Hej

Jag tänkte lägga in ett furugolv i vårt tänkta nybygge. Gillar det obehandlade utseendet bäst och gillar inte det lackade. Antar dock att ett obehandlat golv blir väldigt sårbart. Någon som har tips på en behandling som utgör ett bra skydd men ändå vidhåller en något sånär "obehandlad känsla"? Någon som dessutom har tips på ett prisvärt märke?

Tack!

Jag har ingen egen erfarenhet av skurgolv, men de skall bli hårdare och mer avvisande med tiden. I början måste man såpskura dem ofta, men med tiden avtar behovet. I mer utsatta utrymmen som hall och kök inbillar jag mig att man bör ha någon form av ytbehandling.

Senast jag slipade ett furugolv behandlade jag det med hårdolja och hårdvax. (Minns inte fabrikat.) Det blir lite mörkare än det nyslipade, men jag tycker det är snyggt. Behandlingen påstås vara lika tålig som lack, men har fördelen att små skador kan fläckbättras med hyfsat resultat. Det går inte om det är lackat.

Det finns lacker som inte är så blanka också. Både matt lack och olja på golvet gör att det ser ut ungefär som när det var nyslipat. Skurgolv blir mer åt det gråvita hållet.

Erik

Du måste luta golvet för undvika att det blir gult/mörkt. Sedan kan man olja eller vaxa golvet. Med eller utan pigment. Utan pigment är lättast att vårda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.