6 822 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Furugolv med nåtning
Hej! Var finns detta golv? Tycka vad ni vill, men jag gjorde ett sådant golv, tycker givetvis det är supersnyggt! Fräste lika breda nåtar osv.. det går bra att slipa och lacka om. Slipa när det är som fuktigast inne, dvs sensommaren. Så nåten sjunker något när det blir torrare.. problem är givetvis just att det troligen är undergolv, och att ha det naket ger mer stegljud till våningen under..
Jag gjorde nog det där golvet för många år sedan. Full förståelse att alla inte gillar nåtat golv. Det går utmärkt att slipa om, men lurigt att hitta en lack som funkar med nåten. Använde Glitsa, sprit baserad lack, karbamidharts, tror jag det kallades för. Luktade satan. Blev glad att se att det ännu är fint! Hittade du en färg som funkade med nåten? Nåten är poleruetan nåtmassa från sika.
Original låg det en kork/asfaltmatta, för ljuddämpning, och 12mm spånskiva och plastmatta på toppen. Det var givetvis fel att riva ut detta, då brädgolvet endast är undergolv och att det nu är mer stegljud till lgh under.
Håller nu på med nåtat ekgolv massivt. PU nåtmassa och Herdins vattenbaserade golvlack. Funkar fint.
Spaldingsgatan?
Original låg det en kork/asfaltmatta, för ljuddämpning, och 12mm spånskiva och plastmatta på toppen. Det var givetvis fel att riva ut detta, då brädgolvet endast är undergolv och att det nu är mer stegljud till lgh under.
Håller nu på med nåtat ekgolv massivt. PU nåtmassa och Herdins vattenbaserade golvlack. Funkar fint.
Spaldingsgatan?
Klicka här för att svara