända fram till dörren för den pengen. Jag swishade drygt 20 lax för alltihop. Då hade jag även köpt två askar golvskruv. Kanon!

Efter att na ha spenderat knappt tre arbetsdagar på fribrottningsarenan och på egen hand (min grava schizofreni hjälper föga i det här fallet) skruvat in golvet på bjälklaget är jag smått ledbruten och klohänt. Det är klart och det gick bra, men det är självklart ett smärre helvete när det är dessa dimensioner på planken. Längderna var dessutom 4,74 samt 2,98 meter. De långa var riktigt motsträviga.

Gällande kvaliteten på andrasorteringen kan jag säga att visst fanns det kanske lite överdrivet mycket kvistar och vissa av dem var "håliga", men inget som stör mig. Jag kommer att spackla i lite "kemiskt trä" i de värsta hålen. Jag tror att jag stötte på en planta som fått sig in rejäl kyss så att sponten var helt körd. Den fick jag skrota, men annars kunde jag använda allt som jag öppnat. Då man räknar med 15 % extra har jag ett gäng plankor kvar.

Summa summarum: FANTASTISKT NÖJD. Kindsbygdens Byggvaror rekommenderas varmt.

Återigen tack för ett bra tips.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Skruvade du fast golvet direkt efter leverans, eller är det jag som missförstår datumen?

J
Hep Hep skrev:
Skruvade du fast golvet direkt efter leverans, eller är det jag som missförstår datumen?
Jag antar du menar att om det inte var torkat innan är risken det blir springor om ett tag.

Oavsett, trevlig historia och hoppas golvet blir bra. Trägolv med lite patina så gör inte springor, kvistar och hack så mycket.

Det var det jag tänkte på. Jag håller tummarna för att går bra ändå, men det finns en risk att blir rätt stora springor.

J
Hep Hep skrev:
Det var det jag tänkte på. Jag håller tummarna för att går bra ändå, men det finns en risk att blir rätt stora springor.
Många som säljer golv säljer ju torkat golv. Men, har det legat ute och inte nedtorkat och inplastat så kan det nog krypa mycket.

Håller åxå tummarna. Jobbigt att behöva ta upp och slå ihop senare. Även om jag tror man gjorde så förr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.