Fasad med järnvitriol, järnvitrol

127k läst  249 svar

  1. P
    Medlem Nivå 12
    Hej
    Tänkte dela med mig av erfarenheter gjorda med Järnvitriol, Järnvirtriol (det finns lite olika stavningar).
    Jag har själv nu "målat"/behandlat ett hus med denna kemikalie. Innan jag började var jag väldigt skeptiskt men jag läste på och fann en hel del svar via sökmotorer. Dock inget som var tillräckligt bra och som gav mig säkerheten att sätta igång.
    Det frågor jag hade innan var:
    - Hur silvergrått blir det? Jag har sett obehandlade hus efter 100 år och de är fantastiskt fina.
    - Hur noggrann måsta man vara vid behandling? Om det ex droppar på obehandlade delar så är det kört.
    - Är det dyrt och omständigt? Står det emot svartmögel?
    - Hur gör man med uppsatta delar? Såsomtakutsprång och ev delar som är målade.

    Med detta i tankarna var jag skeptisk, "det blir inte bra och det blir ojämt resultat". Mer fel kunde jag inte ha, med tiden läker en järnvitriolad fasad alla sår. För att göra denna vätska rättvisa ger jag mina erfarenheter:
    - Järnvitriol är billigt: Köpte 25kg för 400 sek (ex http://www.claessons.com/index.asp) 5-10 kg räcker till en stor villa.
    - Receptet är enkelt 1 kg Järnvitriol, 10 l (varav 2 l kokande för att lösta upp grejerna) vatten, 1 msk såpa, 1/2 påse herdins silvebets (ser ut som blåbärssoppa eller lite gult om mycket vitriol). Tar man för mycket järnvitriol så fäller det ut som salt och kan spolas av från panelen efter det torkat. Det spelar ingen roll egentligen
    - Receptet är inte milimeter/deciliter/microgram precision, det är lite på en höft och fungerar kanon om om man håller sig +/- 20% av delarna ovan.
    - Trät ser direkt "snyggare' ut om man låtit det gulna natrurligt ett tag. Men på sikt spelar det ingen roll alls. (1-2 år).
    - Det missfärgar cementbaserade socklar, täck över !!!
    - Målning sker bäst genom att innan panelen sätts upp så stryks dessa med blandningen, här är det bara att flöda på (detta för att det går fortast). Det finns inget att spara på utan ju mer blött är bättre. Ex använd hink och häll över brädorna. Billig pensel för att arbeta in medlet.
    - Jag har hört att det är bråttom att sätta upp målade brädor, nix, jag har gjor alla "fel" målat, legat uta ca 3 mån, men slutresultatet är detsamma --> KANON. Ge det alltid ca 6 mån.
    - Nymålade brädor kan mixas men 1-2 år gamla, det tar ca 6 mån innan de ser lika ut.
    - Köp bra virke! helst 28 mm tjockt. Detta har jag ingen erfarenhet på sikt, men trä slits.. har inget med "färgen" att göra.
    - Resultatet blir olika i olika vädersträck, söderfasader blir som sammet med tiden, det grova "ärgar" av.
    - Inget svartmögel alls hittils (hade vitt innan och det tog inte mer än 3 mån)
    - Aluminiumfönster och järnvitriol är helt ok (inga problem hos mig)
    - Smälter bra in i naturen. I början var den lite olivgrön (fast snygg), men med tiden kommer patinan fram och det kan man inte simulera.
    - Att måla taktutsprång (av ex råspont) är inga problem, låt de gulna natrultigt och kladda på...

    Har säkert glömt det viktigaste, fråga på så svarar jag....
     
    SiggiGBG, murak, bjoar564 och 1 till gillar
  2. G
    Medlem Nivå 14
    rostfria spikar ?
    gaia
     
  3. H
    Medlem Nivå 2
    Hej!

    Vilken kanonbra tråd!
    Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter.
    Jag har dock några frågor:

    Du skriver att det fungerat bra med aluminiumfönster, jag antar att det är målade aluminiumfönster du menar. Vet du hur det fungerar med fönster av anodiserad aluminium?

    Har du haft några problem med att det "fällt" från fasaden på tex sockeln efter ett tag?

    Tack på förhand!

    /Henrik
     
  4. P
    Medlem Nivå 12
    Jag har kört med vanlig galvad spik (4"). Det fukar bra, efter två år ser man inga rost eller andra spår efter spiken, ett tips är dock att vara noga med att spika "snyggt", ex i linlje m.m då spikskallar inte döljs av färg m.m.
    Rostrfri spik kan nog vara bra men jag tror nog att det är lite att ta i.

    Att täcka cementdetaljer såsom socklar m.m är ett måste, järvitriol är ju ett färämne och fläckar ner sockeln, dock "kletar" det mest 1-2 veckor efter behandling (innan regn m.m har gjort sitt).
    Täck med valig plast några veckor efter att brädor är uppsatta så klarar det sig utan problem.
     
  5. P
    Medlem Nivå 12
    Jag har Velfac natur anodiserad aluminium och det är inga som helst problem. (än så länge... ca 2 år)
     
  6. H
    Medlem Nivå 2
    Ha! vad bra!
    Jag trodde vi var ensamma om anodiserade fönster... speciellt i kombination med en järnvitrolad fasad!
    Du har möjligtvis inga bilder på fasaden?

    /Henrik
     
  7. P
    Medlem Nivå 12
    Järnvitriol och aluminium har jag flera gånger hört att det inte går ihop, varför har jag aldrig fått förklarat, ngn som vet?

    Skall posta bilder då jag tagit dem :) Ber att få återkomma.

