Hej på er! Jag har stött på ett furuproblem här hemma. För några veckor sedan köpte jag ett begagnat furubord, med tanken att slipa och behandla det så att det får samma ljusa nyans som vårat nya furugolv (DalaFloda SoftPine Dolomit). Vi tänkte först slipa bordet, för att sedan luta det med Gammeldags trälut från Welin, och sedan olja det med hårdvaxolja från Osmo, pigmenterad vit. Vi gjorde exakt denna process med vår trapp för ett år sedan på rekommendation från färgbutiken, och vi tyckte att det blev toppen. Nu till problemet:

Efter lutningen blev bordet väldigt mörkt i färgen. När lutade trappen blev träet lite mörkt och väldigt gult, men det försvann sen med hårdvaxoljan. Bordet har dock blivit väldigt mörkt och mer åt det röda hållet, nästan som en teakmöbel. Efter slipningen var det dock ljusare, men lutningen mörkade ner det rejält.

Har ni några förslag på hur jag kan få bordet till en ljus furufärg istället för denna mörka? Särskilt benen vill inte samarbeta.

Den sista bilden är bordet innan vi gjorde något, de två andra är efter slipning och lutning.

• Fyra träpelare ligger på en vit yta bredvid osammanhängande objekt, bild tagen uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel ovansida, målarfärgburkar, röra, stegpall, blå golv.
    Skapa konto
  • Ovalt träbord, stolar, inomhus, gedigen träkonstruktion, vintage, köksmiljö, hemtrevlig, matplats.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.