    Annars kan jag nämna att jag är inne på fasad nr #2, innan hade jag oljebaserad vitmålad och den var full av svartmögel efter ca 2 år, min nya fasad med järnvirtriol har inte ett spår av detta.
     
  8. L
    Medlem Nivå 1
    Mina tips:

    Om du kladdar plankorna innan du sätter upp dom så vänta tills dom är torra om du använder spikpistol. Jag fick något som såg ut som roststänk runt varje spik och gjorda att hela fasaden blev brunfläckig. Verkar dock som detta försvinner med tiden.
    Mina galvade plåtar över fönstren blev rostiga och det var nästan omöjligt att ta bort
     
  9. P
    Medlem Nivå 1

    Hållbarhet!

    Jag har en fråga om hållbarhet om någon vet? Vi ska bygga nytt och är inne lite på järnvitol. Hur lång hållbarhet är det på fasader som är behandlade, strävar efter så lite underhåll som möjligt. Förstår att det är olika på hur utsatt huset är men mellan tumme och pekfinger? 20-30 år eller 100-150år?
     
    Köttisar gillar
  10. G
    Medlem Nivå 14
    järnvitriol= järnsulfat = salt som löser sej i vatten. Den påskyndar träets åldringsprocess och det blir inga alger på ytan i starten. Järnvitriol skyddar varken mot UV ljus eller regn så man kan räkna med att plankor får torrsprickor med tiden som all obehandlat trä.
    Det som är bäst med den behandlingen är att plankor sällan ruttnar. Trä tål fukt bara det kan torka igen och järnvitriol hindrar inte torkningen som täckande färger gör :). Själva saltet urlakas med tiden och solen tar över och bränner bort näringsämnen från fasadens yta. När fasaden blir dammig/smutsig och fuktig i långa perioder fex i permanent skugga och vindskyddat så kan det växa på ändå men det syns ej så tydligt på det gråa....
    Hållbarhet är lika med en obehandlad plankans hålbarhet :). Det är ingen undermedel som bevarar trä för evigt. Det bildar i alla fall ingen täckande färgsikt som kan flagna eller stänga fukten inne ....
    gaia
     
    Redigerat av moderator 21 apr 2010 18:40
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon som har järnvitrolbehandling på sin husfasad som är t.ex. 10 år gammal. Vi har bestämt oss för järnvitrol, men efter alla efterforskningar är vi trötta på att bli idiotförklarade av alla personer som inte har/haft den behandlingen. Vi har läst på "mycket!. Vi är mycket tacksam för bilder eller information från personer som har/haft järnvitrol på sin fasad och inte från andra som bara har godtyckliga åsikter, men ingen egen erfarenhet.
     
  12. A
    Medlem Nivå 3

    Fönsterbleck och hängrännor?

    Så bra du delar med dig av din erfarenhet av järnvitriol! Vi håller på och bygger ut garage/gäststuga som vi målar med järnvitriol. Vi fick rekommendationen att stryka panelen före uppsättning för att undvika att det rinner och missfärgar. Snart är det dax att sätta upp panelen och vi diskuterar hur vi ska göra med fönsterbleck. Läste någonstans att det var viktigt eftersom järnvitriolen missfärgar fönstren! Här är våra färgval:
    Vita aliminiumfönster, vit ytterdörr och vindskivor i vitt.
    Fönsterfodren ska målas i en grå färg för att bryta av mot fönster och järnvitriolen.

    Vi funderar över följande; behöver vi ha fönsterbleck som skydd för järnvitriolen?

    Färgval; vad blir snyggast? vita bleck eller bleck i den färg vi väljer på hängrännor etc dvs här står valet mellan svarta (i stil med taket) eller galvade?

    Tyck till och kom gärna med tips!
     
  13. P
    Medlem Nivå 12
    Fönsterbleck skall ni ha oavsett (jag har det dock inte då jag saknar foder runt fönster).
    Jag har bara fått missfärgningar på kalk (ex puts på grunden).
    Jag tror inte järnvitriol påverkar färg, många kör med röda foder ex.

    Kör järnvitriol i takfot och sims också, om ni inte skall klä in det hela. Då är det bra med en ogrässpruta + pensel. Annars kladdas all panel innan upsättning.

    Hängrännor i samma färg som taket är väl det snyggaste?
     
  14. A
    Medlem Nivå 3
    Hm, sims - nytt ord för mig, men jag gissar att det hänger ihop med takfot (?). Ahh nu har vi redan valt vitt på takfot oxå som målas före uppsättning av panel. Oki, svarta hängrännor röstar du på alltså pbengtsson, vi är oxå inne på det men gillar galvat väldigt mkt...

    vi har för övrigt oxå köpt järnvitriolen på claessons trätjära men valt att göra vår blandning lite svagare 1/2 kg järnvitriol per 10 liter kokande vatten då vi läste att ju mer vitriol dessto brunare färg på fasaden vilket vi INTE vill ha, Vet dock ej om det stämmer. Någon som vet?
     
  15. P
    Medlem Nivå 12
    Jag har galvade hängrännor, men jag har då aluzink på taket.

    Det blir inte brunare av mer järnvitriol (jag har gjot blandningar som haft mycket i och några som haft lite i och alla ger samma resultat), det som händer är att överskottet fäls ut som salt, och det borstar man bort. Det som är roligt med i princip obehandlad fasad är att det råsågade försvinner med åren och den blir len och fin.


    Var beredd på att fasaden blir naturligt grå först efter 5-10 år, mycket beroende på väder, vind och läge.
    Jag köpte min vitriol också på samma ställe, 25kg = 350 Sek.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: